Proč v prosinci a zejména o Vánocích přibíráme?

S radostnými Vánocemi vstupujeme do období, kdy stoly jsou pokryté bohatými pokrmy a lákají nás ke gurmánským požitkům. Pro mnohé z nás to však může znamenat i nárůst hmotnosti. Přibírání během vánočních svátků není nevyhnutelným osudem, ale spíše výsledkem několika faktorů, na které je důležité si dát pozor:

1. Štědrá strava, velké množství jídla a sladké pokušení
Během Vánoc jsou stoly v každé rodině bohatě prostřené různými dobrotami a lahůdkami, které mohou být vysoce kalorické. Vánoční jídla a především cukroví často obsahují velké množství cukrů a tuků. A protože jsou Vánoce spojeny s tradicí hodování a velkými rodinnými večeřemi, tak lidé mohou sníst větší porce než obvykle, což vede ke zvýšenému příjmu kalorií.

2. Chladné počasí nás nutí jíst více
Stejně jako ostatní zvířata si i lidé vyvinuli sklon k nabírání většího množství tělesného tuku v očekávání chladného počasí, kdy bylo jídlo vzácnější. Podle článku zveřejněného v lednu 2016 jsme toto evoluční nutkání nikdy neztratili. Dalším důvodem, proč v zimě obecně jíme více, je to, že naše tělo potřebuje spotřebovávat více energie, aby se udrželo v teple v chladnějším prostředí, zvláště pokud vám zima způsobuje třes.

3. Kratší a temnější dny působí na naše cirkadiánní rytmy

Cirkadiánní rytmy odkazují na cyklické vzorce tělesných funkcí, jako je spánek a jídlo, které následují 24hodinové vnitřní hodiny, podle National Institute of General Medical Sciences. Cirkadiánní rytmy mohou být ovlivněny vnějšími faktory, včetně množství přirozeného světla, kterému jsme vystaveni, což je někdy může vyvést z míry, protože v zimě jsou naše spánkové cykly vypnuté. Také v tomto období naše tělo dostává méně slunečního světla, většinu času trávíme uvnitř domovů. Tyto faktory tak mohou ovlivnit sekreci inzulínu, ukládání tuku a metabolismus – to vše hraje roli při udržování hmotnosti. Narušení cirkadiánních rytmů je tak stále více uznáváno jako rizikový faktor pro metabolické problémy včetně obezity.


4. Menší fyzická aktivita

Vánoce přinášejí do našich životů radost, setkání s blízkými a chuťové požitky spojené s bohatými večeřemi. Nicméně s touto radostnou atmosférou přichází i sklon k menší fyzické aktivitě.

Jedním z důvodů, proč je v tomto období snížená fyzická aktivita, je tradice spojená s Vánocemi. Lidé tráví více času odpočíváním, sledováním vánočních filmů a užíváním si pohody domova. K tomu přispívá i chladné zimní počasí, které často omezuje venkovní aktivity.

Vánoce jsou také spojeny s bohatým stravováním. V době, kdy stoly přetékají vánočními lahůdkami, může být obtížné odolat pokušení a věnovat se fyzické aktivitě. Po vydatné večeři a sladkých dobrotách je často lákavější pohodlně se usadit na gauči než vyrazit ven nebo do posilovny.

Navíc jsou Vánoce často obdobím, kdy se lidé odpojují od běžného pracovního dne. Dovolená, návštěvy přátel a rodinná setkání mohou vytvářet uspěchaný harmonogram, kde se na pravidelnou fyzickou aktivitu zapomíná. Zvýšený stres spojený s přípravou na svátky a sháněním dárků může také odrazovat lidi od cvičení. Psychické zatížení a náročný harmonogram mohou snižovat motivaci k pravidelnému pohybu.

5. Pijeme více alkoholu
Když teplota klesá a denní světlo ubývá, mnoho lidí má tendenci vyhledávat pohodlí v podobě alkoholických nápojů. Je to možná proto, že alkohol působí jako vazodilatátor, zvyšuje průtok krve do pokožky, a tím vytváří hřejivý pocit v těle. Zatímco počáteční účinky jednoho nebo dvou drinků mohou být uklidňující, nadměrná konzumace může vést k řadě dalších zdravotních problémů, od onemocnění jater po deprese. Alkohol a zejména míchané drinky jsou plné kalorií, o kterých často ani nevíme. Z tohoto důvodu je také možné, že budete přibývat na váze, aniž byste konzumovali velké množství pokrmů a nejrůznějších sladkostí.

Jde tedy dohromady hubnutí a Vánoce?

Ano, ale chce to snahu! Na co se zaměřit, abyste přes Vánoce příliš nenabrali?

Zkuste pravidlo 80/20

Dodržujte pravidlo 80/20. Tento stravovací protokol uvádí, že 80 % potravin, které jíte, je bohatých na živiny – jako je zelenina, kvalitní maso, ryby, vejce, mléčné výrobky, ovoce či celozrnné pečivo. Zbylých 20 % mohou tvořit věci, které nejsou právě zdravé – jako je například cukroví, popcorn, smažené pokrmy nebo alkohol.

Vyhněte se bezduchému mlsání

Cukroví a veškeré ty dobroty k Vánocům zkrátka patří a není potřeba si všechno zakazovat! Vánoce jsou jen jednou do roka, proto není potřeba se příliš omezovat a být na sebe příliš tvrdý. Abyste si udrželi svou váhu, stačí vám, když si vychutnáte své oblíbené cukroví a veškeré pokrmy v menším množství a budete je konzumovat vědomě. Pokud máte na něco chuť, dejte si pár kousků na talířek, v klidu si sedněte a vychutnejte si každé sousto. Rozhodně nejezte bezmyšlenkovitě, kdy si před sebe dáte celý tác s cukrovím, zapnete televizi a budete se ládovat, dokud na tácu nic nezbude.

Snažte se přimět alespoň k malé fyzické aktivitě

I když si dopřáváte odpočinek a cvičit se vám nechce, měli byste alespoň vyrazit na procházku. Svižná chůze vám totiž prospěje nejen fyzicky, ale také psychicky. Navíc na procházku můžete vyrazit s rodinou nebo s přáteli. Díky tomu si uděláte příjemný čas strávený s blízkými, podpoříte své zdraví a spálíte i nějaké ty kalorie.

Zdroje:

  • https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2015.2443
  • https://www.nigms.nih.gov/education/fact-sheets/Pages/circadian-rhythms.aspx
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0958166920301166
  • https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/walking-for-good-health