Fast foody jsou dnes už téměř na každém rohu. Ačkoliv u nás ještě v takové extrémní oblibě nejsou, Američané je dokážou jíst každý den, a to hned několikrát. Milují totiž rychlé, jednoduché a levné možnosti stravování. Pravidelné objednávání vysoce kalorických jídel z rychlého občerstvení samozřejmě není ta nejzdravější volba. Jaké jsou ovšem dopady každodenní konzumace fast foodů? A dají se fast foody nějak zařadit do zdravého jídelníčku?

Zdroj: Youtube

Zdravý fast food?

Nicole Rodriguez, registrovaná dietoložka a majitelka společnosti Enjoy food. Enjoy life. provedla výzvu, ve které celý měsíc jednou denně konzumovala jídlo z fast foodu. Zároveň si nastavila finanční limit na každý den - 5 dolarů (cca 110 korun). Zjistila, že klíčem "zdravého" konzumování rychlého občerstvení, je jeho umírněnost. Tento přístup by mohl fungovat mnohem lépe než úplné odstranění "prázdných" kalorií, protože takto se budete cítit méně omezeni.

Vedlejší účinky denní konzumace fast foodů

  • 1. Zvýšíte riziko mrtvice

Jídla z rychlého občerstvení většinou obsahují velké množství sodíku. Pokud budete dlouhodobě konzumovat více než jeden fast food denně, nadbytek sodíku způsobí zvýšení krevního tlaku. Vzniká také riziko kardiovaskulárních onemocnění a mrtvice.

  • 2. Přiberete

Představte si menu ve fast foodu. Burger, cola a hranolky. Bum - a máte v sobě přes 1000 kalorií. A teď si představte dvojitý burger, velkou porci hranolků a tu největší colu... Takové příjmy kalorií vedou jednoznačně k nabrání váhy.

  • 3. Budete konzumovat méně vlákniny

Pokud většina jídla, které jíte, pochází z drive-thru z dálnice, zdraví prospěšných látek do sebe příliš mnoho nedostanete. Co vám ovšem bude scházet nejvíc, bude vláknina. Navíc se po rychlém občerstvení tolik zaplácáte škodlivými a nezdravými látkami, že na pořádné jídlo ani nebudete mít chuť.

  • 4. Riziko vysokého cholesterolu

Vysoký příjem nasycených tuků je spojen s vysokou hladinou LDL (špatného) cholesterolu. Nejvyšší množství nasycených tuků, které byste měli denně přijmout, je 22 gramů, při příjmu 2000 kalorií. Jedno meníčko ve fast foodu vám zařídí více než 75% této dávky...

  • 5. Riziko nedostatku živin

Jak je zmíněno výše, pokud budete konzumovat pravidelně větší množství fastfoodů každý den, nemáte šanci do sebe dostat dostatek živin, potřebné ke zdraví. Chybět vám bude například vápník, vláknina, vitamin D a draslík.

  • 6. Zvýšené riziko diabetu typu 2

Publikovaná studie zjistila, že konzumace rychlého občerstvení více než dvakrát týdně je spojena s vyšším rizikem cukrovky 2. typu, metabolického syndromu a úmrtí na ischemickou chorobu srdeční. Pokud trpíte pre-diabetem, konzumace rychlého občerstvení vám nezajistí potřebnou vyváženou stravu, která zahrnuje vyplnění poloviny talíře zeleninou, častější výběr celozrnných výrobků a konzumaci správných bílkovin.

Zdroje: