Ačkoliv je to částečně omezující, lidé s citlivějším zažíváním, by měli dbát na to, jak a čím se stravují. Nejenže se jim pak uleví fyzicky, ale přinese to zároveň i trochu psychického klidu. Uznejte, že trápit se neustále s nafouknutím, nadýmáním, nevolností, pocitem na zvracení, zácpou nebo naopak průjmem nestojí za to.

Proč vás vaše trávicí ústrojí trápí?

Žaludek a potíže se zažívacím traktem může čas od času prožívat každý. Pokud vás tyto potíže sužují chronicky, může to mít hned několik příčin. Například můžete patřit mezi ty, kteří jsou zkrátka citlivější na některý typ potravin. Další příčinou může být už rovnou intolerance na některou složku, anebo dokonce alergie, což může být až zdraví ohrožující. Stejně tak se může jednat ale i o příčiny závažnějšího rázu, a to onemocnění trávicího ústrojí.

Je proto v každém případě nutné navštívit lékaře a poradit se s ním. Přece jenom jako vše i toto může být zcela individuální a řešení se vždy odvíjí od příčiny vzniku potíží.

Symptomy

Symptomů, které doprovázejí citlivější žaludek je celá řada, nicméně v důsledku jde především o celkovou nepohodu v oblasti břicha. Tu může doprovázet plynatost, nadýmání, pálení žáhy, reflux kyselin ze žaludku, zvracení, zácpa či průjem.

V případě, že se ale objeví závažnější příznaky jako chronické silné bolesti břicha, které vám brání ve vykonávání běžných denních činností, krev či hnis ve stolici, noční průjem, případně horečka z nevysvětlitelných důvodů nebo alergická reakce v podobě vyrážky, otoku či svědění, okamžitě vyhledejte odbornou lékařskou pomoc.

Ale co s tím?

Je mnoho věcí, které mohou podráždit už tak citlivý žaludek, a tak může nějakou dobu trvat, než problém vyřešíte. Buďte ale trpěliví a zkoušejte.

Jezte menší porce

Začněte tím, že budete konzumovat menší porce jídla. Přeplnění žaludku může vést ke tvorbě plynu, což vede k dalším zažívacím potížím. Proto když bude čas na další jídlo dne, naložte si na talíř menší porci.

Skladba jídelníčku s pěti až šesti malými jídly může být pro vás to pravé.

Jezte pomaleji

Druhý bod, který vás nemusí napadnout napoprvé, je rychlost, jakou svá jídla jíte. Doporučujeme proto snížit tempo a celkově zpomalit. Plynatost a nadýmání totiž může také způsobovat množství spolykaného vzduchu během konzumace jídla. Což se děje velmi často, pokud hltáte a na svou porci a její konzumaci spěcháte.

Proto si dejte na čas, řádně sousto před jeho spolknutím rozkousejte, protože trávení začíná dlouho předtím, než se jídlo dostane do žaludku.

Potraviny, které rozhodně nepomáhají

A konečně jsme u toho. Některé potraviny jsou vyloženě žaludku dráždivé, a tak byste se jim zaručeně měli vyhýbat. Než se dostaneme přímo k jednotlivým potravinám, obecně žaludek iritují mléčné výrobky, pálivá jídla, zpracované potraviny, smažená a tučná jídla, stejně jako alkohol anebo lepek.

Pravděpodobně na to budete muset jít metodou pokus omyl, abyste zjistili, které potraviny vás konkrétně trápí. A pak už nezbývá, než je nahradit potravinami, které mají podobnou strukturu nebo chuť, popřípadě je vyloučit úplně.

Nejlepším možným způsobem je vyřadit všechny dráždivé potraviny naráz, čímž vyloučíte všechny možné spouštěče a zmírníte nepříjemné příznaky. A později zkuste tyto suroviny opět zařazovat jednu po druhé. Tímto způsobem nejlépe identifikujete problematické potraviny.

