Období menopauzy je přirozeným procesem v životě každé ženy. Toto období může přinést několik změn, včetně těch hormonálních. Hormonální změny pak mohou mít vliv na naši váhu a celkové zdraví. Často se stává, že ženy začnou už před menopauzou přibírat na váze. Důvodem bývá zpomalení metabolismu a méně aktivní životní styl. Není to ovšem nic, s čím by se nedalo bojovat. Stačí se více zamyslet nad svým jídelníčkem a zařadit do své denní rutiny pár změn.

Aktivnější život

Je důležité udržet si aktivní život co nejdéle je to možné. Podepíše se to totiž na našem fyzickém zdraví, psychickém stavu, sebevědomí i postavě. Bohatě postačí, když do svých dnů přidáte aktivitu, jako je třeba zahradničení, úklid, svižná procházka se psem nebo chvilka posilování a protažení.

Zdravý jídelníček

V jakémkoliv věku je nutné dodržovat zásady zdravého jídelníčku, který nezachrání žádná speciální dieta. Je nutné udržovat zdravý celkový příjem kalorií, proteinů, zdravých tuků a cukrů. Měli bychom jíst potraviny bohaté na vitaminy i minerály, v přechodu je dobré se také zaměřit na ovoce, zeleninu a celozrnné výrobky, zejména ty, které jsou méně zpracované a obsahují více vlákniny. Průmyslově zpracované výrobky, jako jsou různé polotovary, lahůdky, uzeniny, brambůrky nebo sladkosti, je dobré vyměnit za zdravější a přírodnější varianty.

Regulace porcí

Ať už si chcete udržet zdravou váhu nebo chcete shodit kila navíc, vždy se snažte nandavat si menší porce s možností si přidat. Většina z nás se při nandavání jídla přecení a aniž bychom si to uvědomovali, po jídle se cítíme přejedení a bývalo by nám stačilo méně. Snažte se tedy kontrolovat, kolik jídla sníte - bez zbytečného omezování nebo přejídání.

Hydratace

Dostatečná hydratace není důležitá pouze při menopauze, ale při všem ostatním. Denně bychom měli pít dostatek čisté neslazené vody, abychom udrželi hydratované tělo i pokožku. Omezte naopak slazené nápoje a limonády, které vás místo dobré hydratace spíš zalepí cukry.

Více spánku

S věkem jsme unavenější a při menopauze se tato únava může ještě zesílit. Je dobré s tím počítat a brát to jako přirozenou věc - vaše tělo zkrátka může potřebovat více spánku, tak mu o hodinku či dvě více dopřejte. Pokud se vám nedaří usnout, vyzkoušet můžete CBD kapky nebo čaj z meduňky či heřmánku.

Snížení stresu

Stres je často spojen nejen s nabíráním na váze a je více než žádoucí zapracovat na jeho redukci. Pomoci může pobyt v přírodě, dechová či meditační cvičení, nebo bylinky na uklidnění. Snažte se dodržovat pravidelně den, ráno nebo odpoledne, které si uděláte sama pro sebe. Ať už ho strávíte v koupelně, v posteli, v lese nebo na večírku, osobní hygiena a plnění vlastních potřeb a přání je zásadní pro to, abychom se cítili uvolněněji.

Pamatujte, že přibírání na váze během menopauzy je běžné. Přijmout změny svého těla, které s menopauzou přicházejí, může pomoci vašemu duševnímu zdraví a pohodě. Přibývání na váze však můžete zmírnit změnou stravovacích a pohybových návyků. Zavažte se ke změně životního stylu a užívejte si zdravějšího těla.

Zdroje:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/womens-health/in-depth/menopause-weight-gain/art-20046058

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/menopause-and-weight-gain