Co zdravého bílky obsahují?

Vaječný bílek tvoří asi 2/3 celého vejce. Obsahuje 11 % sušiny, kterou tvoří z 92 % bílkoviny. Bílek slouží jako ochranná vrstva vajíčka, která ho zároveň i vyživuje. Logicky je tedy vaječný bílek dobrým zdrojem proteinů, zároveň ale obsahuje z celého vejce nejméně kalorií - je tedy vhodný i do různých redukčních diet. Neobsahuje žádný cholesterol a naše tělo bílek velmi dobře tráví.

Jak bílek skladovat, aby vydržel?

Pokud bílky uchováváte v lednici, vydrží vám tam 2-3 dny. Uchovávejte je ve vzduchotěsné nádobě a dávejte pozor na to, aby nebyly bílky blízko aromatických potravin - nasákly by jejich vůni.

Chcete-li, aby vám bílky vydržely déle, zamrazte je. Ideálně to udělejte tak, aby jedna kostka ledu byl jeden bílek. Takto zamražené vám vydrží až 12 měsíců. Dobré je napsat si někam, kdy jste bílky zamrazili. Když je pak budete chtít použít, nechte je rozmrazit v lednici a do 12 hodin spotřebujte. Nikdy je znovu nedávejte do mrazáku.

Co s bílky, které zbyly?

1. Pusinky nebo kremrole

Vyšleháním bílků s cukrem se vyrábí takzvaný sníh. Ten se perfektně hodí k tvoření různých dezertů. Vyšlehané bílky patří do kokosek, pusinek nebo do Pavlova dortu.

2. Bílková majonéza

K výrobě majonézy nepotřebujete nutně i žloutky. Postačí vám pár bílků, olej a trochu mléka. Vyzkoušejte například tento recept:

Zdroj: Youtube

3. Pleťová maska z bílků

Průměrně veliký vaječný bílek obsahuje cca 3,6 gramů proteinu a někteří lidé věří, že bílkoviny dokážou zpevnit pokožku na obličeji. Proto je vaječný bílek součástí mnoha DIY pleťových masek. Bílek rozšlehejte do požadované konzistence, aby se vám dobře nanášel. Můžete přidat například tea tree olejíček, bylinky či citronovou šťávu. Bílek po na nesení na pokožce zaschne, po 10-15 minutách si obličej pečlivě omyjte vodou.

4. Do bezlepkových produktů

Pokud držíte bezlepkovou dietu nebo se lepek snažíte pouze omezit, možná tušíte, jak těžké bývá udělat například bezlepkový chleba. Když do běžných receptů přidáte o bílek navíc, půjde to mnohem snadněji.

5. Pomazánky

Uvařené nastrouhané bílky se skvěle hodí do pomazánek různých druhů, přidají jim navíc na nutriční hodnotě. Fantazii se meze nekladou, můžete je přidat, kam vás napadne.

Zdroje:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323602#potential-benefits

https://www.seriouseats.com/what-to-do-with-leftover-egg-whites

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/top-10-ways-leftover-egg-whites-and-yolks