Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. Tahle otřepaná fráze v případě pohybu rozhodně platí. Po druhém roku života začínají dozrávat ideomotorické funkce, které zajišťují sílu svalů, rychlost, vytrvalost, obratnost nebo třeba schopnost adaptace, zkrátka pohybovou inteligenci. To, zda si vaše dítě umí zavázat tkaničku, má postřeh v chytání míče, dokáže udržet balanc na hrazdě, jeho svaly jsou silné, dokáže napodobovat pohyb, reagovat na podněty z venku včas a správně a mnoho dalšího, je závislé na správném vývoji centrálního nervového systému, tedy mozku.
Inteligence mozku je tedy přímo propojená s pohybovou inteligencí. Obojí je třeba rozvíjet pomocí vhodných impulzů zvláště v raném věku. „Je naprosto zásadní věnovat se dětem v předškolním věku. Je to období, kdy získávají pohybové návyky, které v dospělosti už nenahradíte,“ míní profesor Pavel Kolář, uznávaný fyzioterapeut zaměřující se především na pohybovou patologii dětí. Právě špatné pohybové stereotypy získané v dětství mohou totiž za rozličné bolesti pohybového aparátu, bolesti zad, kloubů a svalů, skoliózy, kyfózy, únavu, bolesti hlavy, poruchy trávení a s nimi související další zdravotní komplikace v pozdějším dětském věku, ale i v dospělosti.
Ani moc, ani málo. Hlavně všestranně
Pro zdravý vývoj dítěte je třeba dát mu v raném věku dostatek podnětů. Různé druhy sportů rozvíjejí různé funkce. Proto je zpočátku pro děti důležité rozvíjet různé druhy sportu a nespecializovat se.
„Když je dítě pohybově talentované, rodiče ho dají na konkrétní sport, pro který má předpoklady – ať už je to tenis, basket, nebo balet. Pak je tu 15 procent dětí, které trpí různými vývojovými poruchami (takzvaná vývojová dyspraxie), a mezi tím je početně nejrozšířenější šedá zóna.
To jsou děti, u kterých rodiče neví, kam s nimi. Ve své praxi se setkávám často s tím, že všichni chtějí maximalizovat výkon, ale příprava pro šedou zónu, tedy běžné průměrně pohybově talentované dítě, není. Právě pro ně je vhodná všeobecná pohybová průprava,“ říká Pavel Kolář.
Stejný názor má také celostní terapeutka Klára Tuzarová z pražského celostního terapeutického centra NAMAO. „Sport dětem doporučuji vybírat hlavně podle toho, aby byl všestranný, aby zatěžoval celé tělo. Ideální je kombinace několika sportů.
Dopřejte dětem volnost pohybu
Takže pokud chodí dítě na tenis, je dobré mu k tomu přidat plavání nebo posilovnu s trenérem. Žádné extrémní vytížení v podobě pohybu pětkrát týdně není ideální,“ říká fyzioterapeutka. Ve své ordinaci vidí stále častěji děti ve věku 10, 15 let, které se potýkají s chronickými bolestmi třísel, kolen, zad… „Pokud je to případ vašeho dítěte, je namístě zpozornit a zvážit, do jaké míry se hýbe, zda má dostatek pohybu nebo naopak je pro něj sport přetěžující. Určitě doporučuji návštěvu fyzioterapeuta,“ dodává Klára Tuzarová.
Děti se učí nejlépe vnímat své tělo pohybem. Neomezovat děti v pohybu je podle Kláry Tuzarové asi největší rodičovská výzva. Nechat je lézt na stromy, do výšek, plazit se i špínou, nechat pohybu volnost a dovolit dítěti, ať si dělá, co chce, pokud je to pochopitelně ve zdravých mezích. Tak se učí vnímat své tělo nejlépe.
Děti a obuv
„Ve chvíli, kdy mu jakkoli zasahujeme do jeho přirozeného pohybu, dáváme mu přihrádky, chodítka, nenecháme ho lézt po stromě nebo prolézačkách, protože se o něj bojíme, zasahujeme do jeho zdravého vývoje,“ míní fyzioterapeutka Klára Tuzarová. S tím se pojí i boty. Základ je podle ní neobouvat dítě pořád a všude. Ve chvíli, kdy může chodit bos, pobíhat bosky po trávě, písku a dalších přirozených površích.
„Lidské chodidlo obsahuje množství reflexních center, která jdou přímo do mozku. Ve chvíli, kdy dítěti nazujeme botu, připravujeme ho tím o spoustu vstupů a tělo se přenastavuje z přirozeného nastavení do patologie – vzniká plochá noha, ale i potíže se zády, bolesti kyčlí ve vyšším věku,“ říká Tuzarová.
