Mnoho koučů a poradců nás nabádá, abychom si osvojili dokonale zdravé návyky. Měli bychom denně hodinu cvičit (minimálně), sprchovat se studenou vodou a jíst jen quinou, zeleninu a bobule. Bohužel, stejně jako v reálném světě to není vždy snadné. Možná to dokážete, pokud jste celebrita, která má na všechno tým včetně kuchařů a trenérů. Ale pro běžného člověka, který musí chodit do práce, starat se domácnost nebo další členy rodiny a neví, kde mu hlava stojí, to není vždy možné.

Dobrou zprávou je, že snaha o dosažení stoprocentně dokonalého režimu není nutná ani žádoucí. Proto stále více lidí přijímá pravidlo 80/20 pro zdraví. Naopak, snažit se nereálnou dokonalost vede spíš k vyhoření než ke štěstí.

Zdroj: Youtube

Pravidlo 80/20 pro zdraví v praxi

Jak ale vypadá uplatňování pravidla 80/20 pro zdraví v praxi? Zde je několik příkladů:

Místo obvyklé krabičky cigaret zkuste kouření postupně omezit na pět cigaret denně. Držte se v jídle během týdne, ale lehce (ne nezřízeně) můžete povolit během víkendu. Vynechejte cvičení, pokud cítíte unavení, nemusíte se kvůli tomu mlátit do hlavy, že jste lenoch. Dopřát svému tělu odpočinek je důležité. Studená sprcha stačí jednou týdně, nemusí to být každý den. Choďte brzy spát a brzy vstávat, místo abyste chodili pozdě spát a pozdě vstávali, i když se nevyspíte doporučených 8 hodin.

Naštěstí, když si v přístupu ke zdraví dovolíte trochu volnosti, změní to váš pohled na věc. Jistě, neděláte všechno dokonale, ale přesto zlepšujete své zdraví a děláte pokroky tím, že děláte správné věci, když na tom záleží. Pravidlo 80/20 pro zdraví je také vyváženější. Většinu času cvičíte a jíte správně, ale někdy, třeba o víkendu, si vyjdete s přáteli a sníte něco, co byste neměli. To vše je při dodržování tohoto přístupu naprosto přijatelné.

Dieta podle pravidla 80/20

Pravidlo 80/20 se dá zaměřit na celý životní styl včetně práce i osobního života nebo se zúží na konkrétní stravovací plán. Existuje dieta 80/20. Myšlenka je jednoduchá: V 80 % případů jezte zdravá jídla a ve zbylých 20 % si dopřejte více volnosti.

Základní zásadou je, aby polovinu talíře tvořilo ovoce a zelenina a abyste je často obměňovali. Zbytek talíře by měly tvořit celozrnné výrobky a libové bílkoviny s porcí nízkotučných mléčných výrobků, jako je mléko nebo jogurt, jako příloha. Snažte se omezit nasycené tuky a přidané cukry.

Poté, co jste se po většinu týdne stravovali zdravě, je čas si užívat - v rámci možností. K obědu si můžete dopřát cibulové kroužky, k večeři sklenku vína nebo jako dezert zmrzlinu. Mějte však na paměti, že přehánění může veškerou vaši snahu vyhodit zmařit.

Při tomto postupu si každý týden určíte několik dní, kdy si můžete trochu dopřát. Snažte se však o jídle nepřemýšlet jako o "trestu" nebo "odměně". Nejlepší je užívat si a přijímat jak zdravá jídla, tak speciální pochoutky. Pokud se snažíte zhubnout, možná budete chtít být trochu konkrétnější a dopřát si 20 % doporučeného počtu denních kalorií. Pokud je například vaším cílem 1 800 kalorií denně, můžete si dva dny v týdnu dopřát o 360 kalorií více.

Nalezení vašich 20 % v práci o osobním životě

Řekněme, že jste v práci na obzvlášť dlouhé směně. Jste unavení. Máte spoustu práce, desítky věcí, které musíte udělat, a potřebujete způsob, jak zvládnout ty nejdůležitější věci. Víte také, že 20 % vaší práce přináší 80 % výsledků, ale jak najít těch 20 %? Jak identifikujete největší hnací síly v rámci svého dne? A opačně, kterých 80 % úkolů, které denně provádím, mi přináší pouze 20 % výsledků?

To samé platí i v osobním životě. Je snadné udělat logický skok a uvědomit si, že je velká šance, že 80 % veškerého stresu, neefektivity nebo trápení, které se ve vašem životě v současné době vyskytují, je pravděpodobně důsledkem jen několika malých černých příčin. Většina lidí je příliš zaneprázdněna žonglováním se svými životy, než aby se ponořila hlouběji a zjistila, kde leží oněch 20 %. A naopak, ve vašem životě pravděpodobně existuje několik věcí, které nejvíce přispívají k vašemu štěstí a celkové pohodě, ale pravděpodobně nemáte dostatek času (nebo si to alespoň namlouváte), abyste se těmto činnostem věnovali do hloubky. Trik spočívá v tom, že jakmile zjistíte, co určuje vaše štěstí, nebudete plýtvat časem na 80 % činností, které k vašemu životu příliš nepřispívají, a zaměříte se na těch 20 %, které k němu přispívají.

Server Medmastery radí vzít si list papíru - notebook, počítač a vyhradit si 20 minut nerušeného času na přemýšlení, abyste si položili následující otázky:

Které činnosti v mém životě mi v současné době přinášejí nejvíce štěstí a spokojenosti ve srovnání s jinými činnostmi?

Kterých 20 % lidí v mém životě přispívá k 80 % mého štěstí / růstu / úspěchu?

Kdo je 20 % lidí v mém životě, kteří přispívají k 80 % špatných období a smutku?

Které činnosti v mém profesním životě musím mechanicky vykonávat stále dokola a které mě nebaví?

Seznam může pokračovat, ale je pravděpodobné, že tyto činnosti vám zaberou značnou část času na jejich zpracování. Až si při práci s tímto seznamem vytvoříte několik aha! momentů, možná narazíte na několik dalších skrytých oblastí svého života, kde platí pravidlo 80/20. Vytvořte si návyk neustále vyhodnocovat svůj život z hlediska těchto vzorců 80/20, abyste mohli posílit 20 %, které ve vašem životě vytvářejí dobro, a vyřadit 20 %, která vám způsobují největší potíže.

Zdroj:Redakce, Medmastery, webMD