Podle Nimi Rageshkumar, ájurvédské lékařky z Resortu Sv. Kateřina, která se zaměřuje na ájurvédské pobyty kontrolované světoznámou ájurvédskou klinikou Kairali, je chybou nás Evropanů, že mnohdy slepě následujeme výživové trendy bez ohledu na to, co naše tělo skutečně potřebuje. "Nerespektujeme naše dóši a změny v jídelníčku nekonzultujeme s odborníky. Řídíme se informacemi z internetu, které pro nás nemusí být vždy správné. Výsledkem může být zhoršené zdraví, problémy s trávením, přibírání a únava," vysvětluje.

Zdroj: Youtube

Ájurvéda propojuje péči o tělo, duši i mysl za účelem fyzického, duševního i mentálního zdraví. Na to, jestli přibíráme nebo ne, má vliv hned několik faktorů. Patří mezi ně naše tělesná konstituce charakterizovaná dóšou, výběr potravin (pro některou dóšu nemusí být konkrétní potraviny vhodné), jejich kombinace a také množství, náš hormonální systém, aktivity, kterým se věnujeme, kvalita spánku a schopnost pracovat s krátkodobým i dlouhodobým vlivem stresu. V Indii, kolébce ájurvédy, tyto zákonitosti objevili dávno před námi – už před pěti tisíci lety.

Jak tedy zohlednit ájurvédské principy v kuchyni? O to se s námi podělil šéfkuchař Resortu Svatá Kateřina Kodithuwakku Nalin Kumara, který podle ájurvédských principů vaří klientům resortu již několik let. "Základem ájurvédské kuchyně je čerstvá zelenina, ghí, luštěniny, semínka, obiloviny a široká škála koření a bylinek. Z těchto surovin připravujeme a servírujeme vždy čerstvé jídlo, které je plné chutí a vůní," říká šéfkuchař Nalin.

6 chutí v každém jídle

Ájurvédská kuchyně zahrnuje šest základních chutí, které by se měly objevit v každém jídle. Jedině tak bude podle ájurvédy v rovnováze naše tělo, duše i mysl. Jsou to chutě: sladká, slaná, hořká, kyselá, trpká a pálivá.

Jídlo vyživující a jídlo očisťující

Dvě třetiny jídla, které sníme, mají za cíl naše tělo vyživit. To znamená, že by měly obsahovat dostatek sacharidů, bílkovin a tuků k tomu, aby se tělo díky nim nejen vyživilo, ale i zregenerovalo. Zbývající třetina jídla má mít očistný charakter. Jejím úkolem je harmonizovat kaphu a tím předcházet přetížení trávicího traktu.Typická ájurvédská strava je převážně vegetariánská, takže bílkoviny v ní jsou zastoupené především luštěninami, semínky, ořechy a také obilovinami, například quinoou, amarantem, ale i vajíčky a mléčnými produkty. Šéfkuchař Nalin všechny luštěniny před tepelnou úpravou namáčí tak dlouho, dokud nevyleze miniaturní klíček. Tím ve fazolích, cizrně, mungu, hrášku nebo čočce zvyšuje obsah bílkovin. Sacharidy představují hlavně batáty, které jsou podle Nalina bohaté na kalcium a mají dobrý vliv na vstřebávání glukózy v krvi. Velmi oblíbená je také rýže, jáhly, semolina a proso, které se připravují jako příloha, pečou se z nich placky nebo vaří kaše podávané k snídani. Tuky v ájurvédské kuchyni zastupuje především ghí, kokosový olej, samotný kokos, semínka a ořechy.

Kvalita potravin

Ájurvédská kuchyně klade velký důraz na původ a čerstvost potravin. V našich podmínkách to znamená co nejvíce využívat lokální a sezonní potraviny ideálně v bio kvalitě nebo od pěstitele, u něhož máme jistotu, že při pěstování nepoužívá chemická hnojiva. Některé suroviny, zvláště exotická zelenina, pro nás samozřejmě nejsou dostupné. Ty je pak namístě nahrazovat ingrediencemi, které seženeme snáz. Například oblíbený drum stick neboli moringu (podlouhlá zelenina vzdáleně připomínající okurku, která má velmi pozitivní vliv na krevní oběh) můžete nahradit mladou cuketou a kari lístky zase čerstvým koriandrem. Plody okry neboli ibiškovce jedlého pocházejícího z Indieu nás seženete například na Rohlík.cz.

Nepřevařit

Ájurvédský jídelníček se téměř vyhýbá syrovým potravinám, zvláště zelenině, která je v syrovém stavu těžce stravitelná. „Při vaření používám především ghí a kokosový olej. Teplota zpracování zelených potravin, jako jsou různé listy, oblíbený drum stick, fazolky nebo okra, by neměla být příliš vysoká. Například zelené potraviny se do jídel přidávají, až když jsou téměř hotová, a povaří se jen velmi krátce. Tím zabráníme ztrátě živin. Do některých již hotových jídel pak přidávám olivový, případně hořčicový olej lisovaný za studena,“ vysvětluje šéfkuchař. Stejně šetrně se v ájurvédské kuchyni tepelně upravuje i ovoce.VOŇAVÁ KOŘENÍKromě čerstvých potravin je nedílnou součástí ájurvédské kuchyně koření. Základem jsou čerstvé kari listy (dodávají jídlu chuť a čistí krev), kurkuma, černý pepř, srílanská skořice, badyán, římský kmín, himálajská sůl, pískavice, semínka hořčice, chilli papričky a fenykl, zázvor a nezbytné je koření asafoetida neboli čertovo lejno.

Zapovězené potraviny?

Jak už jsme uvedli, ájurvédská kuchyně je převážně vegetariánská. Podle lékařky Nimi Rageshkumar to ale není dogma. Důvodem, proč se ženám nedoporučuje jíst maso, jsou především hormony, jež může maso obsahovat. Pokud si však ohlídáte kvalitní zdroj masa a máte silné zažívání, které ho zvládne strávit, nemusíte se ho vzdávat. Četnost konzumace masa a také jeho množství podle lékařky závisí vždy i na věku, fyzických aktivitách a stavu naší konstituce.„Lidé, kteří mají vyšší fyzický výkon, zvláště silový, nebo naopak lidé s malým množstvím svalů či celkově oslabení bílkoviny ve formě masa potřebují,“ dodává lékařka. Podobné pravidlo platí i u mléčných výrobků. „Jestliže mléčné výrobky umíme bez problémů strávit, není důvod, proč si je nedopřát. Jediné, na čem bych trvala, je nejíst jogurt k snídani a ani večer. V tomto denním čase by nám zbytečně zvýšil kaphu, což by mohlo vést k zažívacím problémům,“ vysvětluje lékařka.

Tři jídla denně a dost

Pokud u vás nepřevažuje dóša pitta, měla by vám stačit tři hlavní teplá jídla denně (snídaně, oběd a večeře). Množství jídla vždy přizpůsobte své tělesné konstituci a potřebám. Největším jídlem dne je oběd, protože v tuto dobu máme podle ájurvédy nejsilnější trávení. Zastoupení šesti chutí v jídle a také jeho celkové množství se řídí podle naší konstituce, věku a aktivity. Zatímco pitta by neměla v žádném případě hladovět a má povolené svačiny, kaphám se naopak doporučují menší porce.Pravidlo ájurvédy říká, že polovinu žaludku by měla zaplňovat strava, čtvrtina tekutiny a čtvrtina by měla zůstat volná pro správný průběh celého trávicího procesu.

Startujeme sladkou chutí

Pozor. U ájurvédských jídel začínáme vždy sladkou chutí. Podle lékařky Nimi Rageshkumar je to proto, abychom tělu dodali okamžitou energii ve formě glukózy. Udržet inzulín v rovnováze pomůže následná konzumace ostatních složek jídla hořké, slané, kyselé, trpké a pálivé chutě. Dokonce se nemusíme vzdávat dezertu, na který býváme z evropské kuchyně zvyklí. Nesmíme však zapomenout zakončit jídlo kyselou, hořkou nebo pálivou chutí. Právě tyto chutě totiž v našem těle pomáhají snížit kaphu. Zvýšená kapha neznamená jen ztížené zažívání, ale také pocit lenosti a únavy, který se dostavuje, když jíme hodně sladkých jídel.

Životadárné nápoje

Podle ájurvédy je velmi důležité do těla dostat denně 2 až 2,5 l tekutin (počítají se i polévky), přičemž 1 l by měl být ve formě čisté vody. Stejně jako nemáme jíst studená jídla, tak ani nápoje nemají být studené, ale ani horké. Čaje i voda se popíjejí příjemně teplé, až vlažné. Samozřejmě alkoholu je radno se vyhýbat a stejně tak je dobré omezit nadměrné pití kávy.

Ájurdvédské minimum

  • Základem v ájurvédě je pravidelnost (a to nejen v jídle). Snídejte, obědvejte a večeřte ve stejnou dobu, stejné množství jídla.
  • Nejezte junk food ani ultra zpracované potraviny.
  • Neměli byste jíst ani ohřívaná jídla. V ájurvédě se vše jí čerstvě uvařené.
  • Při jídle nikdy nesledujte televizi, nekoukejte do počítače ani do mobilu. Lékařka říká, že 10 až 15 minut času na jídlo si může najít každý. Pokud ne, je načase to změnit.
  • Poslední jídlo si dejte dvě hodiny před spaním a první jídlo druhý den po 12 hodinách.
  • Dbejte na to, abyste každý den navštívili "velkou stranu" – ideálně ráno. Pokud tomu tak není, je to známka nevhodného jídelníčku a nerovnováhy dóš.
  • Každý den si dopřejte sprchu.
  • Choďte spát nejpozději mezi 22. a 23. hodinou a vstávejte kolem 6. hodiny. Tyto časy jsou ideální pro co nejlepší využití přirozených očistných procesů.
  • Snažte se nepotlačovat svoje potřeby, jako jsou kýchání, smrkání nebo "velká a malá strana".
  • Vyvarujte se nadměrné fyzické aktivitě, která vás může dlouhodobě vyčerpat.

Zdroje: