Všichni tuto tykvovitou zeleninu moc dobře známe – ať už máme rádi máslovou, hokkaido, muškátovou, nebo špagetovou. Recepty na využití dýně jsou všude kolem nás: polévky, těstoviny, rizota, koláče, zavařeniny – na to všechno se dýně skvěle hodí. Dýně ale nejen skvěle chutná, má několik dalších předností, pro které je dobré po ní sáhnout. Víte o nich?

Zásobárna vitaminů

Podzim bez vitaminové bomby by byl pro nás hodně náročný. Během tohoto období potřebuje naše tělo doslova nabít vitaminy a minerály víc než kdy jindy. Dýně obsahuje vysoký podíl vitaminu A – tedy betakarotenu – a dále vitaminů B, E a C. Z minerálních látek je v ní nejvíce zastoupen draslík, hořčík a v menším množství také fosfor, železo a vápník.

Dietářský zázrak

V dýni je vysoce zastoupena voda – z 90–95 %. Díky tomu má velmi nízkou energetickou hodnotu, proto je vhodné ji zařadit do jídelníčku při redukční dietě. Navíc obsahuje také vysoký podíl vlákniny. Působí blahodárně na střeva a má syticí účinky. Při pravidelné konzumaci upravuje činnost střev, proto je velmi vhodnou potravinou právě pro jedince, kteří trpí na střevní potíže – zácpu, průjem, záněty tračníku. Dokáže na sebe vázat toxiny, takže ji můžete využít i při detoxikační kúře.

Semínka nevyhazujte

Nejenže dýně oplývá všemi výše zmíněnými pozitivními látkami, ale uvnitř skrývá další zázrak – semínka. Dýňová semínka totiž obsahují nejvíce zinku ze všech rostlinných zdrojů, takže je určitě nevyhazujte do koše. Zinek je protizánětlivý, působí blahodárně na vlasy, nehty a kůži. Dokonce urychluje hojení ran a zlomenin. Po rozkrojení dýně semínka vyjměte, propláchněte vodou a takto očištěná vložte na plech vyložený pečicím papírem. Semínka můžete sušit v troubě na 200 stupňů přibližně hodinu. Takto upravená semínka můžete využít do ovesné kaše nebo do salátů.

Co si dáte dobrého?

Každý z nás asi zná oblíbenou dýňovou polévku. Dýně vás ale dokáže určitě okouzlit i v dalších jídlech. Zkuste si připravit jednoduché těstoviny se slaninou, dýní, rajčaty a špenátem nebo se pusťte do jednoduchého a rychlého dýňového rizota. Dýně je díky své nasládlé chuti také velmi oblíbená u dětí, takže máte jedinečnou příležitost do svých ratolestí dostat co nejvíce vitaminů ve velmi chutném jídle. Pokud máte dýni ze zahrádky nebo od hodných sousedů, můžete si připravit neochucené dýňové pyré a zavařit ho do skleniček – během zimního období pak máte o rychlou večeři postaráno. Nemusíte ale mít strach, že by se vám dýně zkazila – uskladněte ji do studeného sklepa a vydrží vám několik měsíců.

Asi už chápete, proč je dýně právem nazývána malým oranžovým zázrakem. Je v ní ukryta skvělá chuť a nespočet minerálů a vitaminů. Ta barva, vůně i chuť – to je podzim!