Rakouská expertka Hanni Rützler, která dlouhodobě sleduje vývoj moderní gastronomie a stravovací kultury, zařadila ve své publikaci Foodreport 24 mezi aktuální food trendy i superpotravinu, staroslovanskou pohanku. Tato pseudoobilovina, známá svými výživovými přínosy a bezlepkovou povahou, získává pozornost v gastronomickém světě, a to nejen mezi vegetariány a milovníky zdravé stravy, ale i mezi širokou veřejností.

Staroslovanská superpotravina

Konzumace pohanky sahá až do středověku, kdy se jednalo o velice populární pokrm v mnoha evropských zemích. Pohanka byla používána k výrobě různých kaší, sloužila jako příloha nebo hlavní jídlo. V dnešní době pohanku propaguje hlavně zdravá výživa a má to své důvody.

Pohanka je potravina, která zahřívá naše tělo a obsahuje nespočet velmi cenných živin - vlákninu, vitaminy skupiny B, minerály a bílkoviny. Naopak neobsahuje žádný lepek, je tedy vhodná i pro lidi trpící celiakií nebo intolerancí na lepek.

V čem je pohanka prospěšná?

Díky svému složení je pravidelná konzumace pohanky vhodná ke zlepšení a posílení našeho imunitního systému. Pozitivní vliv má na nervový a cévní systém a je výjimečná svým zvyšuje pružnost cév a posiluje jejich stěny, a tím přispívá k lepšímu zdraví kardiovaskulárního systému. Rutin ve spolupráci s vitaminem C má také pozitivní vliv na imunitní a nervový systém.

Pohanková mouka

Ať už máte doma celiaka nebo se snažíte omezit celkový příjem lepku, skvělým pomocníkem vám bude pohanková mouka. Pohanka je přirozeně bez lepku, ovšem výborně poslouží při tvorbě moučníků, palačinek, pečiva nebo při obalování. Pohankovou mouku můžete bez obav také použít na zahuštění polévky či omáčky.

Pohankové kroupy

Jedním z nejpopulárnějších pohankových produktů jsou kroupy. Pohankové kroupy můžete použít k originálnější variantě rizota (kroupota) nebo dobře poslouží jako příloha k masu.

Nejen pro vegetariány

V dnešní době už naštěstí vegetariánskou stravu nevyhledávají pouze ti, kteří maso nejí. Stále více kuchařů se věnuje přípravě vegetariánských a veganských produktů, jejich využití je totiž opravdu všestranné. Například pohanka je vynikající surovinou, která se v rostlinné kuchyni využívá, právě díky svému bohatému obsahu nutričně důležitých látek.

Pohankový salát

Chcete-li ozvláštnit jakýkoliv zeleninový salát, přidejte do něj uvařené pohankové kroupy. Dobře jim to sluší s paprikou, okurkou, rajčaty nebo s pórkem. Ochuťte šťávou s citronu a trochou octa.

Pohankové placky

Pokud vám doma zbyla nějaká zelenina, můžete ji lehce povařit, smíchat s trochu pohankové mouky a vejcem, vytvořit placky a osmažit na pánvi nebo v horkovzdušné troubě. Snadno a rychle tak vytvoříte zdravou a vyváženou večeři.

Pohanka neloupaná

Pořídit si můžete také neloupanou pohanku, ze které si můžete vypěstovat klíčky a výhonky. Ty se skvěle hodí do pomazánek, polévek nebo salátů, a obsahují ještě více vitaminů důležitých pro naše zdraví.

Zdroje:

https://www.probio.cz/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10171551/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26270637/