Tipy na zdravé grilování podle STOBu

Vybírejte si správný druh masa

I když je tuk nositelem chuti, měli bychom si uvědomit, že s jeho množstvím roste i energetická hodnota grilovaného masa. Navíc odkapáváním tuku na rozžhavený gril a jeho zpětné působení na maso (dýmem) vytváří toxické látky, které mohou být karcinogenní. Vyberte si libovější maso a najděte si ideální teplotu a délku grilování, tak aby maso zůstalo šťavnaté. Pro lepší propojení chutí a zachování šťavnatosti hotové maso nechte chvíli odpočívat v kastrůlku s pokličkou nebo zabalené v alobalu.

Zdroj: Youtube

Připravte si správnou marinádu

I správná marináda může masu dodat křehkost a šťavnatost. Na drůbeží maso se hodí jogurtové marinády a hovězímu zase svědčí marinády připravené z balzamikového octa nebo citrónové šťávy. Někteří šéfkuchaři prý nakládají hovězí steaky přes noc do vodky. Alkohol a ocet svým složením naleptává bílkoviny, čímž ho dělají křehčím. Olejové marinády nejsou vhodné právě kvůli již zmíněným škodlivým vlivům odkapávajícího tuku do ohně. Kvalitním olivovým olejem si potřete až hotové maso.

I sýry obsahují kalorie

Podle společnosti STOB bychom si v případě, že nechceme přibrat, měli dát pozor i na tučné grilovací sýry. Není třeba se jich vzdát, jen přihlédnout na jejich energetickou hodnotu. Může být stejná jako plátek prorostlé krkovičky. Veganské grilováníDnes je na našem trhu mnoho bezmasých alternativ hamburgerů a párečků určených veganům. Zpravidla obsahují vodu, rostlinnou bílkovinu, koření, rostlinný olej, zahušťovadla, stabilizátory a další aditiva.

Pokud chcete grilovat „vegansky“, připravte si radši vlastní domácí hamburgery z přirozených surovin jako jsou luštěniny nebo tofu a zelenina, u těch kupovaných nejdříve prostudujte složení. Snad nejméně vhodné jsou veganské alternativy sýrů, které jsou bohaté na tuky, sacharidy a jsou chudé na bílkoviny a vápník.

Zvolte vhodnou přílohu

Brambory obsahují ze všech příloh nejméně kalorií, a navíc jsou bohaté na vitamín C. Můžete je připravit v alobalu nebo jako plátky „přihodit“ na gril. Vhodné je i celozrnné pečivo, těstoviny, kuskus, quinoa apod. Nezapomínejte na zeleninu v jakékoliv podobě. Na gril se skvěle hodí paprika, cuketa, rajčata, lilek a žampiony. Ke zdravému grilování by rozhodně neměl chybět ani salát z čerstvé zeleniny.

Pozor na dresingy

Pokud si chcete jídlo ozvláštnit dresinkem, vyrobte si ho doma. Ideální surovinou je jogurt, zakysaná smetana nebo tvaroh. Pak už jen stačí přidat vhodnou čerstvou bylinku, sůl, pepř, popřípadě česnek a máte hotovo. V rozumném množství ale neuškodí ani kvalitní majonéza.

Ukázka edukace FB Stobklub:

Dva špekáčky + 2 krajíce chleba + jedno velké pivo = 5 420 kJ

150 g grilované ryby + porce brambor + zeleninový salát + sklenička suchého vína = 1 880 kJ

Zdroje: