Jitka není ani zdaleka jediná, která řeší útlum nebo obecně změnu chuti na sex a nesoulad v libidu svém a partnerově. Naše sexualita se neustále mění a není možné, aby byla celý život stejná. Během dne, týdne, měsíce i během jednotlivých let se mění naše nálada, hladina stresu, hormonální hladiny a také vnější okolnosti a prostředí, ve kterém žijeme. Pár, který má zrovna podobné chutě, je spíše výjimkou. Je třeba přijmout své tělo takové, jaké je teď a nebýt na něj naštvaný nebo naštvaná.

Sexuální touha člověka je navíc komplexní záležitostí a závisí na mnoha faktorech. Bohužel se mnoho lidí vlivem nedostatku znalostí domnívá, že správná touha vzniká spontánně. Že není potřeba, abychom se na sex nějak ladili – „má to přece přijít samo“. Pravda je ale taková, že především ženy mívají většinou touhu responzivní. To znamená, že nezačnou chtít sex tak úplně samy od sebe, ale obvykle potřebují, aby „něco začalo“. Aby je partner začal líbat na krku. Aby si přečetly kapitolu z erotické knížky. Aby si po sprše masírovaly pokožku vonným tělovým olejem. Pak si jejich mozek řekne „hele, sexuální podnět!“ a dojde ke vzrušení a chuti na sex nebo masturbaci. Většina mužů má touhu spontánní, která vzniká více méně jen tak, ale to neznamená, že zrovna váš partner nefunguje responzivně. Je třeba objevovat, jak funguje právě jeho tělo, nedělat ukvapené závěry založené na tom, jak to vypadá v pornu. To je bohužel v dnešní době stále ještě číslo jedna v sexuální výchově dospívajících.

Co by tedy měla Jitka dělat? Nejdříve ze všeho by měla přestat obviňovat své tělo. Není vadné, nemocné ani „po záruce“. Prostě teď z nějakého důvodu potřebuje něco jinak než dřív. Jitka by mu ten prostor měla dopřát bez zbytečného tlaku. Bylo by dobré se zamyslet nad tím, co se v jejím životě poslední dobou dělo, jestli prožívala nějaké změny a jaké, co stres, únava, vztahy, rodina, zdraví? Užívá nějaké nové léky? Pokud se zastavíme a projdeme si uplynulé dny, týdny a měsíce, můžeme objevit nějakou indicii na cestě k rozluštění záhady.

Pak by si rozhodně měla promluvit s Petrem. O tom, co se děje a jaké z toho má pocity. Petr jí určitě rád poskytne bezpečný prostor a naopak bude rád, že se mu svěřila a že se intimním chvilkám nevyhýbá kvůli nějaké bokovce.

Někdy stačí se těmito věcmi příliš nezabývat – probrat své pocity se svými blízkými, případně se svým psychologem, dopřát si prostor, čas a starat se o své tělo. Dopřát si příjemné chvíle s partnerem i bez toho, aby vedly k sexu. Sahat na sebe i bez pokračování ve formě sebeuspokojování. A pak se věci přirozeně vrátí k „normálu“. Tedy k tomu, co nám vyhovovalo dříve. Nebo ne. Jitka také klidně může zjistit, že jí teď prostě vyhovuje nižší frekvence sexuálních aktivit. Jediné, co je v tuto chvíli důležité, je, aby byla ve svém životě spokojená.

Nikdy bychom se neměli do sexu nutit jen kvůli svému partnerovi. Abychom byli šťastní, musíme své tělo respektovat a dělat jen to, co opravdu chceme my sami. Pokud se cítíme „málo sexuální“, obvykle to (kromě vnějších okolností, jako je právě třeba změna užívaných léků, stres či trauma) má co do činění s naší sebedůvěrou a sebeláskou. Jestliže tedy chceme zvýšit vlastní smyslnost a tedy i sexuální apetit, můžeme začít u jednoduchých cvičení, která zlepšují vztah k našemu tělu.

1) Kdykoli jdete do sprchy, stoupněte si nazí před zrcadlo a jen na sebe koukejte. Co vidíte? Pokud vám v hlavě naskočí „špeky!“ nebo „pupínky!“, řekněte si „dobře, ale co dál?“ Najděte něco, co se vám fakt líbí. A řekněte si to, nejlépe nahlas. Pak se usmějte a poděkujte svému tělu, že je zdravé a funguje.

2) Když se mažete krémem, nesnažte se to mít co nejrychleji za sebou. Naopak se zkuste mazat co nejdéle a hladit se tak, jako byste hladili někoho, koho máte moc rádi. Taky byste ho neodbyli nějakou rychlovkou, ne?

3) Starejte se o své tělo, ale nezapomeňte si tu péči taky užívat. Zdravé jídlo může být lahodné a cvičení zábavné. Nebaví vás posilovna? Mě taky ne. Co takhle si zatancovat na oblíbenou písničku nebo si jít zaplavat?

4) Vyzkoušejte smyslné jedení. Místo zhltání sendviče během vyřizování mailů věnujte alespoň 10 minut jen jídlu. Každé sousto si pořádně prohlédněte, očichejte a dlouze rozkousejte. Užijte si ho naplno.

Někdy také nechceme sex prostě proto, že nás nebaví. Pak je na místě zjistit, co přesně potřebujeme, aby nás bavil (kontext a technika) a povědět to partnerovi.

Hlavně zpomalte a nedělejte ukvapené závěry. Pamatujte si, že vaše sexualita je v pořádku. Je normální, že se mění – měníte se totiž neustále jak vy, tak i svět okolo vás.

Zdroj:

Instagram: @hrackypodlekacky