Vitaminy skupiny B jsou dobře fungující tým bojovníků za naše zdraví. Podporují imunitní i nervový systém, podporují metabolismus a neobejde se bez nich naše kůže. Jaké vitaminy tedy mezi béčka patří, kde je nalezneme a proč jsou pro nás tak důležité?

Zdroj: Youtube


B1 - Rýže

Thiamin se nachází v obilovinách, ořeších a luštěninách. Působí příznivě na nervový systém a proti únavě. Používá se například při otravě nikotinem nebo olovem. Nedostatek vitaminu B1 se projevuje silnou únavou, podrážděností a depresemi.


B2 - Riboflavin na kůži

Riboflavin je oranžové barvivo rozpustné ve vodě, které je potřebné pro naši kůži, oči, srdce i další orgány. Silně ovlivňuje i metabolismus a jeho nedostatek se může projevovat problémy s očima nebo různými záněty v oblasti ústní dutiny a také zhoršením kvality kůže. Vitamin B2 naleznete v oříšcích, hovězím mase, v ledvinkách a játrech, v tvarohu nebo v kvasnicích.


B3 - Niacin na psychiku

Niacin také naleznete v pivovarských kvasnicích nebo vnitřnostech, objevuje se ale i v hrachu nebo arašídech. Je důležitý jak pro naši imunitu, tak pro psychickou pohodu. Při nedostatku vitaminu B3 můžete pocítit ospalost a nechutenství.


B5 - Na vlasy i metabolismus

B5, známý také jako kyselina pantotenová, je důležitý pro zdravý růst a vývoj vlasů, stejně jako pro správnou funkci metabolismu. Tento vitamin pomáhá přeměňovat potravu, kterou jíme, na energii a podporuje tvorbu důležitých hormonů a cholesterolu. B5 je k nalezení v celozrnných produktech, v avokádu, vejcích nebo brokolici. Jeho nedostatek může dokonce způsobovat neplodnost.


B6 - Mozek i nálada

Vitamin B6, známý také jako pyridoxin, hraje zásadní roli v regulaci nálady a udržování zdravé funkce mozku. Podílí se na výrobě neurotransmiterů, jako je serotonin a dopamin, které ovlivňují náladu a spánek. Tento vitamin je hojně obsažen v banánech, kuřeti, lososu, slunečnicových semínkách a mrkvi.


B7 - Biotin na nehty

Biotin, často označovaný jako vitamin B7 nebo H, je také důležitý pro zdravou kůži, vlasy a nehty. Jeho nedostatek může vést k vypadávání vlasů a problémům s kůží. Biotin se přirozeně vyskytuje v potravinách jako jsou mandle, sladké brambory a vajíčka.


B9 - Kyselina listová pro těhotné ženy

Vitamin B9, známý také jako folát nebo folacin, je zásadní pro zdravý růst a vývoj, zejména pro těhotné ženy. Podporuje tvorbu DNA a správný růst buněk. Bohaté zdroje folátů najdete v zelené zelenině, luštěninách, oříškách a citrusových plodech.


B12 - Pro nervový systém a tvorbu krve

Vitamin B12 je nezbytný pro správnou funkci nervového systému a tvorbu červených krvinek. Je velmi důležitý pro vegany a vegetariány, jelikož se vyskytuje převážně v živočišných produktech. Najdete ho v rybách, hovězím mase, v drůbeži, v mléčných výrobcích a vejcích.


Je tedy více než zřejmé, že vitaminy skupiny B neboli B-komplex je absolutně zásadní nejen pro naše fyzické zdraví, ale i pro psychiku. Nedostatek kteréhokoliv z této skupiny vitaminů může vést k nepříjemným i závažným zdravotním problémům. O to víc nám to ukazuje, že je nutné dodržovat pestrou a vyváženou stravu, abychom do těla dostali veškeré potřebné vitaminy a minerály. Není dobré se zaměřovat na diety, které se omezují jen na pár plochých surovin.

Zdroje: