I když po souvislých deštích a chladnému počasí to vypadalo, že nám léto dalo sbohem, tak jsme se z „listopadu“ překlopili zpět do tropů. Nevím, jak to máte vy, ale já v létě, když je horko, nemohu spát. Mám pocit, že mi „hoří“ chodidla, do noci se převaluji a s prvním svítáním už jsem zase vzhůru.

Jak vysvětluje iReceptar, u mnohých jedinců se během léta vlivem vysokých teplot kvalita spánku podstatně snižuje. Někteří dokonce trpí chorobou, která se nazývá „letní nespavost“. Nastává nejvíce, když se letní teploty pohybují mezi 35 až 45 stupni Celsia. V tuto chvíli totiž vytváří mozek mnohem méně melatoninu, tedy hormonu zodpovědného za spánek. Právě proto se v tropických dnech mnohem hůře spí.

Zdroj: Youtube

Co tedy dělat, abychom se i v létě lépe vyspali? Dobré a fungující rady jsem našla na serveru Reflex a k tomu vám přidám ještě pár vlastních tipů.

1. Klimatizace po domácku
Klimatizace v našich končinách zatím není úplně běžným vybavením bytu, ale podobně efektivní může být, když před větrák umístíte něco mraženého. Nejlépe zafunguje miska plná ledu, ale může to být třeba balení mraženého hrášku nebo sklenice s něčím zamrazeným na horší časy. Na podobném principu funguje, když do otevřeného okna umístíte textilii namočenou v ledové vodě.

2. Zmrazte povlečení
Stačí zabalit ložní prádlo do igelitových tašek, aby nenavlhlo, a nechat jej na několik minut v lednici, nebo klidně v mrazáku. Povlečení se sice za nějakou dobu zase zahřeje, ale alespoň vám pomůže lépe usnout. Nejlepší je zchladit v mrazáku i prostěradlo, aby se tělo ochlazovalo za všech stran.

3. Egyptský spánek
Tato metoda vychází z legend o tom, jak se s horkým počasím vypořádávali ve starověkém Egyptě, a má několik variací. Můžete například namočit přikrývku nebo povlečení do ledové vody, pečlivě je vyždímat, lehnout si pod ni a nechat vodu přes noc postupně odpařovat.

4. Vypněte se
Vypněte k večeru, pokud možno, veškerou elektroniku a snažte se taky co nejméně používat umělé osvětlení. Žárovky zahřívají váš byt mnohem více, než by se mohlo zdát. Přes den mějte zatažené závěsy nebo žaluzie, aby se vaše pokoje zbytečně nerozpalovaly.

Tipy redakce:

Jak už bylo uvedeno v textu, je dobré použít větrák. Pokud nemáte, na internetu se prodávají už několik set korun. Dávám si ho k nohám, protže ty v létě nejvíce trpí a otékají. Nedávejte si ho nikam k hlavě, jinak dostanete rýmu.

V těch největších vedrech je příjemné si na noc namočit vlasy, pozor nedávejte si ledovou sprchu, to ještě více rozproudí krev, ale vlažnou.

Namočit si prostěradlo nebo povlak na peřinu mi přijde trochu moc, ale dávám si mokrý ručník na nohy a samozřejmě spím jenom pod lehkou látkou. Jinak při vedrech mají někteří lidé tendenci spát nazí, lepší je ale mít na sobě něco lehčího, co pohlcuje pot.

Zdroj: Redakce, Reflex, iReceptar