Co je revmatoidní artritida?

Artritida je chronická nemoc imunitního systému, která postihuje klouby (především v kolenou, zápěstí a prstech). Imunitní systém totiž vytváří protilátky proti buňkám ve vlastním těle, čímž je poškozuje a působí záněty. Zánět v kloubu se může rozšířit i dál – například do okolních svalů a šlach. Zatímco u některých pacientů vypukne artritida infekčního původu, jiní zase trpí neinfekční variantou.

Onemocnění kloubů postihuje všechny jedince bez ohledu na věk. Symptomy, které můžete zaznamenat, jsou:

  • bolest kloubů,
  • ztuhlost,
  • otoky kloubů,
  • omezení pohyblivosti,
  • zčervenání kůže okolo bolavého kloubu.
  • Většina příznaků bývá nejhorší ráno. Je to tím, že bylo tělo několik hodin v klidu. U některých případů artritidy je možné zaznamenat i anémii nebo horečku.
  • Dokonce v případě revmatické artritidy se často objevuje únava a ztráta chuti.

Široká veřejnost velmi často zaměňuje artritidu za artrózu. Ta také postihuje kloubní aparát, ovšem zatímco revmatoidní artritida postihuje především menší klouby, artróza se nejčastěji projevuje u velkých kloubů, jako jsou kyčle, kolena, ramena a páteř. U artrózy jde o onemocnění způsobené přílišným opotřebením chrupavky.

Zdroj: Youtube

Prevence artritidy a zmírnění bolestí

I u artritidy existuje určitá prevence, jak se tomuto onemocnění vyhnout. Především je nutno dbát na ideální tělesnou hmotnost a vyváženou stravu, která by měla být bohatá na základní živiny, vitamíny, minerály a další látky. Na vzniku artritidy se výrazně podílí i konzumace alkoholu a kouření. V neposlední řadě je zapotřebí mít ve svém životě dostatek pravidelné tělesné aktivity, odpočinku a co nejméně stresu.

Strava výrazně ovlivňuje artritidu

Ve skutečnosti, pokud budete jíst typickou fast-foodovou nebo českou stravu, je pravděpodobné, že se vaše artritida zhorší. Mezi nejškodlivější faktory pro klouby patří:

– ztužené a trans tuky
– bílá mouka a bílý cukr
– lepek
– chemické přísady
– kvasnice
– mléko a mléčné výrobky
– kofein
– bílé víno a pivo
– tabák
– kyselina fosforečná (velké množství zejména v limonádách)

Strava bohatá na čerstvé a organické ovoce, zeleniny, ořechy a celozrnné výrobky (z větší části bezlepkové) se doporučují, protože jsou bohatší na živiny potřebné k boji proti destruktivním volným radikálům, podporují kůži a tkáně, regenerují kosti, svaly a šlachy, a podporují pravidelnost stolice. Zkuste zásadité potraviny, jako je zelená listová zelenina, listová zelenina, aloe vera a třešňový džus, radí ne svém webu Dr. Frej.

https://dr.frej.cz/magazin/clanky/zdravi/pet-osvedcenych-zpusobu-v-prevenci-a-lecbe-artritidy

Pravidelný pohyb pomáhá

Kvůli kloubním obtížím se řada jedinců s revmatoidní artritidou vyhýbá pravidelnému pohybu a intenzivnějšímu cvičení. A to nejčastěji kvůli strachu ze zhoršení nemoci, bolestí pohybového aparátu či poškození kloubů. Opak je pravdou – pravidelná fyzická aktivita revmatikům jednoznačně prospívá a pomáhá jim ulevovat od bolestí.

Nejvhodnější aktivity pro jedince s revmatoidní artritidou jsou ty, které příliš nezatěžují klouby. Revmatikům tak nesvědčí sporty, při kterých dochází k otřesům nebo k otáčivým pohybům. Jedná se například o běhání, kontaktní sporty nebo tenis. Mezi vhodné typy cvičení u jedinců s revmatoidní artritidou patří:

Posilovací cvičení. Cvičení s lehkou zátěží (činky, posilovací stroje, posilovací gumy)
Aerobní a kondiční cvičení. Tento typ cvičení zlepšuje celkovou kondici organismu a funkci plic, srdce a cévního řečiště. Mezi vhodné sporty patří rychlá chůze, plavání, jízda na kole či rotopedu.
Cvičení ve vodě. Pro mnohé jedince je cvičení ve vodě velmi příjemné, protože při něm nedochází k nárazům a klouby jsou při cvičení odlehčeny.
Protahovací a rehabilitační cvičení.

Americké centrum pro kontrolu a prevenci nemocí doporučuje lidem s revmatoidní artritidou a jinými revmatickými záněty cvičení mírné intenzity 5× týdně po dobu 30 minut nebo intenzivní cvičení 3× týdně po dobu 30 minut.

Na revmatické problémy pomohou kromě léků i bylinky

Existuje celá řada rostlin, které lze použít při léčbě revmatických potíží a zmírnit tak bolesti kloubů. Jejich dlouhodobé užívání může dokonce snížit vznik chronických zánětů. Mezi nejpopulárnější bylinky patří andělika, pampeliška, zázvor, starček obecný, jalovec, hořčice, řebříček, heřmánek, černý pepř či majoránka.

Z doplňků stravy vědci doporučují glutathoin a Vitamín C.

Zde je, jak může vitamín C přispět k podpoře zdraví kloubů:

1. Antioxidanty: Vitamín C je silný antioxidant, který pomáhá chránit buňky před poškozením volnými radikály, které mohou přispívat k zánětu v kloubech.

2. Kolagen: Vitamín C je nezbytný pro tvorbu kolagenu, což je bílkovina, která tvoří chrupavku a pojivové tkáně v kloubech. Dostatečný přísun vitamínu C může pomoci udržet klouby silné a pružné.

3. Imunitní systém: Vitamín C také podporuje imunitní systém, což může být důležité u revmatoidní artritidy, která je autoimunitním onemocněním.

Zdroj:CDC, Studie, revmatickenemoci, drFrej, Mojeambulance