Co jsou vlastně ta zázračná prebiotika zač? Zjednodušeně řečeno se jedná o vlákninu. Konkrétně o sacharidy složené z nestravitelných vláken v potravě, která v našich střevech nabobtnávají (fermentují) a tím podporují zdravý růst střevních mikroorganismů.Ty pozitivně ovlivňují naše trávicí ústrojí, metabolismus a vstřebávání minerálů.

Prebiotika nemusíme zobat jen ve formě pilulek, vyskytují se i v přirozené potravě, která je bohatá na luštěniny, kukuřici,oves, ječmen, ovoce a zeleninu. Z ovoce se jedná především o jablka, sušené švestky, rozinky a banány, mezi prebiotickou zeleninu patří kořen čekanky, pórek, cibule, česnek, rajčata nebo chřest. Prebiotickou vlákninu obsahuje i celozrnné pečivo a sójové boby. Pokud chcete účinky prebiotik zvýšit, nakombinujte si potraviny tak, aby obsahovaly probiotika s prebiotiky zároveň. Typickým příkladem je banánové smoothie s plnotučným bílým jogurtem.

V čem jsou prebiotika prospěšná?

  • podporují růst zdraví prospěšných mikroorganismů ve střevech
  • lépe zasytí
  • pomáhají udržovat stabilní hladinu cukru v krvi v průběhu dne
  • přispívají k normální hladině cholesterolu

Nepleťte si probiotika s prebiotiky

Jako probiotikum označujeme živou část potravy, prebiotikum je naproti tomu nestravitelná složka potravy, kterou lépe známe pod pojmem vláknina. Synbiotikum je pak kombinace prebiotik a probiotik, které vede k nejlepším účinkům.

Kdo by měl prebiotika užívat?

Každý, kdo nemá ukázkově vyváženou stravu. I když máte pocit, že jsou vaše střeva v pořádku, prebiotika jim zajistí maximální podporu. Po prebiotikách sáhněte, pokud prožíváte zátěžové období (jste ve stresu), potýkáte se s únavou, nebo jste prodělali nemoc. Zvláště po léčbě antibiotiky vaše střeva, která dostala zabrat kvůli narušení střevní mokroflóry, přísun prebiotik ocení dvojnásobně.

Jak dlouho prebiotika užívat?

Čím déle, tím lépe. Trvá totiž nějaký čas, než probiotické bakterie zareagují na prebiotickou podporu. Je možné, že po nasazení prebiotik se u vás objeví zácpa, průjem nebo nadýmání, tyhle nežádoucí příznaky by ale měly během několika dní ustoupit. Aby užívání prebiotik mělo smysl, užívejte je pravidelně, nejlépe každý den.

Jak prebiotika užívat?

Na rozdíl od probiotik není potřeba časovat prebiotika podle toho, jestli je váš žaludek prázdný nebo plný. Náš trávicí systém totiž postrádá enzymy pro rozklad prebiotické vlákniny, takže žaludeční kyselina je nerozkládá, ani nesnižuje jejich vstřebávání.

Pozor si ale dejte, pokud užíváte léky - vzhledem k tomu, že prebiotika se v trávicím traktu nevstřebají, mohla by snížit jejich absorpci. Pro jistotu je nejlepší užívat prebiotika alespoň 2 hodiny před nebo po lécích. Jestliže trpíte zažívacími potížemi jako je syndrom dráždivého tračníku nebo Crohnova choroba, je lepší užívat prebiotika před spaním, kdy je střevo v klidu a můžete se tak vyhnout jejich vedlejším účinkům, jako je plynatost nebo průjem. Pokud trpíte poruchami trávení, začněte s nižšími dávkami prebiotik.

Je vhodné užívat prebiotika s probiotiky?

Určitě ano. Pokud chcete nasadit oba druhy doplňků stravy a podpořit tak maximálně zdraví střev, můžete si jejich konzumaci rozvrhnout podle sebe, ale není důvod, proč si je nevzít najednou. Prebiotika jsou koneckonců potravou pro probiotika.

Zdroje:

www.fitness007.cz

www.omnibioticlife.com

www.vitalia.cz