Zlepšete kondičku pomocí správného dechu

Zlepšete kondičku pomocí správného dechu
Způsob, kterým dýcháme, ovlivňuje výkony rekreačních sportovců, ale i kvalitu života lidí se sedavým zaměstnáním. Vědci a fyzioterapeuti potvrzují, že vliv dechu na sportovní výkon i naše celkové zdraví je ohromný.

Dříve se myslelo, že dýchací svaly jsou neunavitelné a že pro dobrou fyzičku stačí trénovat dostatečně intenzivně a zařazovat intervalový trénink, například výběhy do kopců. Tak tomu ale není, a to díky záchranné brzdě, kterou organismus má – tzv. respiračnímu svalovému metaboreflexu. Čím rychleji se pohybujeme, tím rychleji roste i potřeba dopravovat pracujícím svalům kyslík a odstraňovat oxid uhličitý a jiné metabolity. To vede ke zvýšení tepové frekvence a současně ke zvýšené zátěži pro dýchací svaly, které se dříve či později unaví a dojde k jejich vyčerpání. Při vysoké zátěži, například v kopci, kdy přestáváme stačit s dechem, mozek ‚zatáhne za brzdu‘, omezí přísun okysličené krve do končetin a přesměruje jej do slábnoucího dýchacího systému: „Mozek, srdce a dýchací svaly mají v tuto chvíli prioritu, aby mohly pumpovat kyslík do dýchacích cest. Nohy ztěžknou a vy musíte zvolnit,“ popisuje funkci metaboreflexu fyzioterapeutka Pavlína Kölbelová. Protože dýchací svaly jsou svaly jako každé jiné, jejich výkonnost se dá ovlivnit tréninkem.

Loading
ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.