Diagnostikovali vám hypertenzi? Vítejte v klubu! A to v klubu velmi početném. Neúprosné statistiky totiž praví, že tímto onemocněním trpí zhruba 40 % Čechů ve věku 25–64 let. A čím jste starší, tím vyšší riziko. Alarmující je podle odborníků také skutečnost, že více než polovina lidí o tomto svém problému vůbec neví. O to důležitější je pak včasná diagnóza.

Pokud váš stav není vážný a opakovaně naměřené hodnoty vysoce rizikové, bez pochyby vás napadne, jestli vám ke stabilizaci tlaku krve nemohou pomoci výživové doplňky. V některých případech jistě ano. Jen musíte mít vždy na paměti, že jimi nenahrazujete léčbu a váš lékař by měl být obeznámen s vašimi úmysly vyzkoušet nejprve tento způsob řešení. Vzhledem k tomu, že hypertenze může být důsledkem deficitu určitých živin, máte možnost (se souhlasem lékaře a ideálně na základě výsledků krevních testů analyzujících hladinu klíčových minerálů a vitaminů) vyzkoušet následující suplementy:

HOŘČÍK

Jednou z jeho mnoha funkcí je právě regulace krevního tlaku. Nedostatek hořčíku se tedy může projevovat mimo jiné i hypertenzí a podle provedených výzkumů podávání dávky 300 mg dobře vstřebatelné formy hořčíku denně pak pomáhá k žádoucímu snížení tlaku krve.

DRASLÍK

Další minerál, který má schopnost regulovat krevní tlak. Působí prostřednictvím odstranění nadbytečného sodíku z těla a současně uvolňuje cévní stěny. Oba mechanismy účinku vedou ke snížení hodnot systolického i diastolického tlaku krve. Podávání draslíku v suplementové formě by měl ale vždy indikovat lékař, protože tyto výživové doplňky mohou být pro řadu lidí rizikové, například u pacientů s onemocněním ledvin.

VITAMIN D

Studie jasně ukazují, že lidé s hypertenzí trpí často deficitem vitaminu D. Naopak pokud máte hladinu tohoto vitaminu v horní třetině referenčních hodnot, riziko rozvoje vysokého krevního tlaku u vás o celých 30 % klesá.

ŠŤÁVA Z ČERVENÉ ŘEPY

Nitráty obsažené v červené řepě dilatují cévy, a právě tento účinek vykazuje značný potenciál v redukci krevního tlaku. Pokud se ptáte, zda takto bude účinkovat i tepelně upravená červená řepa, pak vás potěšíme. Nicméně výraznější účinek lze očekávat od čerstvé šťávy.

EXTRAKT Z ČESNEKU

Příznivé účinky česneku by vydaly na celou publikaci, nás ale tentokrát zajímá jeho schopnost snižovat krevní tlak. Podle výzkumů může česnek ve formě suplementu redukovat hladinu systolického i diastolického krevního tlaku a spolu s tím snižuje riziko infarktu, mrtvice a srdečních onemocnění.

ZÁZVOR

Vyšší dávky zázvoru v suplementové formě se také jeví slibně. Zajímavé výsledky odborníci sledovali zejména ve snížení krevního tlaku lidí pod 50 let.

Čím ještě můžete snížit vysoký krevní tlak?

Zcela zásadní roli hraje váš životní styl. A není výjimkou, když pacientům v raném stadiu hypertenze pomůže úprava denního režimu. V čem spočívá? Ve hře je zejména:

·       omezení příjmu nasycených tuků,

·       omezení konzumace sodíku (tzn. soli),

·       pravidelná fyzická aktivita,

·       kvalitní strava s dostatečným přísunem ovoce a zeleniny.

Výrazně také pomůže, když se kuřáci svého zlozvyku jednou provždy vzdají. Kouření zvyšuje riziko hypertenze dva až třikrát, ovšem když kouřit přestanete, během tří let klesne na úroveň nekuřáckého režimu.

Na co si dát pozor

Látky, o kterých zde byla řeč, mají prokazatelnou schopnost snižovat či regulovat krevní tlak. Pokud vám jejich užívání schválí lékař, můžete se snažit bojovat s počínající hypertenzí přírodní cestou. Jakmile vám ale byly předepsány léky na snížení tlaku (tzn. antihypertenziva), měli byste se naopak celé řady výživových doplňků vyvarovat, protože hrozí zesílení účinků medikace a tím pádem nadměrný pokles tlaku krve.

V terapii vysokého krevního tlaku je součinnost lékaře s pacientem naprosto klíčová a lékař by měl mít k dispozici informace o veškerých vámi užívaných lécích a suplementech.

Zdroje:

https://www.ikem.cz/cs/svetovy-den-hypertenze-2016/a-2743/

https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/HYPERTENSIONAHA.116.07664?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed

https://www.internationaljournalofcardiology.com/article/S0167-5273(16)34536-3/abstract

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23456138/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6316347/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32010325/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30972845/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8268884/