Alkohol

Alkohol je zkrátka společník, se kterým si chce člověk občas užít příjemný večer, ale on nám ho naopak dokáže spíš znepříjemnit. Sám o sobě je kyselou tekutinou, která tím pádem vede ke zvýšené tvorbě žaludečních šťáv. A mimo to se také postará o dehydrataci a může přispět k horšímu trávení.

Smažená jídla

Všichni ve skrytu duše vědí, že smažená jídla prostě nejsou úplně to nejlepší pro zažívání člověka. I když existují samozřejmě i zdravé tuky, které tělo pro své prospívání potřebuje, jako olivový olej, avokádo, losos nebo třeba ořechy. Potraviny s vysokým obsahem tuku ale mohou člověku s citlivým zažíváním škodit. Je obecně těžší je strávit, a navíc po sobě zanechávají přebytečné kyseliny, které následně způsobují pěknou neplechu.

Maso

Ano, i na maso pozor, konkrétně hlavně na hovězí nebo vepřové. Jedná se opět o potravinu bohatší na tuky, a tak se následně tvoří větší množství kyseliny, kterou žaludek potom nezvládá trávit. Takže až příště dostanete chuť na steak, namísto vysokého roštěnce dejte přednost svíčkové.

Mléčné výrobky

V dnešní době potkáte mnoho lidí, kteří trpí intolerancí na laktózu. Mimo to obsahují mléčné výrobky a mléko také více tuku, a tak mohou způsobovat nadměrné vylučování kyselin. Následkem je bolest břicha a nadýmání. V případě, že vás honí mlsná, zkuste náhradu v podobě sójového, mandlového nebo jiného mléka. Dnes už je na trhu mnoho dostupných variant.

Káva

Ačkoli si málo lidí dovede představit ráno bez šálku výborné kávy, pravda je, že káva dokáže parádně dráždit citlivý gastrointestinální trakt. Obzvláště tehdy, pokud je to to první, co do sebe člověk po ránu dostane. Jenže právě kofein, který je v kávě obsažen, je velice často původcem bolesti žaludku a tvorby vředů.

Dejte si proto po ránu raději vodu i třeba s citronem, ta vás nejen hydratuje, také vás do nového dne spolehlivě nastartuje a srovná kyselost žaludku. Pak se najezte a teprve poté si dopřejte šálek kávy.

Citrusy

Ačkoli jsme před chvilkou doporučili vodu s citronem, obecně patří citrusy jako pomeranče, mandarinky a grepy, k tomu ovoci, kterému byste se s citlivým žaludkem měli vyhýbat obloukem. Citrusy jsou bohaté na kyseliny, které mohou způsobovat překyselení a dráždí reflex, který následně způsobuje silné pálení žáhy (pyrózu).

Koření

Pokud se potýkáte s tím, že je vám po jídle nějak těžko, zkuste se zamyslet nad tím, zda se nejednalo o příliš kořeněné jídlo. Vůbec nejhorší je pro žaludek kombinace ostrého koření s tuky. Pokud tedy patříte mezi milovníky asijské kuchyně, pak budete pravděpodobně zklamaní. V Česku se ve většině restaurací totiž nabízejí jídla opravdu silně kořeněná a extrémně mastná, což není vůbec nic, co byste měli s citlivým žaludkem konzumovat.

Citlivý žaludek může skutečně potrápit a způsobuje ho mnoho faktorů od intolerance na určité potraviny až po závažnější onemocnění. Pokud vás trápí problémy s trávením, je důležité navštívit lékaře, abyste vyloučili vážnější příčinu. V případě, že máte citlivý žaludek, je možné symptomy zmírnit úpravou stravy. Pokud se rozhodnete upravit svůj jídelníček, je důležité postupovat popořadě. Zpočátku vyřaďte všechny dráždivé potraviny a postupně je pak zařazujte zpět jednu po druhé. Tímto způsobem zjistíte, které potraviny vám konkrétně dělají problémy.

Zdroj:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8778943/
  • https://www.ulekare.cz/
  • https://www.verywellhealth.com/
  • https://www.healthline.com/
  • https://www.everydayhealth.com/