Kdo si myslí, že jedinou zdravou náhražkou bílé mouky je ta celozrnná, bude překvapen množstvím alternativ. Ačkoli mouka jako taková pochází především z obilovin, dnes se tento termín používá i pro mleté ořechy, některé druhy luštěnin, či dokonce hmyzu. Ochutnejte s námi méně tradiční, ale o to více zajímavé mouky.

Zdroj: Youtube

Jak s nimi zacházet v klasických receptech

Ne vždy můžete s alternativními druhy mouky zacházet při vaření či pečení úplně stejně. Nejspíš budete muset trochu experimentovat a určitě využijte našich osvědčených rad uvedených u jednotlivých druhů.

Obilné mouky

OVESNÁ MOUKA

Jde v podstatě o velmi jemně mleté ovesné vločky, jimiž můžete snadno nahradit klasickou mouku. I chuťově by měl být výsledek velmi srovnatelný. Z výživového hlediska si rozhodně pomůžete – zejména ohledně obsahu vlákniny..

Kam se hodí? Do palačinek, koláčů i buchet, domácích müsli tyčinek, mletého masa a k zahuštění nejrůznějších pokrmů.

ŠPALDOVÁ MOUKA

V podstatě ideální náhražka bílé pšeničné mouky, můžete ji použít ve stejném dávkování, nabídne ale výrazně lepší výživový profil – je cenným zdrojem vápníku, zinku, manganu a selenu, z vitaminů pak především komplexu B. Jen počítejte, že vystačíte s menším množstvím tekutin používaných pro přípravu těsta.

Kam se hodí? Má stejné využití jako bílá mouka.

TEFFOVÁ MOUKA

Teff (též milička habešská či trpasličí proso) je sice vzrůstem drobná obilovina, ale co se týče obsahu živin, platí za giganta. Obsahuje až pětkrát více vápníku než mouka pšeničná, je kvalitním zdrojem hořčíku a také aminokyseliny lyzinu, který se účastní produkce kolagenu.

Kam se hodí? Teffová mouka si rozumí s kakaem, takže ji ideálně používejte v receptech na brownies, kakaovou bábovku či perník. Přátelství s kakaovým práškem ale rozhodně není podmínkou.

Neobilné mouky

MANDLOVÁ MOUKA

Královna paleo diety – mouka vyrobená z mletých loupaných mandlí. Oproti tradiční mouce vyniká podílem vápníku, hořčíku a vitaminu E. Jen samozřejmě musíte počítat s poněkud vyšší kalorickou hodnotou. Pokud ji používáte při pečení, radí většina zkušených kuchařek přidávat oproti klasickému receptu vajíčko navíc, těsto tak získá potřebnou konzistenci. Také bude lepší takové těsto péct na nižší teplotu, místo klasických 180 °C tedy nastavte troubu spíše na 150–160 °C.

Kam se hodí? Do sladkých pečených pokrmů, palačinek, případně k obalení kuřecího masa místo tradičního trojobalu.

KOKOSOVÁ MOUKA

Už předem se děsíte obsahu tuků? Pak pro vás máme dobrou zprávu, kokosová mouka je vyrobena z odtučněné dužiny kokosu, zachovává si tedy typickou chuť, ale rozhodně není tak tučná. Zhruba 3/4 obsažených sacharidů je zde ve formě vlákniny, nechybí ani triglyceridy se středně dlouhým řetězcem, které napomáhají udržení zdravé váhy, příznivě působí na činnosti srdce, mozku a imunitního systému.

Vzhledem k tomu, že kokosová mouka do sebe absorbuje hodně vody, budete v receptu muset navýšit množství tekutin.

Kam se hodí? Do sladkého pečiva, müsli tyčinek a k obalení masa místo strouhanky.

CIZRNOVÁ MOUKA

S ohledem na to, že jde o mouku luštěninovou, obsahuje hodně bílkovin a vlákniny. Mírnou fazolovou příchuť v ní nejspíš objevíte, ale pokud ji v receptu použijete v kombinaci s jiným druhem mouky, určitě to nebude kazit výsledný pokrm. Cizrnová mouka se navíc skvěle hodí k zahuštění, a má-li být součástí těsta, opět platí, abyste přidali více vody.

Kam se hodí? Do slaného i sladkého pečiva, mletého masa, k zahuštění omáček a přípravě domácího hummusu.

RÝŽOVÁ MOUKA

Díky obsahu bílkovin a vlákniny napomáhá udržení nízké hladiny cukru v krvi, a tím podporuje hubnutí. Co se týče mikroživin, nabídne zejména vitaminy skupiny B, z minerálů hořčík a mangan. Při nákupu rýžové mouky se vždy přesvědčte, že jde o mouku vyráběnou z hnědé (natural) rýže.

Kam se hodí? Do slaného pečiva, k zahuštění omáček, k přípravě nudlí.

CVRČČÍ MOUKA

Ano, jak název napovídá, jde o sušené rozemleté cvrčky. Vzniklá mouka má oříškovou příchuť a někteří nadšenci o ní mluví jako o mouce budoucnosti. V porovnání s jinými potravinami je její výživový profil skutečně zajímavý. Obsahuje například desetkrát více vitaminu B12 než maso lososa, dvakrát více železa než špenát a navíc se řada odborníků domnívá, že železo obsažené ve cvrččí mouce lidský organismus vstřebává lépe než to, které obsahuje hovězí maso.

Kam se hodí? Zkuste jí přidat do těsta na palačinky, do smoothie nápojů či sladkého pečiva.

Až budete příště nakupovat, zastavte se u regálu se zdravými potravinami a zapátrejte, kterou z méně tradičních druhů mouky byste rádi vyzkoušeli.

Zdroje: