Tak je možná načase začít s trénováním mozku. Protože situace, kdy si nemůžeme vzpomenout, zda už jsme nasypali rybičkám krmení, nebo pro co jsme vlastně šli do ledničky, mohou být čas od času celkem komické. Když ovšem podobná „dilemata“ řešíme dennodenně, mohou nám pořádně otrávit život. Zejména pokud se od nás výpadky paměti neočekávají, protože nespadáme do kolonky senior.

Faktem je, že se zapomínáním se potýkají i mladší lidé. Vývoj mozku je podle předsedkyně České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging (ČSTPMJ) Dany Steinové ukončen zhruba kolem dvacátého pátého roku života. Od té doby se jeho funkčnost začíná zhoršovat. Málo lidí si uvědomuje, že vývoj lidského mozku je ukončen kolem 25. roku a od té doby se začíná jeho funkčnost zhoršovat. Zpočátku se to projevuje tak, že si nemůžete vybavit jméno někoho, koho dobře znáte, nebo název místa dovolené.

Kognitivní trénink mozku

Není třeba čekat s tréninkem mozku, až začneme pozorovat známky zhoršující se kognitivní výkonnosti. Mozek je možné trénovat v každém věku. Ve své praxi trenéra paměti mám osobní zkušenost s trénováním tříletých dětí, teenagerů, studentů, manažerů i téměř devadesátiletých seniorů," vysvětluje trenérka paměti a mozkového joggingu Mgr. Petra Hirtlová, PhD. Kognitivní trénink nám tedy může pomoci nejen na cestě k úspěchu, například v profesní oblasti, ale i k tomu, abychom se dožili stáří ve skvělé psychické kondici.

"U zdravé populace v produktivním věku se kognitivní trénink nejčastěji využívá jako prostředek ke zlepšení koncentrace, pozornosti, kreativity, koordinace spolupráce obou mozkových hemisfér, verbálního projevu nebo orientace v osobní realitě. Vždyť kdo by nechtěl být v práci nebo při učení rychlejší, výkonnější a produktivnější?" říká trenér paměti.

Vyzkoušejte si trénink mozku podle webu Senior zone.

Praktická ukázka tréninku

1. V prvním cvičení se zaměříme na dlouhodobou paměť. Doplňte rčení:

Kdo jinému jámu kopá...........................................................
Jablko nepadá.......................................................................
S chutí do toho.......................................................................
Vlk se nažral a........................................................................
Komu se nelení.......................................................................
Ráno moudřejší.......................................................................
Všude chleba...........................................................................
Když se dva perou...................................................................
Mezi slepými............................................................................
Líná huba.................................................................................
Studený ruce............................................................................
Mluviti stříbro...........................................................................
Komu není shůry dáno............................................................
Co se doma uvaří....................................................................
Co není v hlavě.......................................................................

2. A nyní malý test naší krátkodobé paměti. Zkuste si zapamatovat těchto 5 slov. Později se k nim vrátíme.

STROM, POMERANČ, BRÝLE, KOČKA, MAŠLE

3. Zkuste rozluštit tyto přesmyčky týkající se jídla:

  • NÁNAB
  • HAROTV
  • STOTĚNIVY
  • OBYRVŮK
  • ZLANEIEN
  • LSATÁ
  • ÉHCBL
  • RNKOHALY
  • TEMOLEA
  • BTYAKÁRANK

4. Co mají tyto slova společného?

  • Jícen, hltan, dvanáctník, apendix =
  • Potkan, páv, pes, poštolka =
  • Slunce, pampeliška, metro B, kanárek =
  • Kytara, basa, harfa, mandolína =
  • Paměť, koncentrace, myšlení, řeč =
  • Bohdalová, Jirásková, Janžurová, Šejbalová =
  • Co, Cu, Cr, Cd =
  • Koza, vůl, buvol, zubr =
  • Strach, radost, smutek, vztek =
  • Mrkev, řepa, celer, křen =
  • Nyní si zkuste zopakovat z paměti 5 slov, které jste si přečetli ve druhém cvičení.

5. V tomto cvičení, zaměřeném na koncentraci, je Vaším úkolem rozluštit názvy zaměstnání podle číselné šifry.

  • A = 1, Á = 2, B = 3, C = 4 atd.
  • A, Á, B, C, Č, D, Ď, E, É, Ě, F, G, H, CH, I, Í, J, K, L, M, N, Ň, O, Ó, P, Q, R, Ř, S, Š, T, Ť, U, Ú, Ů, V, W, X, Y, Ý, Z, Ž
  • 25 23 19 15 4 15 29 31 1………………………………………….
  • 31 15 29 18 1 28……………………………………………………..
  • 19 9 18 1 28……………………………………………………………
  • 36 39 6 1 36 1 31 8 19……………………………………………..
  • 18 1 6 8 28 21 16 18………………………………………………..
  • 1 6 36 23 18 2 31……………………………………………………
  • 27 39 3 2 28…………………………………………………………..
  • 41 8 20 10 6 10 19 8 4……………………………………………..

Jak vám to šlo? Kažodpádně nezapomínejte mozek trénovat pravidelně, na internentu najdete spoustu cvičení nebo si můžete koupit publikace (případně pořídit svým rodičům. Už jen proto, že trénink mozku může pomoci zlepšit kognitivní funkce jako paměť, pozornost, rychlost reakce a řešení problémů. To může vést k lepšímu výkonu v práci nebo škole a celkovému zlepšení kvality života. Posilování paměti také může pomoci snížit riziko demence a Alzheimerovy choroby. Různé druhy kognitivních cvičení mohou pomoci posílit a ochránit mozek proti neurodegenerativním onemocněním.

Zdroj: Studie, Senior zone, iDnes, Fitastyl