Mozek je v přeneseném smyslu „sval“, který potřebuje trénovat, jinak bude slábnout. Stejně jako svaly na našem těle atrofují, když je neposilujeme, mozek reaguje podobně. Přibližně do třiceti let věku pracuje váš mozek za vás. Buňky sice ubývají, ale počet a uspořádání jejich spojení neustále roste, a to je i vysvětlení zvyšování hmotnosti mozku. V dalším údobí života nejenže ztrácíme mozkové neurony, ale začínají se vytrácet rovněž synapse.

Informace, která už tak známá není, je fakt, že v průběhu života si náš mozek také vytváří nové mozkové buňky. Ano, vážně náš mozek si dokáže vytvářet sám nové mozkové buňky a tento jev se nazývá neurogeneze, vysvětluje server Pametauceni. Zde je pět věcí, které doporučuje svým pacientům v pořadí podle důležitosti web Mayo Clinic.

Zdroj: Youtube

1. Pravidelně cvičte

Cvičení má mnoho známých výhod a pravidelná fyzická aktivita prospívá také mozku. Četné výzkumy ukazují, že u fyzicky aktivních lidí dochází méně často k poklesu duševních funkcí a je u nich nižší riziko vzniku Alzheimerovy choroby.

Tyto výhody jsou důsledkem zvýšeného průtoku krve mozkem během cvičení. Cvičení má také tendenci působit proti přirozenému úbytku mozkových spojení, ke kterému dochází během stárnutí, a zvrátit tak některé problémy.

Snažte se cvičit několikrát týdně po dobu 30 až 60 minut. Můžete chodit, plavat, hrát tenis nebo provozovat jakoukoli jinou mírnou aerobní aktivitu, která zvyšuje srdeční frekvenci.

2. Dopřejte si dostatek spánku

Spánek hraje důležitou roli pro zdraví vašeho mozku. Některé teorie uvádějí, že spánek pomáhá odstraňovat abnormální bílkoviny v mozku a upevňuje vzpomínky, což posiluje celkovou paměť a zdraví mozku.

Snažte se spát sedm až osm po sobě jdoucích hodin za noc, nikoliv fragmentovaný spánek po dvou nebo třech hodinách. Souvislý spánek dává mozku čas na efektivní konsolidaci a ukládání vzpomínek.

3. Jezte středomořskou stravu

Vaše strava hraje velkou roli ve zdraví vašeho mozku. Zvažte dodržování středomořské diety, která klade důraz na rostlinné potraviny, celozrnné výrobky, ryby a zdravé tuky, jako je olivový olej. Zahrnuje méně červeného masa a soli než typická zápdní strava. V našich zeměpisných šířkách to může být obtížnější, v tom případě se doporučuje užívat Omega-3 ve formě doplňků stravy.

4. Udržujte své cévy zdravé

Zdraví vašich tepen a žil je důležité pro zdraví vašeho srdce, ale má zásadní význam i pro zdraví mozku. Pravidelně si nechte kontrolovat krevní tlak, hladinu cukru a cholesterolu v krvi.

Zvyšte svou fyzickou aktivitu, jezte středomořskou stravu a snižte spotřebu sodíku, abyste snížili hodnoty krevního tlaku a cholesterolu. V neposlední řadě má na zdraví mozku vliv také užívání tabáku a alkoholu, proto pijte alkohol pouze s mírou a nekuřte.

5. Učte se nové věci a vypněte navigaci

Stařecká demence, Alzheimer a podobná neurodegenerativní onemocnění vznikají právě kvůli tomu, že se o svůj mozek dostatečně nestaráme. Nedáváme mu dostatečný stimul k tomu, aby si uvědomil že ho ještě potřebujeme a on se začne upadat.

Vypněte navigaci v autě. Nespoléhejte se slepě na techniku, pokud se při řízení spoléháte na navigaci, unikají vám důležité podněty, které podporují činnost mozku. Vnímejte vědomě okolí a sami najděte správnou cestu. Váš mozek potřebuje úkoly, které ho drží v kondici. Zbavte se i zvyku používat kalkulačku. Typický příklad mentální lenosti je když někdo počítá úplně základní matematické operace na kalkulačce. Vážně potřebujete, aby výpočet typu „4 × 8“ za vás udělal stroj? Lidé se stále více spoléhají na to že za ně budou myslet počítače a tím nechávají svůj vlastní, megavýkonný počítač chřadnout. V podstatě outsourcují svou mysl. A to je sakra chyba.

Mozek miluje žonglování. Kromě toho že je to zábavná činnost, posiluje nervové propojení ve vašem mozku, vylepšuje koordinaci mezi rukama a očima, a dokonce zvyšuje množství bílé a šedé mozkové hmoty. Žonglování se můžete učit donekonečna a spoustu tipů, jak se to naučit najdete na Youtube.

Učte se cizí jazyk. Pokud se začnete učit cizí jazyk nebo se opět vrátíte k jazyku, který jste se učili již dříve, ale třeba jej v posledních letech trochu opomínali, svému mozku tím zašlete neskutečnou dodávku nových informací. Podpoříte jej tím více, čím více různých způsobů pro učení využijete. Bude nucen se zapojit trochu jinak při mechanickém učení se novým slovíčkům, při konverzaci s vyučujícím, ale i při sledování filmu v jiném jazyce, než je váš mateřský.

Zdroj:Pametauceni, Mayoclinic, Studie1,Studie2, Studie3