V období Vánoc nemoci řádí všude. Nejhorší je, když vám přijde ze školy jedno dítě nemocné a do pár dnů leží celá rodina. To, že mnoho dětí bývá nemocných právě okolo Vánoc nebo na Mikuláše ovšem není tak úplně náhoda. Tyto svátky totiž provází cukroví, bonbony, čokolády a sušenky, jejichž přebytek může významně narušit náš imunitní systém.

Cukr poškozuje imunitu

Nadbytečný příjem jednoduchých cukrů, které se nachází ve sladkostech, bílé mouce, slazených nápojích nebo ve většině fast foodů, může výrazně poškodit náš imunitní systém. Studie potvrdila, že stačí pouhých 75 gramů cukru, aby byla naše imunita negativně zasažena. Pro představu, jedna plechovka obyčejné coly obsahuje asi 39 gramů cukru. To znamená, že můžete jíst zdravě, pravidelně cvičit a dobře spát, pokud si ale denně dáte pár sladkostí nebo plechovek sladkého nápoje, vaše imunita začne stejně trpět.

Co dělá cukr s tělem?

Cukr zvyšuje kazivost zubů a přispívá k nadváze. Kromě toho přemíra cukru v těle způsobuje i další zdravotní problémy, například zvyšuje riziko vzniku cukrovky. Nadměrný příjem cukru také zhoršuje záněty a naše imunita pak s nimi nezvládá bojovat. Cukr ovlivňuje funkci bílých krvinek, které jsou v obranyschopnosti našeho organismu velmi zásadní. Další problém, který velké množství jednoduchých cukrů způsobuje, je negativní dopad na střevní mikrobiom. Cukr totiž naruší zdravé střevní bakterie, sloužící ke správnému fungování naší imunity.

Jak chránit imunitu?

Pokud chceme posílit náš imunitní systém, je nutné se zaměřit na jídelníček a aktivitu. Důležité je zvýšit příjem vitaminu C, D a E, zinku a selenu. Imunitě nepřispívá alkohol, kouření a průmyslově zpracované potraviny. Dobré je zvýšit příjem zeleniny a omezit jednoduché sacharidy. Není třeba si sladkosti úplně zakázat, jen je dobré více přemýšlet nad jejich složením.

Zobejte zdravěji

Pokud chcete žít zdravěji a posilnit svou imunitu, nemusíte si sladkosti odpírat úplně. Bohatě postačí, když si dobroty připravíte doma nebo si vyberete zdravější variantu. Dobré je nahradit při pečení běžný cukr medem nebo jinou zdravější variantou. Místo bonbonů si dejte lyofilizované ovoce, k cukroví si vždy dejte kousek čerstvého ovoce - lépe se zasytíte a nebudete mít chuť mlsat dál. Bramborové chipsy si můžete připravit doma a využít při tom i jiné druhy zeleniny - třeba mrkev nebo celer.

Zdravé kokosové kuličky

Vyrobit si snadno můžete i zdravé domácí cukroví, ve kterém není téměř žádný cukr. Navíc se tyto kuličky ani nepečou, příprava je tedy opravdu jednoduchá. Smíchejte kokosový olej, strouhaný kokos, med a vanilkový extrakt, vytvarujte malé koule a nechte je ztuhnout v lednici. Mlsat je pak můžete skoro beztrestně.


Zdroje:

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/1177758

https://www.cnet.com/health/nutrition/sugar-can-lower-your-immune-system/

https://www.piedmont.org/living-real-change/foods-and-drinks-that-compromise-your-immune-system