Hned na úvod je třeba si říct, jak to s tím slazením vlastně doopravdy je. Opravdu můžeme sladit zdravě? „Zdravé slazení prakticky neexistuje, vždycky jde o množství cukru, které přijmeme. Pokud si jednou za čas dáme obyčejný bílý cukr, nic se nestane. Pokud se podíváme například na javorový sirup, med nebo třtinový cukr, který je velmi oblíbený, zjistíme, že mají podobné množství kalorií. Výjimku tvoří čekankový sirup, který je energeticky nenáročný, především díky rozpustné vláknině. To ale neznamená, že bychom to s jeho množstvím měli přehánět,“ radí Margarita Iliopulu, nutriční terapeutka ze společnosti FitBee.

A jak je to se sladidly u diabetiků? „Diabetiky náhradní sladidla určitě nezachrání. Používat light nebo sugar free výrobky je spíše přežitek, který v naší výživové poradně nepreferujeme. I diabetik si může dovolit sníst určité množství cukru za den, pokud sladí opravdu s mírou, není to pro něj problém. Určitě by si měl ale spíše zvykat na nesladkou chuť, jde to sice pomalu, ale jde to,” radí nutriční terapeutka Margarita Iliopulu.

Zdroj: Youtube

MED

Na rozdíl od klasického cukru má pro naše tělo zdravotní benefity. Například snižuje krevní tlak, hojí sliznice, je dobrý pro správné zažívání. Asi 75–79 % medu tvoří cukry (hroznový a ovocný), které tělu umožňují rychlý přísun energie. Nachází se v něm široká škála minerálních látek – železo, hořčík, vápník, sodík, mangan, draslík, dále vitaminy skupiny B a vitamin C.

V případě, že medem sladíte horké nápoje, nechte je vždy vychladnout alespoň na 42 stupňů, jinak znehodnotíte jeho cenné látky. Proto med není vhodný k vaření. Polijte si s ním lívance nebo ho přimíchejte do jogurtu. Nevýhodou medu je jeho vysoká kalorická hodnota, takže to s ním nepřehánějte. Dejte si pozor také na skladování, med totiž velmi snadno přijímá okolní pachy a má tendenci vázat vlhkost ze vzduchu, takže pokud máte doma příliš vlhko, může v medu dojít k mikrobiologickým procesům, například ke kvašení.


STÉVIE

Stévie sladká je rostlina, která má původ v severovýchodní Paraguayi a ke slazení ji tu používali starověcí Indiáni. Můžete ji používat ve formě rostliny (utrhnete lístek a hodíte do čaje), ale praktičtější bude ve formě prášku nebo kapek. Stévie nemá žádné kalorie, ale je asi 200–300krát sladší než cukr, takže při slazení přizpůsobte množství. Stévie se může použít i při vaření a pečení. Studie prokázaly pozitivní účinek na krevní tlak.Rostlina obsahuje dvě základní sladké složky: steviol-glykosid (sladká, ale zároveň hořká složka stévie) a rebaudiosid A (nejsladší složka stévie). Vědecké studie prokázaly, že stévie má na naše zdraví množství pozitivních účinků, navíc je vhodná pro diabetiky. Steviosid totiž zvyšuje citlivost na inzulín, který pomáhá snižovat hodnotu cukru v krvi. To dělá stévii doporučeným doplňkem stravy u diabetiků trpících cukrovkou typu 2. Některým lidem ale vadí její kovově hořká chuť.


XYLITOL

Oblíbené sladidlo, které patří mezi cukrové alkoholy, se přirozeně nachází v ovoci a zelenině. Pro komerční účely se extrahuje z březového dřeva nebo ze slámy. Používá se při výrobě čokolád, žvýkaček, cukrovinek nebo zubních past. Xylitol má podobnou sladivost jako cukr, ale o 40 % nižší energetickou hodnotu. Studie též ukazují, že částečná nebo úplná náhrada cukru xylitolem snižuje výskyt zubního kazu o 30-85 %. Ve větším množství může mít projímavé účinky, takže i zde platí, že všeho s mírou.


