Brambory jako exotická rostlina

Brambory pocházejí z horských oblastí jihoamerických And, kde je už více než před 2000 lety pěstovali Inkové. Do Evropy je dovezli kolonizátoři nejdříve ovšem jako exotickou kvetoucí rostlinu. K nám se brambory dostaly asi v polovině 18. stolení a postupně se staly potravinou širokých vrstev. Nyní jsou brambory čtvrtou nejpěstovanější plodinou (za rýží, pšenicí a kukuřicí).

Zdroj: Youtube

Plodina plná živin

Brambory obsahují téměř všechny důležité minerální látky a stopové prvky. Především je to draslík hořčík, vápník, fosfor a zinek. Známé jsou vysokým obsahem vitaminu C. Ale v bramborách najdete i železo, měď, kobalt a fluór. Ve slupce jsou zase uloženy vitaminy skupiny B a niacin, který je důležitý pro látkovou přeměnu sacharidů, bílkovin a tuků. Brambory také obsahují kyselinu listovou a panteovou. To vše dělá z brambor malý zázrak.

Pozor na zpracování

Životně důležité minerální látky a stopové prvky jsou u brambor uloženy těsně pod vrchní vrstvou slupky. Špatně tedy děláme, pokud nepoužíváme úsporné škrabky a oloupané slupky máme příliš silné. Rané brambory a brambory vařené ve slupce je nejlepší jíst bez loupání i se slupkou. Brambory nikdy nenamáčejte dlouho. Při vaření byste měli používat co nejméně vody, aby nedošlo ke zbytečné ztrátě vitaminu C a minerálních látek. Nejezte nezralé brambory, resp. jejich zelené části. Obsahují totiž rostlinný jed glykoalkoloid solamin, který odolává vysokým teplotám a nerozkládá se ani při vaření, pečení nebo mikrovlnném ohřevu.

Po bramborách se netloustne

Není pravda, že se po bramborách tloustne – jeden velký brambor odpovídá energeticky menšímu jablku nebo pomeranči. 100 g brambor představuje asi 85 kalorií a mají nulový obsah tuku. Tím se stávají nízkokalorickou potravinou bohatou na živiny a škrob. Hlavně jsou potravinou nejvšestrannější. Jejich velmi hodnotné rostlinné bílkoviny jsou v kombinaci s živočišnou bílkovinou z tvarohu, vajec nebo sýra tou nejlepší náhradou masa.

Vyznejte se v nových bramborách

Právě teď je čas nových (raných) brambor. Můžete si je sami vypěstovat nebo koupit na každém farmářském trhu. Oproti podzimním odrůdám obsahují rané brambory méně škrobu a více vody. Sníme-li denně 150 g nových brambor, pokryjeme celodenní potřebu esenciálních aminokyselin a mimo to i 35 % vitaminu C, 40 % hořčíku a 17 % železa.

Něco málo k novým bramborám:

„Carrera"

Varný typ B. Brambory Carrera patří mezi nejranější odrůdy. Oválné hlízy se žlutou dužinou. Jsou vhodné pro pečení, vaření a přílohy. Výborné jsou vařené s tvarohem a pažitkou.

„Katy"

Varný typ BA. Krátké oválné hlízy se žlutou dužninou. Původ ČR. Pečte je společně s tymiánem a česnekem, polijte křenovou omáčkou (navrch můžete posypat škvarky).

„Colomba"

Varný typ AB. Hlízy jsou oválné až krátce oválné, s hladkou lesklou slupkou, sytě žlutou dužninou, která po uvaření netmavne. Skvěle chutnají jako chipsy, pečené, nebo v salátu. Patří mezi nejoblíbenější odrůdy raných brambor. Původ Holandsko. Můžete si je uvařit ve slupce a podávat jako zapečené se sýrem raclette.

„Ditta"

Varný typ A. Takzvaná salátová brambora s pevnou dužninou po uvaření. Hlízy oválného tvaru. Skvěle chutnají v kombinaci s olivovým olejem. Vhodné do salátů a na vaření. Dobrým tipem je podávat je konfitované v olivovém oleji s mořskou solí, rozmarýnem a citrónovou kůrou.

„Impala"

Varný typ B. Velmi raná odrůda. Hlízy jsou velké, oválné až dlouze oválné, velmi vzhledné, velikostně a tvarově vyrovnané, se žlutou dužninou. Původ Holandsko. Můžete si je opéct na másle a podávat se zeleným hráškem a vychlazeným jogurtem ochuceným mátou.

Léčivé účinky brambor

  • Regulují hospodaření s vodou v těle.
  • Stimulují přepravu všech živin do buněk.
  • Posilují svalyPosilují srdce a krevní oběh.
  • Aktivují celou přeměnu látkovou.
  • Povzbuzují tvorbu hormonů.
  • Regulují trávení a odstraňují zácpu.
  • Přispívají k mentální svěžesti a zahánějí únavu.
  • Posilují vazivové tkáně.

Zdroje: