Příčiny zdravotních neduhů podle odborníků spočívají především ve špatném životním stylu, pro který je charakteristický nedostatek pohybu a naopak nadměrná konzumace tučných jídel. „Nadměrným ukládáním tuku v játrech trpí pětadvacet procent populace a až 75 procent pacientů s cukrovkou, která je velice rozšířenou civilizační nemocí a je skrytou hrozbou do budoucna,“ říká lékař Jaroslav Macášek, primář 4. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Nealkoholová tuková choroba jater, steatóza, se projevy nijak neliší od alkoholického onemocnění jater.

Zdroj: Youtube

Co způsobuje ztučnění jater?

Existuje několik faktorů, které mohou způsobit nebo přispět ke vzniku steatózy jater.

Obezita
Obezita zahrnuje zánět nízkého stupně, který může podporovat ukládání tuku v játrech. Odhaduje se, že 30-90 % obézních dospělých má ztučnělá játra, a v důsledku epidemie dětské obezity se tato nemoc vyskytuje stále častěji i u dětí.

Břišní tuk
Nadměrné množství břišního tuku: U lidí s normální hmotností se může vyvinout ztukovatění jater, pokud jsou “viscerálně obézní“, což znamená, že nosí příliš mnoho tuku kolem pasu.

Inzulínová rezistence
Ukázalo se, že inzulínová rezistence a vysoká hladina inzulínu zvyšují ukládání tuku v játrech u lidí s diabetem 2. typu a metabolickým syndromem.

Vysoký příjem rafinovaných sacharidů
Častý příjem rafinovaných sacharidů podporuje ukládání tuku v játrech, zejména pokud je konzumují ve velkém množství osoby s nadváhou nebo inzulinovou rezistencí.

Konzumace sladkých nápojů
Nápoje slazené cukrem, jako jsou limonády a energetické nápoje, mají vysoký obsah fruktózy, který prokazatelně podporuje hromadění jaterního tuku u dětí i dospělých.

Zhoršené zdraví střev
Nedávný výzkum naznačuje, že nerovnováha střevních bakterií, problémy s funkcí střevní bariéry (“děravá střeva”) nebo jiné zdravotní problémy střev mohou přispívat k rozvoji nemoci.

Zhubněte, cvičte a zkuste ostropestřec

Snížení hmotnosti je jedním z nejlepších způsobů, jak zvrátit ztučnění jater, pokud máte nadváhu nebo jste obézní. Vhodná je nízkosacharidová dieta, středomořská dieta a dieta s nízkým glykemickým indexem. Omezení tuků ve stravě nehraje roli, zaměřte se na sacharidy.

V tříměsíční studii na dospělých osobách s nadváhou vedlo snížení kalorického příjmu o 500 kalorií denně v průměru k 8% úbytku tělesné hmotnosti a k významnému snížení skóre ztukovatění jater. Studie také prokázaly, že zapojení do vytrvalostního cvičení nebo odporového tréninku několikrát týdně může významně snížit množství tuku uloženého v jaterních buňkách, a to bez ohledu na to, zda dojde ke snížení hmotnosti.

Podle serveru Superionherbs mohou pomoci i některé byliny. Například ostropestřec mariánský může pomoci snížit inzulinovou rezistenci, zánět a poškození jater. I když je stále zapotřebí dalších studií, které by potvrdily jeho účinnost při krátkodobém i dlouhodobém užívání.

Zdroj: Výzkum, Studie, Superionherbs, Denik, Zdravezpravy