Bolest je jen začátkem možných problémů, pokud bychom jí nevěnovali žádnou pozornost, pak možná závažných problémů. Jako většina běžeckých problémů je zase na vině naše noha – chodidlo. Tedy ono ne, ale to, jak s ním nakládáme. Vysoké podpatky, úzké střevíčky, rozšmajdané běžecké bačkůrky …, tím vším si koledujeme nejen o ploché nohy, patní ostruhu, ale třeba i o kladívkové prsty.

Kladívkové prsty na noze patří mezi bolestivou deformaci chodidel. Pokud nosíte příliš úzké boty nebo máte propadlou klenbu, jde o téměř nejběžnější problém spojený s chodidly.

Lodičky a baleríny mají zcela nezpochybnitelně vbočené palce a kladívkové prsty na svědomí. U mužů mají podobný dopad špičaté boty. Jenže jak si vysvětlit, že nápadně vystouplý kloub u palce trápí i ty, kteří lodičky a jim podobné boty nikdy neměli na nohou?

„Vliv na to má genetika. A nemusí se to týkat jen prstů a toho, že babička tento problém měla. Většinou je to od kyčlí,“ vysvětluje Vendula Nováková, podoložka z kliniky VO2MAX. Pokud jsou kyčle málo mobilní, člověk to neřeší a celý život chodí v tomto špatném stereotypu, s věkem se mohou objevit právě problémy s vbočenými palci či kladívkovými prsty.

Na zmírnění bolesti existuje množství řešení, ale je důležité, abyste zhoršující stav prstů nezanedbávali. Víte, co nejvíce pomáhá na kladívkové prsty?

Zdroj: Youtube

Tipy, jak ošetřovat kladívkové prsty

Pokud jste již s lékařem své prsty na nohou řešili, ale všimli jste si, že jsou stále velmi pružné a ohebné, existuje několik tipů, jak s takovými prsty pracovat.

Zaměřte se na cvičení – snažte se každý den prsty uchopovat malé předměty, díky kterým budete svaly a šlachy na nohách neustále trénovat.
Noste obuv, která bude mít dostatečně prostornou špičku s nízkými podpatky (vysoké podpatky deformují chodidla do nepřirozených poloh a ohýbají prsty na nohou).

Vybírejte si obuv, kde si dokážete nastavit vhodnou šířku díky řemínkům či tkaničkám.

Několikrát denně prsty na nohou protahujte.

Investujte do vložek do obuvi, které zmírní bolest a zabrání zhoršení problému – podpoří propadlou klenbu.
Pokud se vám na prstě objeví puchýře, nepropichujte je, aby se vám nedostala do prstů infekce, která by mohla vést ke vzniku kladívkových prstů.
Dopřejte svým chodidlům nejen dostatek pohybu, ale i odpočinek a regeneraci. Masáž chodidel, plavání nebo obyčejné ležení na gauči dodá prstům na nohou druhý dech.

Zkuste korektor na kladívkové prsty
Pokud s prsty na nohou nebude možné – i navzdory ošetřujícím procedurám – pohnout, lékař vám může doporučit chirurgický zákrok. Během něj vám změní polohu prstu na noze, upraví šlachy nebo odstraní zdeformovanou kost. Zákrok se často provádí ambulantně – pacient může jít domů už v den samotné operace.

Cvičení pro chodidla

Abyste předešli problémům s kladívkovými prsty, web Běžecká škola doporučuje následující cvičení:

Rolování osušky nebo ručníku
Sedněte si, pod nohy si rozložte osušku či ručník, uchopte ho prsty nohou a zase ho narovnejte. Proveďte 5 opakování, pak si dejte 30 vteřin pauzu a celé zopakujte 2 -3x.

Chůze po srolované osušce nebo ručníku
Osušku nebo ručník nejdříve srolujte, utvořte na něm varhánky a pak se po něm procházejte bosýma nohama. Podélná klenba se při tom nesmí prolamovat a nohy musí být v jedné ose. Projděte se takto 5 – 10x.

Protahování prstů
Lehněte si nebo sedněte tak, aby vaše nohy volně spočívaly přes okraj postele. Vnější okraje chodidel vytočte směrem vzhůru a následně přitáhněte plosky chodidel k sobě. Proveďte až 15x, dejte si pauzu 30 vteřin a opakujte 2 – 3x.

Sbírání drobných předmětů prsty u nohou
Dalším vhodným cvičením, můžete z toho udělat i hru, je, že po podlaze rozházíte nějaké drobné předměty, třeba mince a budete se je snažit zvednout a odnést v prstech nohy na určené místo. Komu se to podaří dříve, je vítěz.

Zdroj: Bezecka skola, iNohy, Seznam