Už když jsme byli děti, cpalyš do nás maminky a babičky jogurt, protože je přeci zdravý. Většinou se hovořilo o vysokému podílu vápníku, který je důležitý pro naše kosti - obzvláště u malých dětí, které rostou. Věda však postupuje mílovými kroky a tak dnes již víme, že jogurt nabízí mnohem více - od probiotik po důležité vitamíny.

Zdroj: Youtube

Jak se jogurt vyrábí?

Jogurt se vyrábí nejčastěji z ovčího, kravského nebo kozího mléka. Vzniká kysáním vybraného mléka pomocí fermentačních bakterií. Bakterie mění cukr (laktózu) na kyselinu mléčnou a další vedlejší produkty.

Jogurt si můžete vyrobit také doma, budete však potřebovat teploměr a kulturu do jogurtů. Pokud si chcete práci usnadnit, pořiďte si jogurtovač. Postup zní takto:

Zahřejte mléko na 42-45 °C, přidejte kulturu a míchejte, dokud se nerozpustí. Mléko rozdělte do sklenic a nechte kvasit (v sušičce nebo v lázni SousVide) při 45 °C po dobu 8-10 hodin. Nemíchejte. Hotový jogurt nechte opět vychladnout a máte hotovo!

Co jogurt obsahuje?

Kromě bohatého obsahu kalcia a zdravých bakterií se v jogurtu nachází také minerály jako je jód nebo zinek. Vápník je důležitý pro udržení zdravých kostí a zubů, zinek potřebujeme pro náš imunitní systém a jód je nezbytný pro funkci štítné žlázy. Jogurty také obsahují vitaminy A, D, B2 a B12. Jogurt je známý svým obsahem živých kultur, které podporují zdravé střevní mikroflóry a přispívají k lepšímu trávení.

Jaký jogurt vybrat

Při výběru jogurtů je dobré dívat se na složení a hledat ty, které nemají přidaný cukr, umělá sladidla nebo jiné látky navíc. Ideální jsou čistě bílé neslazené jogurty, které obsahují aktivní kultury. Raději vybírejte takové jogurty, které jsou z ověřených zdrojů, farem a lokálních dodavatelů. Zdaleka se vyhněte jogurtům, které obsahují ,,ovoce." Ty jsou totiž jen plné doslazovadel a chemie, která zdravotní účinky jogurtu jen zhorší.

Kdy se jogurtu raději vyhnout

Mnoho lidí má laktózovou intoleranci, při které se konzumace jogurtu nedoporučuje. Také tradiční čínská medicína konzumaci jogurtu za každou cenu příliš nedoporučuje. Rozlišuje totiž stravu na studenou, teplou nebo neutrální. Nejvíce doporučována je ta neutrální, která pomáhá naše tělo udržet v balancu a harmonii.

Někde také můžete slyšet, že není dobré jíst jogurt, trápí-li vás respirační problémy, nebo berete antibiotika. Žádné studie ovšem nepotvrdily spojení konzumace jogurtu s dýchacími cestami. A pokud jde o antibiotika, jogurt obsahuje probiotika, které naopak mohou při léčbě pomoci a podpořit naši imunitu.

K čemu se jogurt hodí

Většina lidí si s jogurtem představí ráno, snídani a cereálie. S jogurtem se ovšem dají dělat divy. Samozřejmě skvěle chutná s čerstvým nebo lyofilizovaným ovocem nebo oříšky na sladko. Hodí se také do pečení různých buchet a koláčů, dobře jogurt ale poslouží i ve slané kuchyni. Například tzatziki bez řeckého jogurtu neuděláte! Využijete ho do různých dipů, pomazánek, ale namarinovat v něm například můžete i maso! Využití klasického bílého jogurtu je nekonečné a v kuchyni vám vždy dobře poslouží.

Zdroje:

https://www.justinacupuncturist.com/chinese-dairy-theory

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6410895/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B9780128051344000018