1. Náhlá bolest na hrudi

Většina infarktů je pacientem rozpoznána nepříjemnými pocity ve středu hrudníku, které trvají déle než několik minut - nebo mohou odeznít a pak se vrátit. Pacienti na hrudi cítí nepříjemný tlak a bolest.

2. Potíže s dýcháním

Společně s bolestí na hrudi, ale i bez ní, se může příchod infarktu projevovat problémy s dýcháním.

3. Neobvyklá únava

Extrémní únava přecházející až v závratě může být také znakem blížícího se infarktu. Jakékoliv pocity nepřiměřené únavy, omezující vaše normální fungování, je dobré probrat s lékařem a ujistit se, že se nejedná o nebezpečí infarktu.

4. Bolest v rameni, krku nebo čelisti

Bolest, která se šíří do ramene, krku nebo čelisti, může být také signálem infarktu, zejména pokud je spojena s dalšími symptomy.

5. Nadměrné pocení

Pokud se začnete najednou velmi intenzivně potit, zejména studeným potem, a přepadnou vás k tomu závratě či nevolnost, často se může také jednat o selhávání srdce.

6. Úporný kašel nebo sípání

Krev, která se hromadí v žilách v důsledku srdečního selhání, může také způsobit únik tekutiny a její hromadění v plicích. Přetrvávající kašel nebo sípání, zejména vleže, často zaznamenané při ulehání do postele, mohou znamenat, že je se srdcem něco v nepořádku.

Jak se vyhnout infarktu?

Ani nemusíte mít žádné příznaky selhání srdce, ale vždy je dobré zaměřit se na prevenci všech zdravotních problémů. V tomto případě jde zejména o:

  • Zdravější strava

Náš jídelníček má na srdce velmi zásadní vliv a je důležité ho upravit tak, aby našemu zdraví co nejlépe prospíval. Zahrňte do svého jídelníčku více celozrnných potravin, čerstvého ovoce a zeleniny a omezte nasycené tuky a rafinované cukry. Snažte se jíst pravidelně a v menších porcích, ovšem tak, aby vás netrápil hlad.

  • Pravidelné cvičení

Fyzická aktivita je důležitá pro každičký orgán v našem těle. Obzvláště podstatná je ale pro udržení zdraví mozku a srdce. Snažte se zařadit do svého dne alespoň 30 minut mírné fyzické aktivity, jako je rychlá chůze nebo jízda na kole. Během dne se také snažte občas protáhnout, udělat si pár dřepů nebo kliků.

  • Lepší spánek

Každý ať si sáhne do svědomí, co vše dělá pro svůj zdravý a dostatečný spánek. Optimální je opravdu spát alespoň osm hodin, chodí spát i vstávat v pravidelnou dobu a udržovat v ložnici klidné prostředí bez ostrého světla.

  • Omezení stresu

Naučte se techniky pro snižování stresu, jako je meditace, hluboké dýchání nebo jóga. Chronický stres může mít negativní vliv na zdraví srdce a výrazně zhoršuje náš spánek, trávení i psychický stav.

  • Pravidelné kontroly

Pravidelná kontrola krevního tlaku a cholesterolu je samozřejmě v prevenci srdečních onemocnění naprosto nezbytná. Preventivní prohlídky u svého lékaře tedy nikdy nepodceňujte, a pokud vás trápí kterýkoliv z příznaků, raději se s ním poraďte.

  • Omezení alkoholu a kouření

Kouření a nadměrnou konzumaci alkoholu vám bude chtít vymluvit snad každý lékař i odborník. Zastavení kouření a omezení alkoholu může snížit riziko nejen infarktu, ale i různých druhů rakoviny nebo jiných života ohrožujících nemocí.

Zdroje:

https://www.rwjbh.org/blog/2023/february/8-critical-signs-of-heart-disease-you-should-nev/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-attack/symptoms-causes/syc-20373106

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-disease/in-depth/heart-disease-prevention/art-20046502