Premium obsah

Celozrnné a cereální produkty. Jsou opravdu zdravé pro vaše tělo?

Celozrnné a cereální produkty. Jsou opravdu zdravé pro vaše tělo?
Celozrnné, vícezrnné, cereální produkty, tyto názvy vidíme v regálech se zdravou stravou, aby upoutali pozornost zákazníků, protože přece zdravé stravování je klíčové a nyní velkým hitem. Jak se ale vyznat v těchto produktech? Jaké jsou lepší? Celozrnné nebo cereální? A je v nich nějaký rozdíl? Jsou opravdu zdravé pro tělo? To vše se dozvíte v dnešním článku.

Nejčastěji se s tímto označením setkáme u pečiva.

 

Cereální pečivo

V případě označení pečiva za cereální se často můžeme setkat pouze s marketingovým tahem.

Slovo cereální označuje pouze fakt, že je pečivo vyrobeno z obilí. V takovém případě se může jednat o obyčejný rohlík, který je pouze obarvený do tmavší barvy. Rohlík tak působí zdravěji, ale hodnotově je úplně stejný jako jeho běžný bílý kolega vedle.

Pečivo se nejčastěji barví například karamelem, aby se dosáhla tmavší barva. Často se pečivo také posype zrníčky, aby celý produkt vypadal zdravější a více lákal ke koupi.

 

Celozrnné pečivo

Oproti tomu celozrnné pečivo už je opravdu dobrou volbou.

Celozrnné pečivo má vysoký obsah vlákniny, ale také komplexních sacharidů. Komplexní sacharidy se uvolňují pomalu a postupně do krve, což zajistí delší zasycení.

Pečivo je vyráběno z celozrnné mouky, která je bohatá na výše zmiňovanou vlákninu, ale také esenciální mastné kyseliny. Aby pečivo mohlo být označeno celozrnným, je důležité, aby obsahovalo alespoň 80 % celozrnné mouky.

 

Kalorie a celozrnné pečivo

Spousta lidí má mylnou představu, že po celozrnném pečivu nepřiberou nebo také, že celozrnné pečivo obsahuje méně kalorií než pečivo běžné. Není tomu tak.

Celozrnné pečivo je stejně (plus, mínus pár kalorií) kalorické jako pečivo běžné. Dokonce může být někdy více kalorické pro obsah různých semínek či oříšků.

 

Prim hraje vláknina a lepší a výživnější složení

Vláknina je důležitá zejména pro zdravá střeva, lepší trávení, ale také pocit sytosti. A právě trávení ovlivňuje následně spoustu funkcí v našem těle. Také celozrnné pečivo obsahuje lepší zdroj komplexních sacharidů, které jsou pro naše tělo stejně důležité jako je zmiňovaná vláknina.

 

Moc vlákniny může škodit

Pokud byste jedli potraviny obsahující vlákninu od rána do večera, můžete rapidně zvýšit svůj příjem vlákniny a vaše střeva, která nejsou připravena na velký nárůst vlákniny, mohou mít problém s jejím strávením. Proto je důležité, mít také příjem vlákniny pod kontrolou a nekupovat pouze potraviny, které jsou bohaté na vlákninu a mít je v každém jídle svého jídelníčku.

 

Závěrem

V případě, že chcete tělu dopřát výživnější potravinu, získat pro tělo více vlákniny, kvalitní sacharidy, volte celozrnné pečivo. Je vždy lepší a kvalitnější volbou než pečivo běžné či cereální, které je pouze obarvené, aby působilo zdravěji.

Běžného pečiva se však nemusíte bát. Pokud si jednou za čas dopřejete čerstvou bagetu, která nebude celozrnná, nic se nestane. Kalorická hodnota pečiva bývá podobná a běžné pečivo nemůže na kilogramy navíc.

 

Zdroje:

https://www.fitness007.cz/blog/na-co-koukat-pri-vyberu-peciva-vicezrnne-cerealni-nebo-celozrnne-ktere-koupit/

https://fitmaliny.cz/

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.