Vysoko proteinová dieta je oblíbená u francouzských žen již více než 10 let. K jejímu dodržování potřebujete disciplínu. Pravidlem je žádné ovoce, žádné pochoutky, žádné sacharidy a přestat pít alkohol na tak dlouho, jak je potřeba ke shození nadváhy. Je to v podstatě ketogenní dieta, při které se jí potraviny s vysokým obsahem bílkovina zároveň snižují množství sacharidů a tuků ve stravě.

Zdroj: Youtube

Její analogie spočívá v tom, že konzumace velkého množství bílkovin pomáhá při hubnutí. A věda to rozhodně potvrzuje.

Dukanova dieta založena na omezení sacharidů a zvýšení příjmu bílkovin je rozdělena do čtyř fází.

1. fáze: Útok

V této fázi jsou povoleny pouze bílkoviny. V praxi to znamená libové maso, případně vajíčka, nízkotučné jogurty a nízkotučné sýry. To celé je potřeba doplnit pitím nejméně dvou litrů vody denně a jednou a půl čajovou lžičkou ovesných otrub, které pomohou s vyprazdňováním. Pokud by tato fáze měla trvat více než 5 dní, přidejte do vody šumivé vitamíny, aby tělu nehrozil jejich nedostatek.

Jak informuje web Ženy, tato fáze by rozhodně neměla přesáhnout 7–10 dní.

Co jíst nesmíte: brambory, rýži, těstoviny, pečivo, vepřové maso, kachnu, tučné výrobky, alkohol, ovoce a zeleninu.

2. fáze: Dosažení ideální váhy

Ve druhé fázi můžete přidat vybranou zeleninu. Můžete začít v poměru 1:1 (tedy jeden čistě bílkovinný a druhý bílkovino-zeleninový) a tento interval prodlužovat (2:2, 3:3 až na 5:5, záleží na tom, co vám bude nejvíce vyhovovat). V této fázi hubnete přibližně rychlostí půl kila za tři dny. Nezapomeňte na 2 čajové lžičky ovesných otrub denně.

3. fáze: Upevnění váhy

V této fázi postupně přidáváte ovoce, ale opatrně, tak, aby se ztracené kilogramy zase rychle nevrátily zpět. V této fázi Dukanovy diety hrozí nejvíce jo-jo efekt, proto je potřeba postupovat pomalu a mít trpělivost. Můžete přidávat jedno ovoce,dva krajíce celozrnného chleba a 40 g sýru denně. Během týdne si můžete dopřát dvě jídla obsahující škrob: těstoviny, kuskus, čočku, rýži nebo brambory – maximálně však 200 gramů. A jedenkrát za týden musíte dodržovat čistě bílkovinný den.

4. fáze Udržení ideální váhy

Toto je fáze, ve které byste měli setrval do konce života. Můžete jíst vše s tím, že jednou týdně si dáte bílkovinný den. Doktor Dukan spoléhá na to, že se řada lidí během tří předchozích fází naučí, co jejich tělu dělá dobře, a bude to následovat. Stále doporučuje tři lžičky ovesných otrub denně a nezapomeňte na pohyb alespoň 30 minut denně.

Verdikt celebrit i odborníků

Dieta je funkční a opravdu se po ní hubne. Na začátku letí kila dolů rychle, ale mějte na paměti, že je to spíš voda než tuk. Nevýhodou je, že zejména v prvních týdnech mohou tělu chybět klíčové živiny. A rozhodně není vhodná pro ty, co mají problém s ledvinami nebo játry.

Hodně bílkovin a málo sacharidů vedlo ke změnám nálad o bolestem hlavy, postěžovala si například herečka Maria Fowler. Jiná celebrita, Lacey Turner ji zase považuje za nudnou. Faktem, že točit dokola kuře a brokolici na páře vám moc radosti do života nepřidá.

A co na to říká expertka? Podle odbornice na výživu Ellie Busby je Dukanova dieta tvrdé ne:

"Důrazně bych od Dukanovy diety odrazovala a doporučovala bych pro udržitelné hubnutí používat rostlinnou stravu.“

Konzumace příliš velkého množství živočišných bílkovin může u některých lidí zvýšit riziko srdečních onemocnění, mrtvice, cukrovky a dalších chronických onemocnění. Jak již bylo řečeno, Dukanova dieta je velmi omezující. Výzkumy ukazují, že pouze 6 % lidí, kteří zhubnou, se podaří váhu udržet."

Verdikt redakce: Pokud potřebujete velmi rychle zhubnout do plavek, dieta je efektivní. Rozhodně se ale nejedná o nic zdravého a z dlouhodobého hlediska udržitelného.

Zdroj: Výzkum, GoodTo, Zeny, studie