Na světě je málo lidí, kteří by neměli rádi slaninu. Není nad to, když vás probudí vůně křupavoučké slaniny, nebo když ji najdete nadrobenou na zeleninovém salátu. Toto maso je cenově dostupné a plné chuti. Podle výzkumů z posledních let přináší ovšem konzumování zpracovaného masa řadu škodlivých vedlejších účinků. Znamená to tedy, že je pro nás slanina škodlivá? Nebo ji stačí konzumovat s mírou? Může konzumace slaniny dokonce přinášet i výhody?

Zdroj: Youtube

Zpracované potraviny obecně obsahují vyšší množství sodíku, nasycených tuků a konzervačních látek. Odborníci tvrdí, že pokud slaninu konzumujete s mírou, nemělo by to vadit. Pokud ovšem jíte slaninu pravidelně, může být pro zdravou výživu obzvlášť škodlivá. Co všechno s vámi tedy konzumace slaniny udělá?

1. Dostanete více proteinu

Jedna z méně výhod konzumace slaniny je ta, že obsahuje poměrně velké množství bílkovin. V jednom plátku kvalitní anglické slaniny najdete 3-4 gramy bílkovin. Pokud si tedy do salátu nadrobíte plátek dobré slaniny, zdravému jídelníčku to určitě neuškodí. Dávejte ale pozor na množství.

2. Jíte potenciálně škodlivé konzervanty

Slanina, jelikož jde o zprocesované maso, obsahuje velké množství přídavných látek a konzervantů. Bohužel bylo zjištěno, že mnohé z těchto složek mají negativní účinky na zdraví. Například fosforečnan sodný je jednou z nejčastějších přísad, které ve slanině najdete, a ten je spojován s rychlejším stárnutím a možným poškozením cév. Další běžnou složkou přidávanou do slaniny a zpracovaného masa je dusičnan sodný, který byl spojován s rakovinou prsu, tlustého střeva a prostaty.

3. Zvýší se riziko onemocnění srdce

Procesované potraviny obecně mají potencionální negativní vliv na zdraví srdce, pokud je konzumujete denně ve větším množství. Podle studie zveřejněné v časopise Circulation je pravidelná konzumace těchto druhů masa spojena se 42% zvýšením rizika ischemické choroby srdeční a 19% zvýšením rizika cukrovky.

4. Mastnota dráždí střeva

Velké množství nasycených tuků a tuků ze zpracovaných potravin může narušit přirozenou rovnováhu střevní mikroflóry. To může způsobit nepříjemné střevní problémy a bolesti.

5. Získáte i vitaminy

Slanina obsahuje také řadu vitamínů, ač to možná zní neuvěřitelně. Patří mezi ně vitaminy B6, B12, železo, zinek, hořčík a selen.

6. Zvýšené riziko rakoviny

U nadbytečné konzumace zpracovaného masa se zvyšuje riziko vzniku některých typů rakoviny. Je to například rakovina žaludku, jícnu, tlustého střeva nebo slinivky břišní.

7. Dobré i špatné tuky

Slanina obsahuje různé typy tuků, včetně mononenasycených, nasycených a polynenasycených tuků. Zatímco některé tuky jsou pro tělo prospěšné, nasycené tuky by měly být konzumovány s mírou. Jako vždy tedy platí - všeho pomálu.

Zdroje: