Stomatologové obecně doporučují čistit si zuby nejméně dvakrát denně, a to alespoň dvě minuty. Ale i to může být málo, pokud je technika čištění nesprávná. Důležité je kartáčkem dělat jemné krouživé pohyby, kterými se ze zubů šetrně stírá plak. Drhnutí směrem nahoru a dolů nebo přílišné tlačení mohou poškodit zubní sklovinu a dásně, a to je pak příčinou toho, proč v ústech vznikají záněty nebo se začnou odhalovat zubní krčky.

Zdroj: Youtube

Řada lidí také zapomíná na to, že se chrup musí čistit ze všech stran. Jenže do všech skulinek se běžný kartáček většinou nedostane. Proto bychom měli výbavu pro dentální hygienu rozšířit i o mezizubní kartáčky v té správné velikosti a zubní nit. Tyhle pomůcky pomáhají odstranit zbytky jídla, které se dostaly mezi zuby během dne, a brání tak vzniku zubního kazu. Zapomínat bychom ale neměli ani na náš jazyk, kde se také často usazuje plak, který jednak může za nepříjemný dech, jednak se v něm množí bakterie. Na čištění jazyka používejte ideálně speciální škrabku, kterou seženete buď v drogeriích nebo v prodejnách s pomůckami pro péči o chrup.

Bylinkové pasty proti zánětům dásní i svěží dech

Co se týká výběru zubní pasty, tady bychom měli být obezřetní. V obchodech je dnes k dostání celá škála druhů – pro svěží dech, citlivou sklovinu, pro bělejší úsměv nebo proti paradentóze. Ne vždy je ale složení stejně slibné jako nápis na obalu. Uvnitř tuby se totiž může ukrývat směs chemických a syntetických látek, které v ústech napáchají více škody než užitku.

Skvělou alternativou jsou v tomto případě přírodní prostředky s obsahem bylinek. Díky svým antibakteriálním účinkům a vůni dokážou nahradit i klasické pasty. „Pro zlepšení činnosti dutiny ústní celkově, pro zdravé dásně a zdravý dech nám mohou pomoci bylinky jako šalvěj, heřmánek, rakytník, lichořeřišnice nebo bazalka, které také pomáhají předejít paradentóze,“ doporučuje bylinkářka Jarmila Podhorná. Ve specializovaných prodejnách nebo na e-shopech pořídíte například ájúrvedské bylinné zubní pasty bez fluoridu s obsahem extraktu z bylin. Hlavní složkou bývá bylina Neem, známá svým antibakteriálním působením a protizánětlivým účinkem a také přírodní esenciální oleje z hřebíčku a máty s antiseptickými účinky.

Větvička místo kartáčku

Během dne můžete o zuby pečovat ještě pomocí stoprocentně přírodního kartáčku i pasty v jednom - jedná se o větvičku z jehličnatéhos tromu ARAK - Salvadora Persica Tree -, který roste po celém středním východě a v Africe. K výrobě kartáčků se používají prorůstající kořeny nebo větvičky, které obsahují blahodárné látky pro náš chrup. Už naši prapředci používali k čištění ústní dutiny větvičky ze stromů, například olivovníku. Místo pasty můžete také použít kokosový olej, který na sebe nabaluje nečistoty a bakterie, anebo kurkumu - tedy koření, které má sice výraznou žlutou barvu, přesto dokáže zuby vybělit a je antiseptické a protibakteriální. Na kartáček naneste trochu kašičky z malého množství koření a vody, nakonec ústa velmi dobře vypláchněte vodou.

Při bolesti pomůže aloe vera nebo dubová kůra

Po bylinkách se vyplatí sáhnout i v případě, kdy se u vás objeví třeba první příznaky zánětů v ústech. Může se jednat o nepříjemné afty či opary, ale i bolest zubů a krvácení dásní. S těmi pomůže například kloktání bylinných nálevů z heřmánku nebo šalvěje. Okamžitou úlevu od nepříjemných bolestí pak přináší hřebíček, který ústa dezinfikuje a ničí bakterie. Využít se dá buď přímo sušený, či ve formě tinktury. Hřebíček používaly už naše prababičky jako přírodní lokální anestezii. „Pokud se v těle vytvoří nebo začíná zánět, je třeba využít bylinky antibakteriální, jako jsou lichořeřišnice, šalvěj, česnek a lékořice. Pro likvidaci vzniklého zánětu můžeme využít třezalku, olši, měsíček a přípravky z nich. K nejúčinnějším prostředkům se pak řadí tinktura ze semen grepu,“ dodává bylinkářka Jarmila Podhorná. Lidová medicina doporučuje při bolestech zubů natírat dásně také šťávou z cibule a česneku. Desinfekčně působí i jitrocelová šťáva, máta, šalvěj, puškvorec nebo kontryhel.

Jablko i sýry pro zdravé zuby a dásně

Na zdraví zubů a dutiny ústní má vliv i samotný jídelníček. Všichni asi víme, že sladkosti a sladké nápoje zvyšují riziko vzniku zubního kazu a zánětů. Existují však i potraviny, které pomáhají udržovat zuby silné a zdravé. Jsou to především potraviny bohaté na vápník a fosfor, jako jsou mléčné výrobky a ořechy. Dopřávejte si proto jogurty, tvarohy a sýry s vysokým obsahem vápníku a bílkovin, které se podílejí na síle a zdraví zubů. Prospěšná je i zelená listová zelenina, především kapusta a špenát s obsahem kyselina listové, která je nezbytná pro obnovu a růst buněk a pomáhá vyživovat dásně. Skvělá je i vláknina v jablkách nebo mrkvi a celeru - při kousání podporujete tvorbu slin a snižujete tak riziko zánětu.

Zdroje:

Mgr. Jarmila Podhorná

https://www.denik.cz/zdravi/rady-z-lekarny-trio-odpovida-sarka-dorobantova-farmac-asistentka-20150709-8571.html

https://www.prozeny.cz/clanek/cim-si-cistit-zuby-kdyz-ne-klasickou-pastou-bananem-nebo-kurkumou-11152