Aktivní životní styl

To, co je pro dlouhý život nejdůležitější, je pohyb. A to nemusíte zrovna běhat maraton. Důležité je každý den vstát a dopřát své fyzické schránce přirozený pohyb, který dává smysl a pro který bylo naše tělo stvořeno. I kdybyste každý den měli vyjít jen na zahrádku nebo do kostela. Pravidelný pohyb navíc zlepšuje funkci kardiovaskulárního systému. Snižuje riziko, že se u vás vyskytnou chronická onemocnění, jako jsou cukrovka, obezita nebo srdeční choroby. Pokud do svého pravidelného pohybu navíc zapojíte silový trénink – což může být jakékoli zvedání zátěže, zajistíte si dostatečnou oporu pro své kosti a svaly. Některé studie ukazují, že zařazení silového tréninku 2–3krát týdně snižuje výskyt rakoviny, cukrovky a osteoporózy. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3117172/)

Zdroj: Youtube

Zdravé stravování

To, čím se krmíme, je zcela zásadní. Ať už mluvíme o fyzické, nebo mentální stravě. Pokud svému tělu budeme pravidelně podsouvat smažené jídlo se sladkým pitím, asi nám moc nepoděkuje. Rozlišit ale to, co je a co není zdravé, je stále obtížnější. Náš jídelníček by měl být postavený na několika základních skupinách potravin – rostlinné stravě, bílkovinách, zdravých tucích a celozrnných potravinách. Ve zkratce by váš jídelníček měl obsahovat především tyto potraviny – ovoce, zeleninu, ořechy, semínka, tučné ryby, tofu, luštěniny, avokádo a olivový olej. Z celozrnných potravin byste měli sáhnout po hnědé rýži a quinoi – ty díky vysokému obsahu vlákniny pomáhají regulovat hladinu cukru v krvi a zlepšovat trávení. Obsahuje to alespoň zčásti i váš jídelníček? Skvělé, jste na cestě k dlouhému životu.

Život bez kouření

To, že kuřáci se průměrně dožívají méně let než nekuřáci, není v dnešní době už pro nikoho novinkou. Škodlivé látky v tabákovém kouři poškozují dýchací cesty a plíce. Kouřením si do života můžete přivolat nejen chronický kašel, ale otevíráte tím bránu i rakovině plic, slinivky břišní, hrdla, ledvin nebo děložního čípku. Výstrahy a nelibé obrázky na krabičkách cigaret se nedávají jen tak pro nic za nic, takže s kouřením si více let života určitě nepřivoláte. Naopak to je jedna z věcí, které nám do života, kromě jistého druhu potěšení, nepřinášejí vůbec nic pozitivního.

Eliminace stresu

Z výzkumů vyplývá, že chronickým stresem si zkracujeme život až o 2,8 roku. (https://bmjopen.bmj.com/content/10/3/e033741.full). Pokud své tělo vystavujete dlouhodobému stresu, vyplavuje se vám kortizol, který negativně ovlivňuje imunitní systém, ale i spánek. Zužují se vám také cévy, což dává zabrat srdci. Nezapomeňte, že žít déle můžete pouze za předpokladu, že žijete vědomě. Uvědomujete si přítomný okamžik a dokážete zpomalit. Nikdy není pozdě na změnu zaměstnání nebo odchod z toxického vztahu, pokud vám způsobuje dlouhodobé vnitřní napětí.

Zdravé sociální vztahy

Výzkumy ukazují, že pozitivní sociální vztahy pomáhají dlouhověkosti o 5 %. Chybějící kontakt s lidmi může naopak působit jako rizikový faktor předčasného úmrtí (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29035688/). Kdo ví, kolik lidí umřelo během covidového období na samotu a odloučení. Vaše rodina, přátelé, pozitivní vztahy v práci, ale třeba i komunity v různých sdruženích či sborech jsou to, co vás může držet nad vodou.

Nezapomeňte, že nejde jen o to, žít co nejdéle, ale o to, opravdu žít. Teď a tady.

Zdroje: