Polovina Čechů ví, že naším největším imunitním orgánem jsou střeva, na druhé straně jen třetina z nás o ně vědomě pečuje. Skoro 40 % české populace přitom netuší, co termín mikrobiom znamená. Potvrdil to letošní průzkum společnosti Stada.

Zdroj: Youtube

Střeva ovlivňují náladu i hubnutí

Základní funkcí střev je trávení potravy a absorpce živin do našeho těla. Ve střevech se tvoří více než 70 % imunitních buněk a 90 % serotoninu, známého jako hormon štěstí. Střeva proto ovlivňují nejen naši imunitu, ale i to, jak se cítíme po psychické stránce. Toto propojení je označováno jako osa střeva–mozek. Navíc střeva prostřednictvím imunitních buněk ovlivňují v podstatě všechny systémy našeho těla. Z tohoto důvodu se ustálilo také odborné označení osa střevo–plíce, střevo–játra a střevo–kůže. Střeva ovlivňují rovněž náš metabolismus, tedy práci těla s tuky a cukry. Kromě střev bychom se měli zaměřit i na správnou funkci jater – ty představují jeden z nejdůležitějších detoxikačních orgánů našeho těla a jejich zdraví je pro naši celkovou kondici naprosto zásadní.

Pečujte o střeva, odvděčí se vám celé tělo

Na co bychom tedy měli zejména dbát? V první řadě na zdravou stravu. Především je důležité zařadit syrovou zeleninu, ovoce, luštěniny a celozrnné cereálie, tedy potraviny bohaté na vlákninu. Dále fermentované potraviny, jako jsou například bílé jogurty, zákysy, kimči a tempeh, které jsou plné živých mikroorganismů, například laktobacilů. Do vyváženého stravování patří také rostlinné zdroje tuků, třeba z avokáda nebo ořechů. Naopak se doporučuje omezit konzumace cukrů a průmyslově zpracovaných potravin.

Vsaďte na smoothie plné živin

Smoothie je jedním z nejlepších způsobů, jak do sebe naráz dostat hned několik skupin potravin prospěšných našim střevům i játrům. Následující recept je opravdu jednoduchý a chutný. Pročistí váš zažívací systém, podpoří činnost jater a dodá tělu směsici cenných minerálů a vitaminů, a to všechno v jedné sklenici. Jak na to?

Uvařte doměkka jednu červenou řepu, nakrájejte nahrubo a vhoďte ji do mixéru. Řepa je typickou sezonní podzimní potravinou a je to plodina bohatá na antioxidanty a vlákninu. V řepě se navíc nachází látka betain, která podporuje očistu a funkci jater.

Přidejte jednu oloupanou a pokrájenou mrkev – v ní se skrývá vláknina a vitaminy, které podporují zažívání, ale také betakaroten, který také přispívá ke zdraví jater. Do třetice jsou tu jablka, která jsou také skvělým zdrojem vlákniny pro zdravá střeva. A přihoďte i kousek kořene zázvoru, který má protizánětlivé účinky, velké množství antioxidantů, ale navíc podporuje i tvorbu žluči, což prospívá nejen trávení, ale nepřímo pozitivně ovlivňuje funkci jater.

Nakonec přidejte lněné semínko, které je už po staletí považováno za superpotravinu. Bylo prokázáno, že zmírňuje zácpu a celkově zlepšuje trávení. Pokud nemáte semínko, použijte konopný olej. Všechny suroviny dobře rozmixujte a vypijte, ideálně ráno nalačno. Tenhle elixír pijte pět dnů po sobě, abyste dosáhli co nejlepších výsledků.

Ostropestřec mariánský

Vyčistit si střevní trakt i játra můžete také pomocí zeleného jílu, který zbaví střevo balastních látek, těžkých kovů a odpadních látek, anebo vsaďte na ostropestřec mariánský. Nejúčinnější je konzumace jeho drcených semen – v této podobě se snadno konzumuje a účinné látky se velmi dobře vstřebávají. Tlučená semena ve střevním traktu působí jako peeling střevních stěn, čímž pomáhají k celkovému pročištění trávicí soustavy a následné detoxikaci těla.

Zdroje:

  • https://www.giwebmd.com/blog/2022/1/21/gut-healthy-smoothies
  • https://helloglow.co/4-healthy-gut-smoothie-recipes/
  • https://www.ireceptar.cz/zdravi/streva-jatra-cisteni/
  • Výzkum společnosti Stada, který byl proveden v březnu 2023 agenturou Stem/Mark na reprezentativním vzorku české dospělé populace o velikosti 1 000 respondentů.