Probiotika: Kdy nemusí prospívat?

Probiotika jsou živé mikroorganismy, často označované jako "dobré bakterie", které mohou přispívat k zdraví střeva. Většinou se jedná o bakterie, ale mohou to být i některé typy kvasinek. Probiotika se až doteď považovala za velmi přínosná. Ale v poslední době se začíná objevovat čím dál tím více výzkumů, které ukazují, že s probiotiky to nemusí být tak růžové, jak se věří. Dokonce mohou být i v některých případech nebezpečná a brzdit obnovu zdravé a rozmanité střevní mikroflóry v našich střevech.

Zdroj: Youtube

Zjistilo se, že střevní mikrobiomy lidí, kterým bylo po použití antibiotik podáno více kmenové probiotikum, se neobnovily tak rychle, jako mikrobiální společenství jedinců, kterým nebylo podáno vůbec nic, nebo kteří byli podrobeni fekální transplantaci (tj. transplantaci své vlastní mikrobioty odebrané, když ještě byli zdraví, zase zpět do těla po podání antibiotik). A nebyl to jen malý rozdíl! Výzkumníci zjistili, že střevní mikrobiom osob, které braly probiotika, se obnovil až za 6 měsíců!


Kromě toho, že tedy po užívání antibiotik si probiotiky ještě můžeme uškodit, jako řada jiných doplňků stravy, mohou pro některé jedince představovat riziko. Pro většinu lidí je užívání probiotik naprosto bezpečné, ale přesto existují lidé, pro které probiotika nejsou vhodnou volbou.

Ve vzácných případech mohou probiotické mikroorganizmy (baktérie nebo kvasinky) proniknout do krve a způsobit u vnímavých jedinců zánět či infekci.

Nejvyšší riziko infekce z probiotik hrozí lidem s narušenou nebo oslabenou funkcí imunitního systému, lidem, kteří se dlouho léčí v nemocnici a také lidem se zavedenými katetry či po operacích, vysvětluje web Medlicker.

A co prebiotika?

Dva podobné pojmy „probiotika“ a „probiotika“, ale jsou to dvě naprosto rozdílné věci. Prebiotika jsou nestravitelnou složkou potravy, kterou lépe známe pod pojmem vláknina. Je nesmírně důležitá, tvoří totiž potravu pro bakterie. Ty tak mají vhodné podmínky pro růst, množení a zakládání nových kolonií. Najdete je zejména v zelenině, ovoci nebo vločkách. Pokud máte pocit, že vám vláknina chybí, dá se koupit i jako doplněk stravy. Prebiotika podporují růst prospěšných bakterií, což může pomoci zlepšit trávení, zvyšovat absorpci minerálů a podporovat celkové zdraví střev.

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) konzumace prebiotik snižuje riziko předčasného úmrtí o 30 %. Konkrétně u rakoviny střev o 25 % (což potvrzuje i studie) a rakoviny prsou o 20 %. Snižuje i riziko u dalších druhů rakoviny, například rakoviny jater, i riziko infarktu, a to až o 25 %. Protože se v dnešní době jedná o hlavní příčinu předčasného úmrtí, pravidelná konzumace vlákniny je opravdu důležitá.

Ačkoli probiotika mohou nabídnout řadu zdravotních výhod, nejsou vždy vhodná pro všechny. Je důležité konzultovat se s lékařem nebo výživovým specialistou před zahájením doplňování probiotiky. Na druhou stranu, začlenění prebiotických potravin do naší stravy je skvělý způsob, jak podporovat zdraví našeho střeva a dobré bakterie, které v něm žijí.

Zdroj:Výzkum, Studie, Medlicker