Žlučník je malý orgán umístěný pod játry, který slouží jako zásobník žluči, kterou produkují játra. Ta se pak uvolňuje do tenkého střeva a pomáhá s trávením potravy. Žlučník je velice citlivý orgán, který je záhodno udržovat v dobrém zdravotním stavu, protože pokud tomu tak není, může v nejzazším případě dojít až k jeho odstranění. Jak se o svůj žlučník starat?

Zdroj: Youtube

Potraviny, které jsou pro žlučník a případnou žlučníkovou dietu vhodné, se v podstatě řadí do zdravého životního stylu a pomáhají předcházet případným potížím a jeho onemocněním.

Je mnoho faktorů, které stav žlučníku a jeho případné onemocnění ovlivňují, jako genetické predispozice, věk, pohlaví nebo etnicita, dle Americké onkologické společnosti je ale konzumace zdravých potravin jednou z nejlepších věcí, které můžete pro snížení rizika, i třeba rakoviny žlučníku, udělat.

Co tedy do svého jídelníčku zařadit více, abyste zdraví sebe i svého žlučníku podpořili?

Ovoce a zelenina

Konzumace dostatku ovoce a zeleniny, které jsou plné živin a vlákniny, je pro zdravý žlučník naprosto nezbytná. Vláknina totiž pomáhá urychlit trávení, což může mít velký vliv na snížení rizika vzniku žlučníkových kamenů.

Doporučuje se především konzumovat ovoce a zeleninu, a to nejlépe s větším množstvím vitaminu C, jako je kiwi a brokolice, citrusové plody (pomeranč, grapefruit) a zelená listová zelenina (kapusta, zelený salát).

Zdravé tuky

Naprostý základ pro podporu zdravého žlučníku je zařazení potravin bohatých na zdravé tuky, čímž můžete docílit snížení hladiny triglyceridů, zlepšení kvality žluči, ale i regulace kontrakcí žlučníku.

Proto myslete na pravidelné zařazování ořechů, olivového oleje, ryb a rybího tuku.

Rostlinné bílkoviny

Na základě výsledků studie z roku 2019 se předpokládá, že svůj podíl na prevenci onemocnění žlučníků má také zařazení rostlinných bílkovin do stravy. Vegetariánská strava totiž obvykle snižuje hladinu cholesterolu.

A vynikající alternativou masa jsou pak určitě fazole, ořechy, čočka, tofu anebo tempeh.

Častější konzumace menších porcí

Jako prospěšnější pro žlučník se také ukázalo častější jedení, hlavně menších porcí. Tento postup totiž podpoří častější vyprazdňování žlučníku, a pokud se tak děje pravidelně, snižuje se pravděpodobnost tvorby žlučových kamenů. Je-li to proto pro vás tedy jen trochu možné, jezte dle pravidelného rozvrhu a vyhýbejte se dlouhým přestávkám mezi jídly.

Žlučník v ohrožení

Dle studie z roku 2021 jsou potraviny, jaké stav žlučníku naopak zhoršují, dokonce zvyšují riziko problémů se žlučníkem. Jsou jimi například rafinované cukry, produkty s vysokým obsahem cukrů, fast foody, potraviny s vysokým obsahem tuků, zejména těch nasycených nebo potraviny obsahující transmastné kyseliny.

Obecně jsou transmastné kyseliny spojovány s řadou zdravotních problémů a jsou většinou obsaženy ve smažených jídlech či ultrazpracovaných potravinách. A studie z roku 2017 poukazuje na to, že narušují pravidelnou funkci žlučníku tím, že zvyšují hladinu triglyceridů v krvi, čímž zvyšují riziko vzniku žlučových kamenů. Přijímáním stravy s vysokým obsahem tuků si můžete zadělat na bolestivé komplikace, jako je např. žlučníková kolika.

Máte-li totiž ve žlučníku již přítomné žlučníkové kameny, jeho vyprazdňování, tedy stahování může být dráždivé a bolestivé. A v takovém případě nebo tehdy, máte-li zánět žlučníku, je už žlučníková dieta indikovaná lékařem jako opatření pro zmírnění nepříjemných projevů.

Dodržování žlučníkové diety je velmi prospěšné už jen preventivně, ale zejména je významné především v případě potíží se žlučníkem. Správná strava pomáhá značně minimalizovat riziko tvorby žlučových kamenů a udržovat zdravou funkci žlučníku. Nikdo se nechce dostat až do bodu indikace diety lékařem v případě žlučníkových kamenů, zánětu nebo v rámci stavu po cholecystektomii. Raději chraňte svůj žlučník.

Zdroje: