Znáte ten pocit, kdy vyjdete ze sauny a cítíte se jako znovuzrození? Vaše kůže je prokrvená, dobře se vám dýchá, jste příjemně unavení a máte výbornou náladu? Saunování na naše tělo působí skutečně blahodárně a Finové to moc dobře vědí. I proto téměř v každé finské rodině nechybí domácí sauna.

Sauna pomůže k detoxikaci i regeneraci

Saunování detoxikuje a regeneruje organismus, ale také například posiluje srdce a imunitu. Navíc dobře pracuje s endorfiny. „Když se člověk zpotí a poté zchladí, vzniknou v těle stejné látky jako po dlouhé jízdě na kole nebo třeba při orgasmu. Jen si vybavte lidi, kteří po vypocení v sauně vlezou do jezírka nebo pod studenou sprchu, a tam si zařvou, jak jsou dobří,“ říká saunový mistr Jiří Žákovský ze saunového světa Infinit Step. Endorfinový nával vyvolává pocity štěstí. Saunování vás tedy psychicky nakopne, přijdete při něm na jiné myšlenky, a pokud chodíte pravidelně, zlepšuje termoregulaci těla. Díky tomu v létě lépe snášíte horka a v zimě se zase lépe adaptujete na chlad.

Pro koho je sauna vhodná

Saunování je vhodné pro každého, komu to nezakazuje jeho zdravotní stav. Možná vás překvapí, že saunovat se můžou i děti, a to už od kojeneckého věku. Například ve Finsku se děti v sauně přímo rodí. Sauna se nedoporučuje pouze těhotným ženám v prvním trimestru, těžkým kardiakům a lidem se závažnými kožními problémy jako je třeba ekzém, lupénka či růžovka. Vyhnout by se mu měli i pacienti s infekčními nemocemi.

Benefity, které získáte pravidelným saunováním

Jak už jsme zmínili, sauna má velkou spoustu benefitů, ale tím nejdůležitějším je právě zvyšovaní nespecifické preventivní imunity organismu. Co to znamená? „Že se tělo lépe chrání proti nemocem, jako jsou virózy, nachlazení a chřipky, protože když je tělo v sauně, tak se jeho teplota zvýší až na 38,5°C, což je teplota, kdy tělo si myslí, že už nemocné je a začne produkovat více bílých krvinek,“ vysvětluje saunový mistr.

Druhým důležitým bodem je detoxikace organismu, jelikož kůže je největší sekreční orgán lidského těla, a tím pádem pocení dokáže velmi ulehčit práci především ledvinám. Třetím benefitem je psychická a fyzická relaxace. „Svaly vyrábějí při fyzické námaze kyselinu mléčnou, která při vyšší koncentraci poškozuje svaly, a proto nás po fyzické námaze další dny svaly bolí. Sauna nám pomáhá odplavit kyselinu mléčnou z organismu a tím pomáhá regeneraci svalů,“ zmiňuje odborník ze saunového světa Infinit Step.

5 rad do sauny

  • Důležitá je pravidelnost. Aby saunování mělo smysl, a vy tak efektivně posilovali imunitu, doporučuje se saunu navštěvovat minimálně jednou týdně.
  • Na regeneraci v sauně si vyhraďte dostatek času, a to alespoň 90 minut.
  • Pobyt v saunové komoře by měl trvat minimálně 7 až 15 minut. Poté se běžte vždy ochladit. Nemusíte hned skákat do ledového jezírka, ale můžete se postupně zchladit ve sprše vlažnou vodou, a to směrem od nohou až po hlavu.
  • Samotný proces pocení - saunování lze také podpořit saunovací čepicí, která prodlužuje délku pobytu v sauně.
  • Během saunování i po něm nezapomínejte doplňovat tekutiny.

Zdroj:

Infinit Step Praha

https://www.databazeknih.cz/knihy/ceska-sauna-saunovani-a-stavba-sauny-140339