Krční páteř je funkčně velmi složitá oblast, jelikož se do ní mohou projevovat přenesené bolesti z hlavy, ramenních pletenců, paží a hrudní páteře, ale stejně tak i naopak je krční páteř schopna svými obtížemi ovlivnit ty ostatní, vysvětluje web Fyzioterra. Velmi častou příčinou bolesti krční páteře jsou bolesti z přetížení. K přetížení může dojít při sportu, nevhodné poloze při práci či odpočinku, ale i dlouhodobém působení stresu a celkově psychické nepohody. Ať už jsou příčiny jakékoliv, nejčastějším zdrojem bolesti je svalové dysbalance. Pokud jsou svaly v oblasti hlavy a krku v neustálém napětí, dochází k jejich přetěžování a postupné svalové hypertonii, svaly jsou v neustálém napětí.

Zdroj: Youtube

Příčiny bolesti krční páteře

Za většinu potíží spojených s bolavou krční páteří si lidé mohou de facto sami. V důsledku povahy svého sedavého zaměstnání, při němž většinu času stráví koukáním do počítače, mají totiž tendenci hlavu předklánět, čímž ji vystavují do zcela nepřirozené polohy. Zejména pak pokud nemají k notebooku připojenou myš a klávesnici a nemají laptop umístěn v dostatečné výšce.

Mezi další nejčastější příčiny bolesti krční páteře patří rovněž nesprávná poloha těla během spánku. Nejvíce jsou přitom v tomto ohledu ohroženi všichni ti, kteří spí na břiše.

Lidé krční páteř nadměrně a nesprávně zatěžují i poté, co po osmihodinové „šichtě“ vypnou počítač a odejdou domů. Čím dál více z nich totiž zbytek dne stráví s hlavami upřenými do svých chytrých telefonů. I tehdy, a možná ještě o poznání víc než v práci, je krční páteř nepřiměřeně ohnutá a namáhaná, jak potvrzuje studie. A protože na těchto mobilech bývají nejvíce závislé především mladší generace, zaznamenávají lékaři potíže s krční páteří i u dětí a mladistvých.

První pomoc

Probudili jste se ráno a nemůžete otočit hlavu? Máte za sebou několikahodinovou cestu vozem nebo jste prochladli u otevřeného okna a bolí vás nyní za krkem? Pociťujete bolest od krční páteře přes ramena, vystřeluje bolest do hlavy nebo horních končetin nebo máte až pocit migrény? Nevíte si rady, jak si sami pomoci? Máme pro vás několik tipů, jak si sami můžete ulevit od bolesti.


Fyzioklinika doporučuje gelové sáčky, které můžete ohřát ve vodní lázni nebo v mikrovlnné troubě. Zahřejte je na teplotu, která bude prohřívat vaše svaly do hloubky (asi 40–60 °C). Musíte cítit velmi dobré prohřátí, ale teplota nesmí být příliš vysoká, aby vám nezpůsobila popáleniny. Dejte mezi gelový sáček a kůži položit bavlněný kapesník, utěrku apod., aby textil vytvářel ochrannou vrstvu proti vzniku popáleniny.

Doporučuje se také využít elektrickou dečku, která po zapojení do elektrické zásuvky vytváří stálé teplo. Teplotu si můžete ovladačem nastavit. Tento způsob prohřátí je pro kůži bezpečný a nehrozí riziko popálení. Pokud ji ještě nemáte, doporučuji Vám elektrickou dečku do domácnosti pořídit, nikdy nevíte, kdy se Vám může vyplatit. Zacházení s elektrickou dečkou je jednoduché a bezpečné, stačí ji jen přiložit na šíji, ramena a hrudní páteř.

Obecně platí pravidlo, že šíje nejvíce bolí ráno a s postupem dne intenzita bolesti ustává. Zkuste se tedy co nejvíce hýbat, svaly prohřát a nenechat je „zatuhnout“ v imobilizačním límci, který se obvykle předepisuje při bolesti krční páteře.

Prevence proti bolestem krční páteře

Naprostým základem a zároveň účinnou prevencí ztuhlé krční páteře je správně zvolená matrace. K nejdůležitějším aspektům při výběru patří její tvrdost. Ta se odvíjí od vaší váhy a polohy během spánku. Těžší lidé by obecně měli sahat po tvrdší matraci, lidé s nižší váhou si mohou dovolit matraci měkčí. Pokud spíte rádi na boku, měli byste volit matraci měkčí.

V případě, že největší část noci strávíte na zádech či na břiše, pak pro vás bude vhodnější tvrdší matrace. Důležitý je samozřejmě také váš pocit z matrace. Proto je nejlepší navštívit kamenný obchod a jednotlivé matrace si nejprve vyzkoušet na vlastní kůži.

Druhou věcí polštář. Anatomické polštáře vyrobené z paměťové pěny zajišťují tělu správnou polohu při spánku a přispívají k uvolnění krční páteře. Díky svému složení nenarušují krevní oběh a tím pádem zabraňují proleženinám. Vybírat můžete z různých stupňů tvrdosti stejně jako v případě matrací.

Pokud chcete bolestem krční páteře předcházet, dodržujte následná doporučení:

  • Pravidelně cvičte
  • Dbejte na správné dýchání
  • Nehrbte se
  • Pořiďte si vhodnou matraci
  • Odpočívejte
  • Nepřetěžujte záda nošením těžkých tašek, batohu nebo kabelky
  • V zimě chraňte krk před studeným větrem šálou nebo šátkem

Zdroj:Studie, Bezhladoveni, Fyzioklinika, Fyzioterra