Co je oxidační stres


Pokud je naše přirozená antioxidační ochrana silná a funguje správně, volné radikály nemají sebemenší šanci. V určité míře jsou navíc volné radikály potřebné. Napomáhají totiž ochraně zdravého organismu a jsou nezbytnou součástí života každé buňky.

Problém nastává, když je naše antioxidační ochrana nedostatečná a volné radikály se přemnoží. Volné radikály pak napadají a ničí zdravé buňky. A právě tento stav nazýváme jako oxidační stres.

Pravděpodobně jste slyšeli o spojitosti oxidačního stresu a stárnutí. Ano, je to opravdu tak. Oxidační stres způsobuje předčasné stárnutí, a to nejen kůže. Právě proto existuje spousta doplňků stravy a kosmetiky s obsahem antioxidantů, které mají tomuto předčasnému stárnutí zabránit.

Oxidační stres ale může způsobovat i řadu onemocnění jako:

  • deprese,
  • projevy připomínající alergie,
  • ateroskleróza,
  • parkinsonova nemoc,
  • alzheimerova nemoc,
  • zánětlivá onemocnění,
  • srdeční selhání, infarkt,
  • chronický únavový syndrom,
  • autoimunitní choroby

Jak ale vůbec poznat, že za vašimi zdravotními problémy může stát právě oxidační stres? Na vznik oxidačního stresu má vliv řada faktorů. V ohrožení jsou především lidé žijící nezdravým stylem. To znamená sedavé zaměstnání a nedostatek pohybu, nezdravá strava s nedostatkem ovoce a zeleniny, kouření, alkohol, ale také vysoká spotřeba léků.

Mezi viditelné příznaky oxidačního stresu pak patří: nedostatek energie, skleslost, únava, pigmentové skvrny, vrásky a další příznaky stárnutí v nízkém věku.
Vznik volných radikálů není možné úplně eliminovat. Jsou přirozenou součástí procesů v našem organismu a vznikají také vlivem znečištěného venkovního prostředí. Podpořit ale můžeme vznik antioxidantů, které volné radikály neutralizují.

Jak už jsme řekli, zásadní vliv na vznik oxidačního stresu má náš životní styl. Potřebujeme se tedy vyhnout nezdravým, zejména průmyslově zpracovaným potravinám, dopřát si dostatek pohybu, spánku a omezit kouření, alkohol a spotřebu léků.

Zdroj: Youtube

Vyzkoušejte antioxidační bomby

Rostliny, jako jsou řasy chlorella a čaj rooibos, mají díky svému optimálnímu složení mimořádné antioxidační účinky

Rooibos obsahuje mnoho minerálních látek (železo, vápník, měď, sodík, hořčík, zinek, draslík) a vitamínů (C, E). Našemu tělu prospívá též dodáním antioxidantů, jejichž úlohou je ničení volných kyslíkových radikálů v těle. Jeho velkou výhodou je, že neobsahuje kofein (na rozdíl od kávy a čaje), a je tedy vhodný i pro malé děti. Tento nápoj asi všichni vnímáme jako druh čaje, i když tomu tak ve skutečnosti není. S čajem opravdu nemá nic moc společného. Když čaj spaříte, nemusíte se obávat, že o antioxidanty přijdete. V čerstvém šálku čaje jsou antioxidanty a zejména polyfenolické sloučeniny velmi stabilní.

Spolehlivým pomocníkem při intenzivní fyzické aktivitě, včetně cvičení, je právě rooibos. Vychlaďte ho a nalijte do láhve místo vody. Podle webu Fita styl je nejlepší vypít šálek rooibosu před cvičením, protože pomůže ochránit buňky před účinky oxidačního stresu, včetně biochemického poškození a zánětlivých reakcí. Tehdy působí nejúčinněji.

Ačkoli některé zdroje tvrdí, že organismy, jako je chlorella, žijí na Zemi už zhruba 1,5 miliardy let, oficiálně byla tato zelená sladkovodní řasa objevena až v roce 1890 nizozemským botanikem a mikrobiologem M. W. Beijerinckem. Dnes je známá především pro svůj blahodárný vliv na lidské zdraví, který je důsledkem bohatého obsahu vitamínů a minerálů, jejichž podíl se liší v závislosti na jednotlivých druzích.

Někteří lidé užívají chlorellu také za účelem očisty organismu. Ženy po ní sahají například po vysazení hormonální antikoncepce, kdy se tělo vyrovnává s hormonálním šokem. Nápomocná může být chlorella také při regeneraci tkání, rekonvalescenci chronických obtíží či po užívání antibiotik.

Studie potvrdila, že chlorella při pravidelném užívání posiluje kognitivní funkce mozku a výrazně snižuje výskyt oxidačního stresu.

V posledních letech přibývá studií zabývajících se vzájemným působením zánětu a oxidačního stresu. Shodují se na tom, že jde o nebezpečné spojení, které nám ubírá sílu a roky a může rozhodnout o tom, zda se u nás vyvine Alzheimerova choroba.

Zdroj: zdravi-euro, Fita styl, výzkum, studie, poradna pro zdravi