Maminky často už do dívek školou povinných hustí: „Narovnej se a zatáhni břicho, ať vypadáš líp!“ Zřejmě si ale neuvědomují, že pravidelným napínáním břišních svalů si člověk koleduje o vleklé zdravotní následky. V první řadě zatahování břicha přetěžuje svaly dna pánevního, způsobuje ztuhlost v dolní části zad a kyčlí a zhoršuje dýchání. Ideál současné krásy je nastolený jasně. Žádné špeky, žádné faldy, jen dokonale vyrýsované břicho tvrdé jako skála. Jenže kdo ho kromě fitness nadšenců skutečně má? Zvláště mladí, kteří jsou neustále pod tlakem sociálních sítí, můžou snadno podlehnout dojmu, že jejich břicho není dostatečně „hot“ a snaží se ho tak zatínat o sto šest.

Zdroj: Youtube

Tiktokerka břicho zatahuje od dětství na radu babičky

Například na TikToku někteří influenceři varují před tím, co se stane, když břicho opakovaně zatahujete. Můžete si přivodit takzvaný „syndrom přesýpacích hodin“, který má nyní na platformě pro sdílení videa více než 14 milionů zhlédnutí. Vzhledem k tomu, že při zatahování břicha se stahuje pouze jeho horní část, výsledkem je svalová nerovnováha, která způsobuje, že spodní bříško je slabší, vypouklé a nahoře se objevují nevzhledné důlky a rýhování na spodní části žeber. Začátkem tohoto roku se známá tiktokerka Nikki Garza svěřila ve svém videu s tím, jaké to je žít se syndromem přesýpacích hodin, a uvedla, že jde o výsledek uvažování, které u ní v rodině bylo předávané z generace na generaci. „Moje babička mi řekla, abych vtahovala břicho, když mi bylo osm let. Od té doby už jsem nikdy pohodlně nedýchala,“ popsala ve virálním klipu.

Jestli jste sami sebe vycepovali chodit celý den se zataženým břichem, protože si myslíte, že byste to tak měli dělat – ať už kvůli držení těla nebo z estetických důvodů – je na čase začít o tom přemýšlet jinak. Vtahování břicha a udržování napjatých břišních svalů se totiž na první pohled může zdát jako neškodné, ale fyzioterapeuti se shodují, že tento zvyk může mít časem vážné následky. Tady jsou 3 důvody, proč se zatahováním břicha přestat jednou provždy.

Narušuje normální dýchání

Abyste mohli dýchat tak, jak to příroda zamýšlela, musí se vaše bránice posunout dolů, aby se vaše plíce naplnily vzduchem. Když stáhnete břišní svaly, tento proces zastavíte a přinutíte své tělo dýchat nepřirozeným způsobem, při kterém se roztahuje horní část hrudníku a přetěžují se krční a ramenní svaly. Žebra a plíce nemají dost místa pro rozšíření a celý tenhle postup je špatně.

Poškozuje pánevní dno

Stahování horních břišních svalů vyvíjí nadměrnou sílu na svaly pánevního dna a ty pak můžou být namožené a přepracované, což vede k úniku močového měchýře či stolice (inkontinenci). Stát se může i to, že pánevní orgány poklesnou níže, než by měly, a způsobí prolaps. Když pak kýcháte, smějete se, kašlete nebo skáčete, znásobí to tlak na už slabé pánevní dno a výsledkem je stále větší únik.

Bolest beder

Hluboké břišní svaly jsou koordinovány tak, aby se stahovaly společně se svaly pánevního dna a poskytovaly tak stabilitu v kříži a pánvi. Pokud si ale vytváříte nadměrné napětí v břiše tím, že vtahujete břicho, pravděpodobně celý den vytváříte napětí v pánevním dnu, což může vést k bolesti v pánvi, v kříži a také k sexuální dysfunkci.

Jaké je řešení?

Za mě, která má sama se zatahováním břicha bohaté zkušenosti, funguje rada: nenosit těsné oblečení a nepřejídat se. Nejhorší je pak kombinace obojího. Obepnuté pletené šaty nebo přilehlé tílko sice vypadají na ženské siluetě skvěle, ale jen pokud máte bříško ploché jako přistávací dráha. Pokud ne (což má většina z nás a je to normální!), nejspíš se budete celý den kontrolovat a zatahovat břicho, co to jen jde. Volnější oblečení si vezměte i v případě, že se chystáte na nějaký raut, oslavu, piknik či degustační večeři. Nic není tak nepříjemné, jako zatahovat břicho s plným žaludkem. To vám neudělá dobře, hrozí plynatost i křeče žaludku. Raději vsaďte na volnou lněnou košili nebo maxišaty, které jsou teď v létě navíc absolutně v kurzu!

Zdroje: