Luštěniny – proč bychom si je měli dopřát nejen o Vánocích, ale i během roku?

Luštěniny – proč bychom si je měli dopřát nejen o Vánocích, ale i během roku?
Luštěniny jsou s Vánocemi neodmyslitelně spojené. Na štědrovečerní tabuli dříve nesměly chybět jáhly, pohanka, kroupy nebo čočka. Jednalo se tedy především o pokrmy, které lidem dříve dalo jejich hospodářství. V mnoha ohledech se nyní vracíme ke zvykům našich předků. Stejně tak by to mohlo být právě s luštěninami. Můžeme vyměnit smaženého kapra právě za vánočního kubu z krup nebo lososa s lehkým salátem z černé čočky. Luštěniny ale nejsou pouze otázkou Vánoc. Jak je častěji zařadit do každodenního jídelníčku?

Jak nám luštěniny prospívají?

Jak je moc dobře známo, luštěniny jsou velmi bohaté na rostlinné bílkoviny. Můžeme je tedy považovat za kvalitní zdroj bílkovin i v případě, že nejste zrovna příznivci konzumace masa. Navíc obsahují jen zanedbatelné množství tuku. Podporují zdravé trávení, pročišťování střev a pomáhají při hubnutí, a to všechno díky vysokému obsahu vlákniny. Jsou zdrojem celé řady vitaminů a minerálů, jako jsou fosfor, vápník či draslík. Pravidelná konzumace luštěnin může také pozitivně ovlivnit hladinu cholesterolu v těle a posílit krevní oběh.

Bez zbytečného namáčení

Přípravu luštěnin nám většinou odradí hned na začátku fakt, že je potřeba je dopředu namočit. Jakmile čočku, hrách nebo cizrnu zapomenete několik hodin před vařením namočit, můžete se rozloučit se zdravým obědem. Proto jsou poslední dobou velmi oblíbené ty druhy luštěnin, které se namáčet vůbec nemusí. Velké oblibě se těší zejména červená čočka. Příprava pokrmu z červené čočky je naprosto jednoduchá. Velmi rychle se rozvaří, můžete ji použít do polévky, rozmixovat s indickým kořením a podávat s rýží nebo ji uvařenou přidat do bezmasých karbanátků. Bez namáčení se obejdou i některé druhy fazolí nebo čočky.

Luštěninové těstoviny

Lidé se snaží luštěniny zařadit do svého jídelníčku, přestože nechtějí měnit celý svůj životní styl a způsob stravování. V dnešní době je to naštěstí ale mnohem jednodušší. Můžete si pomoct například luštěninovými těstovinami, které jsou vyrobené z červené čočky, zeleného hrachu nebo cizrny. Je to opravdu jednoduchý způsob, jak zvýšit konzumaci luštěnin. Tyto těstoviny jsou vyrobené pouze ze zeleniny a luštěnin, neobsahují žádná barviva ani pšeničnou mouku a jsou tedy přirozeně bez lepku. Využít můžete také konzervované luštěniny, které se hodí na rychlou přípravu večeře, například do salátu, tortilly nebo pomazánky.

Luštěniny nasladko

Jakmile se řeknou luštěniny, vybaví se nám odporná zelená hmota z jídelny, které se říkalo hrachová kaše, a není se co divit, že se těmto pokrmům v dospělosti instinktivně vyhýbáme. Gastronomie ale poslední dobou postoupila mnohem dál, takže není výjimkou, že se luštěniny využívají i v dezertech. Ve vyhlášených kavárnách si můžete pochutnat třeba na fazolových brownies nebo na cizrnových či čočkových sušenkách. Nenechte se odradit, tyto sladké pochoutky jsou opravdu vynikající, a ještě ke všemu ze sebe budete mít lepší pocit, že svému tělu dopřáváte něco výživného.

Luštěniny jsou velké téma a občas vidíme složitosti tam, kde nejsou. Pokud do svého jídelníčku zařadíme luštěniny alespoň předvařené nebo v jednoduché formě těstovin, určitě to naše tělo pocítí. Navíc si naše děti tento návyk ponesou s sebou dál do života, a to za to stojí.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.