Úzkost, emoční prázdno nebo špatná nálada stojí obvykle za nájezdy do ledničky nebo do spíže. A víme, že bychom neměli, dobroty naše těžkosti nevyřeší, naopak je pak člověku ještě hůř. Sama autorka textu s tím má bohatou zkušenost.

Vyjídání spíše, lednice a skrýší se sladkým

Přes den je to ještě dobré, protože všechny stíny duše drží pod zámkem sled povinností, ale jakmile se večer ulehne do postele, tak to začne. Myšlenky, že mi život utíká mezi prsty. Měla bych se posunout někam dál. Ale proč, aby ze mě byla na závěr o něco kvalitnější hromádka popela? Mentální nihilistické kolečko většinou končí u lednice. Co u lednice, já si dokonce sama před sebou sladkosti schovávám do důmyslných skrýší, abych to nejedla. Ale bohužel, jak všechno zapomínám, tak tohle si zrovna pamatuji a vím přesně, kde, co je. Takže lezu po skříních, do sklepa a do tašek a cpu se sladkým.

Zdroj: Youtube

Deprese po nezdravém jídle

A sním pro jistotu všechno, dělám si vlastně službu, aby už mně to dál nelákalo. Asi tak na minutu dostane svět zase jasnější barvy, protože mozek je na chvilku zfetovaný dopaminem. O chvíli později upadám ještě do větší beznaděje a roním slzy, že ještě ke všemu budu tlustá a jediný, kdo mě bude mít rád, budou moje tři kočky.

A někdo třeba nemá rád sladké a vrhá se po chipsech, tyčinkách nebo lahvince vína. Tohle všechno dokáže na chvíli ošálit mozek na moment dopaminového štěstí, aby za chvíli bylo ještě hůř. Dokonce proběhl pokus na akvarijních rybkách, podle kterého se zjistilo, že smažené jídlo způsobuje depresi. Těžko říct, jestli nebohé rybičky krmili smažákem a hranolky, ale každý zná ten pocit, že mu po nezdravém jídle není zrovna nejlépe. Kromě těžkého žaludku se v nás usadí i chmura.

A proč se cítíme špatně, když se přejíme sladkého? Náš mozek vyčerpá zásoby serotoninu (hormon dobré nálady) a otevírají se dveře směrem k depresi.

Potraviny, které zmírňují úzkost

Jak si jídlem dokážeme psychický stav ještě zhoršit, tak naštěstí existují i opačným směrem jídla, které náladě prospívají. Vzhledem k tomu, že má nějakou formu úzkosti až sedm procent populace, tak se vědci podívali na to, jestli jsou nějaká jiná řešení, kromě medikace, cvičení a dechu, jak ji zmírnit. A našli několik potravin, které vám udělají dobře fyzicky i psychicky. Přečtěte si, jako to jsou.

Losos

Obsahuje vitamín D a omega-3 mastné kyseliny, díky kterým mozek produkuje dopamin a serotonin. Je to něco jako čokoláda, akorát zdravá varianta.

Heřmánek

Heřmánek je bylina, která rozhodně úzkost snižuje.  Vědci v jedné studii zjistili, že heřmánkový extrakt pomohl skupině s úzkostnou poruchou zmírnit příznaky.

Kurkuma

Kurkuma je koření, které obsahuje kurkumin – sloučeninu studovanou pro její roli v podpoře zdraví mozku a prevenci úzkostných poruch.

Hořká čokoláda

Jak vidíte v seznamu jsou i potraviny, které jsou oblíbené. Oproti takové kapustě a jiným „lahůdkám“, které sice odborníci doporučují, ale málokdo je pozře.

Hořká čokoláda je ta, co má alespoň 70 procent kakao, takže zapomeňte na všechny Milky, Kinder čokolády nebo nugátové pochoutky (pro mladší ročníky – ty byly oblíbené za socialismu.)

Hořká čokoláda obsahuje flavonoly, jako je epikatechin a katechin, což jsou rostlinné sloučeniny, které působí jako antioxidanty. Je to hodně cizích slov, ale zní to celkem přesvědčivě, že? Tyto sloučeniny by měli zvyšovat průtok krve mozkem a mají neuroprotektivní účinky, což nám pomáhá, abychom lépe zvládali stres.

Jogurt

Probiotika neboli zdravé bakterie obsažené v některých typech jogurtů jsou dobré pro funkci mozku. Určitě už jste slyšeli o tom, že ve střevech máme „druhý mozek.“ A stav našeho mikrobiomu ovlivňuje to, jak se cítíme na duši. Mozek totiž se střevním mikrobimem čile komunikuje. Poslední dobou je mikrobiom spojován se závažnými onemocněními jako je Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba či roztroušená skleróza.

Zelený čaj

Zelený čaj obsahuje L-theanin, aminokyselinu, která byla zkoumána pro pozitivní účinky, které může mít na zdraví mozku a úzkost. J

Mandle

Mandle jsou skvělým zdrojem několika živin, o kterých se předpokládá, že podporují funkci mozku, včetně vitaminu E a zdravých tuků.

Vejce

Vejce jsou vynikajícím zdrojem tryptofanu, neurotransmiteru, který může být prospěšný při příznacích úzkosti. Kdo má úzkosti a špatně spí, tak možná zná L-tryptofan ve formě doplňku stravy. Je to přírodní cesta, jak si zlepšit spánek a zbavit se bezesných nocí nad Netflixu a štracháním sladkostí ze skrýší.

Zdroj: Redakce, Studie1, Studie2, Studie3, Studie4, Studie5, Studie6