Asi se nemusíme bavit o tom, jaké negativní účinky na zdraví kouření má. Snažíte-li se ale s kouřením seknout, zkuste si nejdříve ujasnit PROČ. Důležité jsou správné prostředky, silná vůle a podpora od vašeho okolí.

Zdroj: Youtube

Závislost na cigaretách můžeme rozdělit na tu psychickou a drogovou.

Psychická závislost spočívá v tom, že máme kouření cigarety spojené s různými rituály - zapálíte si po jídle, ke kávičce, na procházce nebo před spaním. Drogová závislost je závislostí na nikotinu. Zbavit se dá ale závislostí obou a to hned několika způsoby.

1. Postupné odmítání cigaret

Jedním způsobů odvykání je postupné snižování příjmu nikotinu. Rozhodnete-li se ze dne na den s kouřením přestat, pro tělo to může být příliš velký šok a je zde větší riziko, že se ke kouření vrátíte. Zkuste si postupně s každým dnem odepírat víc a víc cigaret. Nastavte si limit, který denně vykouříte a s postupem času ho snižujte. Tělo má tak šanci postupně si zvykat na nižší příjem nikotinu, až se vám ho podaří vysadit úplně.

2. Hypnóza

Mezi alternativní způsoby, jak přestat kouřit, patří hypnóza. Tato hypnóza se zaměřuje na vaše podvědomí a může pomoci změnit přesvědčení a chování spojené s kouřením. Terapeut vám pomůže dostat se do stavu hypnózy a následně přesvědčuje vaše povědomí o negativních dopadech kouření cigaret. Dále se snaží změnit váš vztah k cigaretám - například se vám snaží vsugerovat, že z kouření nemáte žádné potěšení. Třetí fází hypnózy je pak to, že se vám terapeut snaží posílit sebevědomí a sebedůvěru - a to právě proto, aby síla vaší vůle byla dostatečně silná, abyste kouřit přestali. Rozhodnete-li se k odvykání použít tuto techniku, vždy vyhledejte licencovaného a zkušeného odborníka. Odvykání pomocí hypnózy většinou trvá cca 4 sezení.

3. Náhradní terapie nikotinem

Mezi nejpopulárnější způsoby odvykání kouřením je takzvaná náhradní nikotinová terapie. Patří mezi ni nikotinové náplasti, žvýkačky, pastilky nebo ústní sprej. Tyto produkty se používají k potlačení či zmírnění fyzických abstinenčních příznaků. Mezi ně patří bolest hlavy, nervozita, třes rukou, výbušnost a nespavost. Tyto příznaky vám nikotinová alternativa zklidní a vy máte kapacitu na to, začít se věnovat závislosti psychické.

4. Behaviorální psychologie

Pro spoustu lidí je psychická závislost na cigaretách mnohem problematičtější, než ta fyzická. V tomto případě je na snadě objednat se k psychologovi. Behaviorální psychologové pomáhají lidem identifikovat spouštěče pro kouření, vyvíjet strategie pro jejich zvládání a poskytovat podporu během celého procesu.

5. Vyhněte se spouštěčům

Odvykání kouření může být velmi těžké, protože cigarety má mnoho kuřáků spojené s určitým rituálem. Káva a cigaretka, čekání na autobus, odměna za sportovní výkon nebo kuřácká pauza s přáteli. Pokud je pro vás náročné přestat kouřit, pokuste se vyhnout místům a situacím, které vás k tomu nutí. Kávu vyměňte za čaj, pár týdnů nenavštěvuje hospodu a pokuste se najít si jiné rituály - nejlépe ty zdravější.

Na závěr je důležité zmínit, že jediný, kdo vám pomůže přestat doopravdy kouřit, jste vy. Pokud se snažíte odvykat kvůli nátlaku partnera, přátel, dětí nebo rodiny, nikdy se vám závislost nepodaří odbourat úplně. Je nezbytné, abyste byli vy sami přesvědčeni o tom, že se zlozvyku chcete zbavit. Pak půjde všechno o mnoho snadněji.

Zdroje: