S astaxantinem se díváte na svět růžovými brýlemi. A to doslova. Jedná se totiž o červenorůžové barvivo, které dodává typickou barvu některým mořským živočichům (losos, humr) či řasám, vyskytuje se také například v peří plameňáků či křepelek.

Čím nám může prospět?

Coby silný antioxidant s protizánětlivými účinky tlumí v našem těle nežádoucí oxidační procesy a tím se uplatní v prevenci a léčbě celé řady onemocnění:

· choroby srdce – zlepšuje krevní oběh a výrazně potlačuje negativní účinky oxidačního stresu u kuřáků a lidí s nadváhou; snižuje krevní tlak, což je žádoucí při hypertenzi, a působí proti kornatění cév;

· nemoci očí – příznivě ovlivňuje průběh následujících onemocnění: syndrom suchého oka, šedý zákal, makulární degenerace;

· neurologické choroby – výhledově se jeví jako velmi slibné jeho účinky v prevenci a terapii Alzheimerovy i Parkinsonovy choroby;

· zánětlivá onemocnění, jako je revmatoidní artritida či syndrom karpálního tunelu – zde se astaxantin uplatní jednak díky svým protizánětlivým účinkům, jednak tlumí bolest provázející tyto nemoci;

· onkologické diagnózy – na základě provedené studie víme, že redukuje růst rakovinných buněk při rakovině prsu;

· příznivě působí na ledviny diabetiků, chrání je před poškozením, k němuž u takto nemocných tak často dochází.

Za zmínku ale stojí i antibakteriální účinky astaxantinu – redukuje růst bakterií H. pylori způsobujících žaludeční vředy.

Při lokálním i vnitřním užívání má příznivý vliv na pleť – udržuje ji vypnutou, vyhlazuje jemné vrásky a omezuje výskyt tzv. stařeckých skvrn. Pravidelným užíváním můžete podle některých odborníků potlačit procesy stárnutí, k nimž dochází vlivem slunečního záření.

Kde ho najdete?

Jak už bylo řečeno, jde o barvivo typické pro některé vodní živočichy či řasy. Určitě tedy dává smysl zařadit do jídelníčku maso z lososa a ze sladkovodních ryb pstruha duhového, dopřát si krevety či humra.

Jak už to tak v případě mnoha antioxidantů bývá, ne vždy je člověk schopen přijmout ze stravy dostatečné množství dané látky. A pak je třeba zapátrat mezi suplementy. Ty obvykle obsahují astaxantin získaný z mořských řas.

Jaké dávky užívat

V rámci studií odborníci obvykle pracovali s dávkami 2–12 mg denně. Některé zdroje doporučují denní dávku 6–8 mg, která by měla být zajištěna například při užívání kvalitního oleje z krilu, což je v poslední době také velmi oblíbený výživový doplněk.

Může být rizikový?

Bezpochyby ano – zejména pro lidi alergické na mořské plody, dále by se měli mít na pozoru ti, kteří mají přirozeně nízký krevní tlak. Astaxantin totiž může snižovat tlak a také hladinu vápníku v těle – není tedy dobré ho užívat při osteoporóze a dalších diagnózách souvisejících s nízkou hladinu vápníku. Co se týče interakcí s některými léky, je samozřejmě na místě, aby lidé, kteří se dlouhodobě s něčím léčí, konzultovali užívání tohoto (a vlastně jakéhokoli) výživového doplňku se svým lékařem. Astaxantin není vhodné kombinovat s léky potlačujícími činnost imunitního systému a s léky na snížení krevního tlaku.

Ačkoli si budeme muset počkat na výsledky dalších vědeckých studií, abychom do mechanismu působení astaxantinu lépe pronikli, už dnes není nejmenších pochyb, že v něm získáváme neobyčejně účinný antioxidant. Řada odborníků si dokonce troufne tvrdit, že v tomto směru nemůže astaxantinu žádná jiná dnes známá látka konkurovat.

Zdroje: