Jsou tu Vánoce – čas hojnosti a dopřávání si. Kdo by odolal cukroví, vánočce, salátu, řízku, punči a dalším dobrotám? Od toho přeci ty Vánoce jsou… Pro zajímavost přinášíme pár čísel, jak na tom ty klasické vánoční dobroty. Třeba takových 10 kusů vanilkových rohlíčků spálíme za skoro 2 hodiny chůze. Jak je na tom vaše oblíbené cukroví?

Zdroj: Youtube

Kolik energie přijmete vánočním mlsáním?

Vánoční cukroví je často bohaté na cukr a tuk, což znamená, že je velmi kalorické. Průměrný kousek může mít 50 až 100 kalorií. Podívejte se na následující seznam, abyste věděli, kterých kousků je lépe jíst opravdu jen střídmě. Pokud nechcete o Vánocích přibrat, v průměru se doporučuje sníst maximálně dva až tři kousky cukroví denně. Pak máte šanci, že si váhu udržíte.

Cukroví a kalorie

  • vanilkový rohlíček (12 g) – 280 kJ (na 100 g 2350 kJ)
  • linecké kolečko s džemem (15 g) – 350 kJ (na 100 g 2300 kJ)
  • linecké kolečko s krémem (20 g) – 560 kJ (na 100 g 2400 kJ)
  • vosí hnízdo plněné máslovou náplní (25 g) – 530 kJ (na 100 g 2100 kJ)
  • kokosky (10 g) – 180 kJ (na 100 g 1800 kJ)
  • ořechové kuličky (15 g) – 320 kJ (na 100 g 2100 kJ)
  • plněný ořech (20 g) – 500 kJ (na 100 g 2500 kJ)
  • pracny (20 g) – 470 kJ (na 100 g 2350 kJ)
  • perníček (15 g) – 270 kJ (na 100 g 1800 kJ)
  • plněné sušené švestky v čokoládě (10 g) – 160 kJ (na 100 g 1600 kJ)
  • sněhové pusinky (5 g) – 80 kJ (na 100 g 1600 kJ)

U cukroví samozřejmě nejvíce záleží na velikosti. Pokud připravíte cukroví poloviční či třetinové velikosti, přijmete i dvakrát nebo třikrát méně energie. :-)

Další vánoční dobroty

  • plátek vánočky (50 g) – 700 kJ
  • plátek vánočky s máslem (50 g vánočky + 10 g másla) – 1000 kJ
  • vánoční punč (250 ml) – 1070 kJ
  • vánoční svařák (250 ml) – 1100 kJ
  • smažený kapr (150 g) – 1700 kJ
  • bramborový salát s majonézou (200 g) – 1300 kJ

Jak jíst o Vánocích a nepřibrat

Je to stejné jako s utrácením za dárky na dovolenou. Nejjednodušší způsob, jak se vyhnout nadměrnému utrácení, je nejprve si stanovit finanční rozpočet a poté sledovat výdaje, abyste se ujistili, že se držíte na uzdě.

Můžete tedy sníst jedno nebo dvě z těch lahodně vypadajících svátečních cukroví? Dnes možná "ano", pokud jste ještě nezkonzumovali příliš mnoho kalorií. To znamená, nemáte už v sobě půl kila bramborového salátu a dva řízky. Pro zajímavost (a uvědomění, jak velkou kalorickou bombou cukroví je) uvádíme podle webu Jime Jinak, za jak dlouho sportem spálíme 100 g snědeného klasického cukroví:
– cca 2 h chůze
– cca 45 min na běžkách
– cca 1 h na snowboardu
– cca 1,5 h bruslení
– cca 30 m spinningu
– cca 1 h na lyžích

Pokud chcete letošní vánoční svátky prožít zdravěji, ale zároveň si je nedokážete představit bez klasických perníčků nebo lineckého, vyzkoušejte zdravé linecké. To běžně patří mezi nejvíce kalorické kousky na vánočním stole, ale nemusí to tak být.

Vyzkoušejte recept na linecké cukroví bez mouky a bez cukru:

Ingredience na cca 40 slepených ks:

200 gramů jemně mletých mandlí či mandlové mouky

2 žloutky ze šťastného vajíčka

60 gramů změklého másla

40 gramů (moučkového) erythritolu

lžička kypřícího prášku bez fosfátů

špetka pravé vanilky nebo vanilkového extraktu

bio citrónová čerstvě nastrouhaná kůra

Postup:

Blanšírované mandle si jemně nameleme nebo použijeme mandlovou mouku. Do misky dáme namleté mandle, erythritol, vanilku, citrónovou kůru a kypřící prášek. Vše společně promícháme. Přidáme žloutek a máslo nakrájené na menší kousky. Prsty začneme zpracovávat těsto, které ze začátku bude připomínat drobenku. Těsto uhněteme do koule, kterou dáme odpočinout do lednice na minimálně 5 hodin.

Těsto si vyndáme z lednice, část odkrojíme a zbytek vrátíme do chladu. Rozválíme mezi dvěma pečícími papíry na placku tlustou cca 3 – 4 milimetry, vykrajujeme oblíbené tvary a přendáváme na plech vyložený pečícím papírem. Pečeme na 160 stupňů cca 5 – 7 minut do zezlátnutí. Pak necháme vychladnout. Poté slepujeme low carb marmeládou.

Zdroj:Jimejinak, Stobklub