Celer je nenápadná zelenina, která dává jídlům ten správný říz. Kromě toho jde ale zejména o nízkokalorickou potravinu, která pod svou slupkou ukrývá bohatý zdroj antioxidantů, protizánětlivých sloučenin a vitaminů. Je ale nezbytné zařadit ho do jídelníčku?

V regálech obchodních domů najdete dva druhy celeru – bulvový a řapíkatý. Obzvláště populárním se stal právě ten řapíkatý, který se odšťavňuje a pije po sklenicích. Extrémně bohaté na živiny jsou ale v důsledku oba. Navíc s nízkým obsahem kalorií představují i skvělou surovinu při redukci hmotnosti.

Řapíkatý celer je oproti bulvovému méně aromatický a také křupavější. Možná i proto je mezi lidmi populárnější, často ho totiž lidé využívají jako alternativu ke křupkám či chipsům, ale lze ho stejně jako celer bulvový konzumovat jak syrový, tak i tepelně zpracovaný. 

Bulvový celer

Tato nenápadná zelenina, která se často skrývá pod zemí, je bohatým zdrojem vitaminů a minerálů. I když má nízký obsah kalorií, obsahuje bulvový celer cenné látky, které prospívají lidskému zdraví. Mezi jeho benefity patří:

Vysoký obsah draslíku

Draslík je důležitý minerál pro regulaci krevního tlaku a funkci svalů a nervů.

Bohatství železa

Železo je nezbytné pro transport kyslíku v krvi a prevenci anémie.

Vápník pro silné kosti a zuby

Bulvový celer je dobrým zdrojem vápníku, který je důležitý pro zdraví kostí a zubů.

Karotenoidy a vitamin C

Tyto antioxidanty chrání buňky před poškozením volnými radikály a posilují imunitní systém.

Vitaminy skupiny B

Obsahuje vitaminy B komplexu, které jsou důležité pro energetický metabolismus a funkci nervového systému.

Éterické oleje pro aromatickou chuť a vůni

Bulvový celer je známý pro svou silnou vůni a chuť, kterou mu dodávají právě éterické oleje. Ty mají také antibakteriální a protizánětlivé vlastnosti.

Řapíkatý celer

Podobně jako bulvový i řapíkatý celer je nízkokalorická zelenina s bohatým obsahem vitaminů a minerálů.

Obsahuje také vitaminy skupiny B a vitamin A. Z minerálních látek si pak na svůj účet připisuje především hořčík, vápník a draslík. A svou typickou vůni také nemá jen tak, obsahuje i éterické oleje, které ji způsobují.

Jaké benefity jeho konzumací získáte?

Antioxidant

Celer je skvělým zdrojem klíčových antioxidantů, které jsou pro organismus vždycky výhrou.

Celer obsahuje především vitamin C, betakaroten a flavonoidy, které chrání buňky, cévy a orgány před škodlivými volnými radikály. Je také skvělým zdrojem fytonutrientů, o kterých se prokázalo, že snižují výskyt zánětů v trávicím traktu, buňkách, cévách a orgánech.

Protizánětlivé účinky
Přítomnost zánětu v těle není nikdy dobrá zpráva, především proto, že se může vždy rozvinout v nežádoucí onemocnění. Předcházet jeho vzniku lze například zdravým životním stylem. Konkrétně eliminací ztužených tuků, běžných rafinovaných rostlinných olejů, snížením konzumace lepku, mléčných výrobků, kofeinu a cukru. A zařazením celeru. Ten totiž obsahuje na 25 protizánětlivých látek, kterými následně působí především v gastrointestinálním traktu, orgánech i cévách.

Trávicí harmonie

Jedinci, kteří pravidelně do svého pestrého jídelníčku zařazují celer, mohou čerpat zvláštní výhody i pro své trávení. Celer totiž přímo roztančí gastrointestinální trakt, navíc podpoří zdravou mikroflóru, zlepší vstřebávání živin a pomůže předcházet trávicím potížím. Přispívají k tomu hlavně pektiny, které jsou pro trávení zásadní. Stejně jako vysoký obsah vody. Celer sestává z téměř 95 % vody a v kombinaci s bohatým obsahem rozpustné i nerozpustné vlákniny se tak stává ideální potravinou pro podporu trávicího systému. Jeden šálek celeru obsahuje 5 gramů vlákniny. 