ERYTHRITOL

Patří mezi alkoholické cukry stejně jako xylitol. Přirozeně se vyskytuje ve vodním melounu, hruškách nebo hroznech. Jeho menší množství najdeme také v sýru nebo houbách. Jedná se o nízkokalorické sladidlo přírodního původu, které má řadu prospěšných vlastností: nízký glykemický index, malý obsah kalorií, nevelké riziko projímavého účinku. Po konzumaci se v trávicím systému nevstřebává, takže nezvyšuje kalorickou hodnotu potravin. Nezvedá hladinu krevního cukru a je vhodný pro diabetiky a při hubnutí. Vyrábí se přirozenou fermentací glukózy. Má velmi podobnou chuť jako klasický bílý řepný cukr. Nemá projímavé účinky ani ve větším množství a tělo z něho nezískává žádné kalorie nebo sacharidy.


TŘTINOVÁ MELASA

Třtinová melasa je tmavý sirup, který vzniká jako vedlejší produkt při výrobě třtinového cukru. Melasa je o polovinu méně kalorická než cukr a obsahuje spoustu minerálů. Když ji budete používat pravidelně, pročistí vám prý lymfatické uzliny. Její chuť vám ale nemusí být příjemná, je proto lepší přidávat ji jen tam, kde se chuť ztratí. Třeba do ovesné kaše. Přestože je zdravějším sladidlem z pohledu obsahu cenných minerálů, konzumujte ji s mírou! Pozor by si měli dát hlavně pacienti citliví na zvýšení hladiny cukru (diabetici) – obsah sacharidů je totiž v melase vysoký.


JAVOROVÝ SIRUP

Javorový sirup je přírodní sladidlo, které obsahuje sacharózu a fruktózu. Má nižší energetickou hodnotu oproti cukru a také nižší glykemický index. Obsahuje ale vysoké procento sacharózy, až 60 %, jde tedy stále o cukr. Proto i jeho konzumace by měla být uvážená. Má ořechovo-medovou chuť, obsahuje vitaminy a minerály a oblíbený je hlavně k dochucení palačinek, lívanců a vaflí. Protože je odolný vůči teplu, snese přidání do pečení i do čaje.


ČEKANKOVÝ SIRUP

Toto sladidlo, které se dobře hodí do redukčního jídelníčku, se vyrábí z kořene čekanky. Má nízký glykemický index, obsahuje o 95 % méně cukru a o 45 % méně kalorií v porovnání s obyčejným cukrem. Jeho hlavní výhodou je vysoký obsah vlákniny. Můžete si s ním osladit kaši, nápoje, upéct s ním bábovku nebo dort, připravit zmrzlinu. Čekankový sirup má pozitivní účinky na střevní mikrofloru (díky vláknině) a vzhledem k nízkému glykemickému indexu ho mohou používat i lidé trpící cukrovkou, protože nezvyšuje hladinu glukózy v krvi. Vhodný je i pro děti.


PANELA

Sušená třtinová šťáva panela je vlastně přírodní třtinový cukr získávaný původním způsobem bez odstranění melasy. Sladidlo má příjemnou sladkou chuť přírodního třtinového cukru. Disponuje vysokým podílem minerálů obsažených v melase. Na rozdíl od bílého cukru se panela zpracovává bez použití chemických procesů, uchovává si tak výživové látky z cukrové třtiny. Panela má jemnou konzistenci, díky které se hodí nejen do nápojů či k pečení, ale i do nepečených dezertů a náplní.

Zdroje:

https://www.cpzp.cz/clanek/3873-0-Med-jako-sladky-lek.html

https://www.instagram.com/sanastorecz/

https://www.ccsenet.org/journal/index.php/ijb/article/download/11721/9623

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28250669/

https://www.celostnimedicina.cz/4-erythritol-nahradni-sladidlo.htm

https://www.cekankovysirup.cz/casto-kladene-dotazy