Trénink všeobecných dovedností
Pro zdravý vývoj předškolních dětí je důležité nejen posilovat svaly přirozenou zátěží, naprosto zásadní je cvičit také mozek, a to různými hrami, které dětský mozek stimulují a rozvíjejí. Hra na slepou bábu, navlékání korálků na nit, rytmické provádění pohybu, rozvoj kooperace, následování slovních instrukcí, hry postavené na napodobování…, to vše dětský mozek rozvíjí a ovlivňuje posturu a pohybové stereotypy.
„Děti jsou hodně rozdílné a formu cvičení je třeba individuálně přizpůsobit. Každé bude v něčem šikovnější a něco jiného bude třeba posílit,“ říká fyzioterapeut Pavel Kolář. Zdravý pohyb je ten, který dítě všeobecně rozvíjí.
„Dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, s kamarády, s rodinou, to je pro dítě zásadní,“ míní fyzioterapeutka Klára Tuzarová. Skautské oddíly, junácké oddíly, Sokol, kde se sporty kombinují, dělá se několik různých sportovních aktivit, ty všechny jsou pro všeobecný rozvoj předškolních dětí zásadní. Kromě všeobecného zaměření pohybu je pro děti zásadní, aby je pohyb bavil, byl pro ně hrou.
Se Sokolem se vrátíte do života
„K tomu, aby se pro děti stal pohyb přirozenou součástí jejich života a měly ho rády, jsou potřeba tři věci – podpořit jejich radost z úspěchu, vyvarovat se nadměrné jednostranné zátěži a dělat pohyb správně, aby nevznikaly špatné pohybové stereotypy,“ říká profesor Pavel Kolář.
Všechny tři výše zmíněné prvky jsou základními stavebními kameny projektu Se Sokolem do života, kterému Pavel Kolář poskytl konzultaci metodiky. Pedagogům zapojených mateřských škol, dětských skupin a tělocvičných jednot poskytuje kompletní metodické materiály pro rozvoj pohybové gramotnosti. Cvičení vychází z dlouholeté tradice Sokola a děti plní nejrůznější pohybové úkoly, rozvíjí své poznání a zúčastňují se mnoha aktivit.
„Cílem je, aby se děti naučily pracovat se svým tělem, koordinovat pohyby a zároveň zvyšovat svou zdatnost a pohyb se stal součástí jejich života. A hlavně aby je pohyb bavil a užívaly si ho. K tomu poslouží motivační prvky v podobě zvířátek a samolepek za splněné úkoly.
V nadcházejícím ročníku si dal Sokol za cíl zaměřit se více na správné provedení,“ uvádí Věra Smejkalová, spoluautorka projektu. Jako novinku Sokol letos připravil i metodická videa, která pedagogy všemi aktivitami s dětmi názorně provedou.
V předškolním věku si osvojujeme pohybové návyky, které se promítnou do zbytku našeho života. Proto není od věci dopřát dítěti správnou pohybovou průpravu. Sportovní aktivita by měla být co nejvšestrannější a měla by vašeho potomka bavit.
Jak najít dětem správné sporty?
Až do konce září můžete získat zdarma analýzu sportovních předpokladů svých dětí. Stačí jít na www.olympijskydiplom.cz, zaregistrovat se a začít doma plnit disciplíny podle video návodů, které na stránce najdete. Každý pátek probíhá analýza, takže brzy najdete v mailu diplom s doporučením sportů. „Děti by si měly vyzkoušet co nejvíce sportů, aby si našly ty, které je budou bavit. Analýza jim napoví, pro co mají předpoklady,“ říká Šárka Kašpárková, ambasadorka školního projektu Sazka Olympijský víceboj, pod který Olympijský diplom patří. „Obvykle dětem doporučujeme sporty ve spolupráci se školami. Nyní se mohou zapojit i s rodiči,“ dodává bronzová olympijská medailistka. Zpřístupnění analýzy Olympijského diplomu, navíc ve spojení se soutěží o Toyotu C-HR na rok, je jednou z aktivit v rámci iniciativy Evropské komise s názvem Evropský týden sportu. Kondice je mediálním partnerem. Ambasadoři Olympijského diplomu Šárka Kašpárková a David Svoboda vyzývají děti i rodiče, aby si vyzkoušeli analýzu sportovních předpokladů.
Zdroje:
Kondice 9/2021
https://cpmpk.cz/pavel-kolar-2/
http://www.sazkaolympijskyviceboj.cz/diplom