Vitaminová a minerální bomba

Celer vás nadopuje celou řadou vitaminů a minerálních látek. Při konzumaci celeru získáte konkrétně vitaminy A, K, C a minerály jako draslík a kyselinu listovou s nízkým glykemickým indexem pro stabilní hladinu cukru v krvi.

Zásaditá melodie
Další celerové minerální látky jako hořčík, železo a sodík na druhé straně i neutralizují kyseliny v těle, a podporují tak zdravé pH.

Celerová symfonie chutí a možností

Celer nehraje jen na strunu zdraví, ale i na strunu chuti. Můžete ho křupat syrový, vařit v páře, přidávat do smoothie, polévek, smaženic a dozdobit jím saláty. Možností je spousta.

Vybírejte ten nejlepší. Abyste nejen měli užitek ze všech zdraví prospěšných benefitů celeru, ale také si pochutnali, dejte si záležet na tom, po kterém sáhnete. Vybírejte celer s křupavými, pevnými a světlými stonky v pevně sevřených svazcích. Jestliže mají stonky listy, dbejte při výběru na to, aby byly čerstvé a zelené. Vyhněte se určitě kouskům, které jsou měkké, suché, žloutnou nebo mají hnědé skvrny.

Celer poté nejlépe skladujte v plastovém sáčku v ledničce po dobu jednoho týdne nebo i déle. Konec odřízněte až těsně před konzumací a stonky hlavně důkladně omyjte. Před vařením nebo konzumací v syrovém stavu můžete vnější stranu stonků oloupat nebo stáhnout jakákoli tvrdá vlákna.

Celer je naprosto delikátní potravinou, ať už v pokrmech, nebo svačinkách. Nakládat s ním v kuchyni můžete jako se základní ingrediencí, jako tomu je například ve Francii. Pro tamní kuchyni, konkrétně polévky a dušené pokrmy, je kombinace mrkve, celeru a cibule, kterou nazývají mirepoix, nepostradatelným aromatickým základem. A stejně tak tomu je i v tradičních cajunských pokrmech, jako je gumbo a jambalaya, kde je celer jednou ingrediencí ze svaté trojice spolu s paprikou a cibulí.

Celer v sobě tedy skutečně ukrývá nespočet benefitů pro lidský organismus, ale pití celerové šťávy každý den nezmění celý váš život. Je to další kus běžné zeleniny, který pokud zařadíte do svého jídelníčku, určitě nešlápnete vedle. Rozhodně můžete z jeho konzumace benefitovat, ale pokud vám pro jeho aromatičnost třeba nechutná, svět se určitě nezhroutí.

O hydrataci se postarají tekutiny jako voda, čaj nebo třeba vodní meloun a o detoxikaci zase játra a ledviny, které detoxikují organismus nepřetržitě. Není tak nutné detoxikovat tělo ještě zvláštními detoxikačními potravinami nebo speciálními, velmi dobře marketingově propagovanými kúrami.

Zkrátka všeho s mírou. Výsledkem každé rovnice je v důsledku stejně dosažení jakéhosi balancu, dodržování základních pravidel zdravého životního stylu v kombinaci s dávkou sportovní aktivity, která vás bude naplňovat.  

Jinými slovy – celer není až tak výjimečná a zázračná surovina v porovnání s jinou zeleninou, takže nemusíte pít zelené džusy po litrech, pokud nijak zvlášť neujíždíte na celeru.

Může být ale šikovným pomocníkem v kuchyni, pokud byste chtěli zvýraznit chuť a dodat pokrmům texturu, a to jak v salátech, polévkách, tak v dušených pokrmech. Stonky celeru se navíc velmi dobře hodí k dipům nebo hummusu jako jednoduchá svačina.

Neváhejte a zařaďte celer do svého jídelníčku. Otevřete dveře k záplavě benefitů a vychutnejte si symfonii zdraví a chuti, kterou vám tato nenápadná zelenina nabízí.