Zdroj: Youtube

Cholesterol je látka tukové povahy, která je přirozenou součástí buněk lidského těla a do organismu se dostává hlavně z živočišných zdrojů, jak popisuje web Bezpečnost potravin. Rozdělujeme ho na „dobrý“ a „špatný“. Špatný je ten, který obsahuje více tuků než bílkovin. Jeho nadměrné množství může způsobit obezitu a především nemoci kardiovaskulárního typu. Proto je dobré vědět, v jakém množství se nachází v určitých potravinách a hlídat si jeho příjem.

Sušenky

Podle odborníků z Fóra zdravé výživy je častým omylem přesvědčení, že pro snížení hladiny cholesterolu v krvi je třeba hlídat ve stravě pouze příjem cholesterolu. Ve skutečnosti je ale prý důležité zaměřit se hlavně na složení tuků v jídelníčku. Nevhodné tuky mají totiž na hladinu LDL „špatného“ cholesterolu větší vliv než samotný příjem cholesterolu. Spoustu tuku pak obsahují sladkosti, kde bychom čekali hlavně cukr. Sušenky, cukroví, smetanové zákusky a zmrzliny, čokoládové náhražky, nugát, sladké cereálie, smažené koblihy a donuty – tam všude najdeme velké množství tuku.

Alkohol

Ať už víno, pivo, nebo třeba vodka, v podstatě se jedná o chemický koktejl etanolu a cukru. Alkohol je synonymum prázdných kalorií bez další přidané hodnoty. Proto byste ho například při dietě měli úplně škrtnout z jídelníčku. Alkohol také ovlivňuje zpracování ostatních živin a má vliv na regulaci vody v těle. Toto narušení vážně ovlivňuje celkovou funkci systému procesů, které může vést až k vážným onemocněním. Mezi potraviny zvyšující cholesterol patří alkohol k těm nejhorším.

Bramborová kaše

Všichni víme, že fastfood, kde se podávají smažené hranolky a burgery, jsou stravovacím hříchem. Chybovat ale můžete i při sobotním obědě, například tím, že k jídlu jako přílohu zvolíte bramborovou kaši. Z neškodných brambor udělá porce másla a smetany nejen kalorickou bombu, ale narůstá i hodnota cholesterolu, zejména pak, když si ke kaši dáte smažené řízky! Lepší variantou je plátek přírodního kuřecího a k němu brambory či rýže.

Sýry

Dopřejete si večer rádi prkénko s něčím na zub k televizi? Pak si dávejte velký pozor na to, co servírujete. Raději než oblíbené plísňové sýry a salámy mlsejte zeleninu, hroznové víno, olivy nebo oříšky. Potraviny bohaté na nasycené tuky, kam právě patří i tučné sýry typu camembert nebo hermelín, ale i slanina či paštiky, jsou přímo zásobárnou zlého cholesterolu.

Zdroje: