Jsme to, co jíme. Tak to zkrátka je. Jídlo ovlivňuje nejen naše zdraví, náladu, hmotnost a postavu, ale právě i to, jak mladistvě (nebo naopak staře) budeme vypadat navenek. Jestliže chceme jít proti ručičkám času a uchovat si pleť pružnou, hydratovanou, vyhlazenou a mladistvou, musíme znát, kde najdeme ty správné látky, které nám budou hrát do karet. Podle odborníků je pro zdraví pleti důležitý především kolagen a také vitamíny a antioxidanty.

Kolagen je nejrozšířenější nerozpustná bílkovina v lidském těle a plní funkci stavebního kamene. Má důležitý vliv na naše vlasy, nehty, pružnost a vláčnost pokožky, ovlivňuje také tvorbu strií a celulitidy. Kolagen si naše tělo dokáže vytvářet samo, s přibývajícím věkem ale jeho produkce klesá. Studie tvrdí, že kolagen je náš organismus schopen vytvářet zhruba do 45. roku věku, přitom už po 25. roce ho v těle značně ubývá. Jelikož se kolagen vytváří pouze za přítomnosti vitamínu C, je nezbytné mít ho dostatek. Přirozený zdroj vitaminu C najdete především v ovoci a zelenině.

Bobuloviny plné antioxidantů

Antioxidanty hrají důležitou roli v anti-age jídelníčku. Na obnovu pokožky nejlépe působí látky zvané karotenoidy, které se nacházejí především v červeně a oranžově zbarvených potravinách rostlinného původu. Najdete je třeba v dýni, mrkvi, červených paprikách, batátech. Karotenoidy také chrání pokožku před poškozením způsobeným sluncem a toxiny z životního prostředí a mají protizánětlivé účinky na organismus, což dokládá řada studií. Antioxidant zvaný antokyanin, který se zase hojně vyskytuje v borůvkách, brusinkách a dalších bobulovinách, je jednou z látek, která je považována za skutečný elixír mládí. Chrání nás před škodlivými volnými radikály, podporuje zdraví cév a zabraňuje ztrátě kolagenu.

Zdroj: Youtube

Banán proti otokům

Zadržování vody v těle má za následek nevzhledné otoky, kvůli kterým vypadáme starší, unavenější a tlustší. Zavodněný organismus je třeba detoxikovat. Potraviny bohaté na draslík pomáhají vyplavovat přebytečnou vodu, která způsobuje oteklý obličej. Proto jezte často brambory, mandle, luštěniny, cuketu, banány, hrozny, meruňky, brokolici, datle, fíky nebo špenát. Nezapomeňte, že proti zavodňování pomáhá i pravidelný pohyb a dostatečný pitný režim.

Ryby a avokádo proti vráskám

Omega-3 a omega-6 mastné kyseliny podporují elasticitu pokožky, a díky tomu je náš obličej šťavnatý a vyhlazený. Zásobují totiž kožní buňky zdravými tuky, čímž je hydratují – a to se projeví i navenek. Nejvíce takzvaných zdravých tuků najdete v tučných mořských rybách, vlašských ořeších, chia a lněných semínkách, avokádu a rostlinných olejích, především v kokosovém a olivovém. Avokádo zároveň obsahuje živiny, které mohou zabránit negativním projevům stárnutí kůže.

Zelenina s vitamínem C

Když začnete každé jídlo malým zeleninovým salátem, uděláte pro svoje zdraví i krásu maximum. Do těla dostanete velké množství vitamínu C, který kromě kolagenu stimuluje i tvorbu kyseliny hyaluronové. Ta má na svědomí mladistvou a vypnutou pokožku. Nejvíce „céčka“ obsahuje kysané zelí, brokolice, paprika, špenát, kapusta nebo mangold. Z ovoce to jsou pak citrusy, kiwi, jahody nebo kaki.

Tučné maso a šlachy kvůli kolagenu

Jak už bylo zmíněno, kolagen je přirozenou součástí těla živočichů. Najdete ho hlavně ve šlachách, kostech, v kůži, vazivech a pojivových tkáních, ale i ve vnitřnostech. Právě této látce vděčíme za zdravou, hydratovanou a pružnou pokožku. Pokud ji chcete mít, nevyhýbejte se silným masovým vývarům, játrům, ale i zabíjačkovým pochoutkám, jako je tlačenka nebo guláš z kližky. A kuře jezte pěkně celé – i s kůží, chrupavkami a šlachami. Kromě masa, kostí a šlach najdete kolagen i v rostlinné stravě, například v sóje, olivách, semínkách, fazolích, sladkých bramborách, zelí nebo avokádu.

Zdroje:

https://www.mdpi.com/2076-3921/12/3/676

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7442370/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9786235/