Tato nenáročná skromná bylinka, která je ale vlastně zeleninou z čeledi brukvovitých, stejně jako třeba brokolice nebo zelí, není žádná novinka. Pochází z Mezopotámie, odkud se pravděpodobně v antice rozšířila do celé Asie a Evropy.

Zdroj: Youtube

Číňané a Féničané ji konzumovali během plaveb po moři, čímž se bránili kurdějím, nemoci z nedostatku vitaminu C. Její zdravotní účinky velebili již Hippokrates a Galén.

A poznatky starověkých lékařů potvrzují i současné výzkumy. Zajímavý je především poznatek z nedávné doby. Odborníci pod vedením profesorky Jennifer Di Noia z William Paterson University v americkém státě New Jersey analyzovali 47 druhů zeleniny a ovoce, přičemž v každém sledovali obsah 17 živin. Asi překvapivě se právě řeřicha umístila na prvním místě žebříčku nejzdravějších potravin. Získala 100 bodů ze 100, druhé čínské zelí mělo skóre 91,99 a třetí mangold 89,27. Až po této „svaté trojici“ následovaly řepa, špenát a čekanka.

Na kašel i na trávení

Řeřicha obsahuje hodně vitaminu C, vitaminy B1, B2, B3, B6, K, provitamin A, z minerálních látek hlavně železo, vápník, hořčík, fosfor, síru a draslík.

„Díky obsahu vitaminů, minerálních látek a také éterických olejů, silic a antioxidantů s antibiotickými účinky je oblíbeným kořením a léčivou bylinkou už od antiky,“ potvrzuje výživová poradkyně a vystudovaná potravinářská technoložka Ing. Veronika Hanzlíková (www.veronikahanzlikova.cz).

O tom, jak moc si řeřichy cení, svědčí skutečnost, že ji zařadila do své knihy Příběhy českých superpotravin. Výjimečná je podle ní i pikantní chutí, která dokáže velmi výrazně okořenit jídlo.

Sama ji ale vnímá především jako jarní zeleninu, proto ji také umístila do kapitoly týkající se tohoto ročního období. „Jsou to totiž první zelené lístky, které si můžete vypěstovat doma hned s prvními slunečnými dny,“ vysvětluje svůj pohled a přiznává, že se každoročně na tento rituál na rozhraní zimy a jara těší.

Hned ale doplňuje, že řeřicha je skvělá právě v tom, že ji můžeme pěstovat doma na okně po celý rok, tedy i na podzim. A připomíná, že prof. RNDr. Anna Strunecká, autorka populární knihy Doba jedová, řadí řeřichu mezi zásadotvorné potraviny, takže na vyvážení jiných, spíš kyselinotvorných potravin ji radí konzumovat každý den.

„Lidové léčitelství a čínská medicína tvrdí, že řeřicha pročišťuje krev i plíce. Podporuje krvetvorbu a v kombinaci s medem se dá využít jako přírodní lék proti kašli. Prý rozšiřuje průdušky a lépe se po ní dýchá. To se s prvními virózami vždycky hodí,“ vyzdvihuje působení bylinky v nadcházejícím sychravém období Veronika Hanzlíková.

Dále upozorňuje na dietetický směr stravy podle pěti elementů, jenž vychází ze systému tradiční čínské medicíny. Ten řeřichu řadí k elementu dřeva, který odpovídá jaru, ale i k elementu kovu, tedy do období podzimu.

„Podle tohoto výživového směru umí řeřicha posílit naši energii, vyčistit krev i pleť a zvlhčuje, což znamená, že pozitivně působí také na plíce,“ popisuje a dodává ještě další důvod, proč si řeřichu dopřávat co nejčastěji. „Dalším skvělým účinkem, který zná i naše lidová medicína, je podle tohoto směru skutečnost, že podporuje tvorbu trávicích šťáv, zlepšuje činnost žlučníku a jater. Proto je vhodné přidávat ji k tučnějším jídlům, protože dokáže ulehčit našemu trávení.“ Takové pokrmy zařazujeme do jídelníčku právě v chladnějším období, takže se vyplatí mít tuto rostlinku pořád po ruce.

Nahradí ředkvičky

Jak se ale od odbornice na výživu dozvídáme, obezřetní by měli být alergici, protože rostlinka může být alergenem, a hlavně ti, kdo užívají léky na ředění krve, a to kvůli obsaženému vitaminu K. Jinak si můžeme všichni dopřávat řeřichu, jak je libo.

„Rozhodně neprohloupíte, když si ji budete na okně pěstovat opakovaně celou zimu. Je prostě zdravá a je to zelenina, kterou máte téměř zadarmo dostupnou po celý rok,“ zmiňuje další velké plus tohoto zdravého zázraku. Sáček semínek vyjde na pár korun. Veronika Hanzlíková doporučuje upřednostnit bio kvalitu. „A budete pěstovat a pěstovat… Podle toho, jak moc vám vadí řeřichový odér v bytě, protože rostoucí řeřicha prostě smrdí,“ směje se.

Na vysetí řeřichy se chystá během pozdního podzimu a v zimě odbornice na bylinky Hana Parmová, spolumajitelka Zentrichovy apatyky, která o ní mluví jako o malé zelené vitaminové a minerální bombě. „Všechny látky, které obsahuje, posilují imunitu, likvidují infekce a zlepšují trávení, působí močopudně, čistí ledviny,“ vyjmenovává a libuje si, že řeřicha chutná jako ředkvičky. „Přidávám ji do salátů, pomazánek, na brambory, na chleba s máslem…“ nabízí inspiraci a zdůrazňuje, že se má tento zelený zázrak používat výhradně v čerstvém stavu, protože převařená je řeřicha nahořklá. Vyzdvihuje rovněž fakt, že nepotřebuje zeminu, stačí miska s vatou a během tří týdnů máme k dispozici vitální rostlinky.

Navíc je to zábavná a poučná činnost pro děti. Mohou pozorovat, jak klíčí semínka a jak jsou rostlinky každým dnem vyšší a vyšší. Dokáže to i ten, komu se jinak nic vypěstovat nepodaří. Jen nesmíme zapomenout vatu (můžeme ale zkusit i papírové kapesníky nebo kuchyňské utěrky) každý den zvlhčit rozprašovačem, nikdy nesmí vyschnout.

Klidně to zkuste v květináči

V poslední době je čím dál populárnější konzumace naklíčených semen. K tomu se dá využít i řeřicha, u níž je výhoda, že se její semena nemusejí předem namáčet. V tomto případě ale zapomeňme na vatu a použijme sklenice či misky. Semínka je třeba dvakrát denně proplachovat a za čtyři, maximálně šest dní už můžeme do salátu či pomazánky přidat křupavé klíčky. Veronika Hanzlíková ovšem upřednostňuje počkat si, až rostlinky povyrostou, a jíst jen stonky s lístečky. V případě, že si chceme pochutnat na klíčcích, které konzumujeme i s kořínky, zdůrazňuje, že bychom určitě měli koupit bio semínka.

A ještě jedna možnost se nabízí: řeřichu můžeme samozřejmě klasicky pěstovat v květináči. V tomto případě jen musíme být velmi ostražití, aby substrát nikdy nevyschl ani nebyl přemokřený. Zimnímu pěstování zdar!

Zdroje:

  • Květy 11/2023
  • https://www.strunecka.cz/
  • https://veronikahanzlikova.cz/