Trénink vs. očkování proti covidu-19 aneb Rádce pro očkované sportovce

Trénink vs. očkování proti covidu-19 aneb Rádce pro očkované sportovce
Jak upravit cvičební program? Může fyzický výkon po vakcinaci narušit účinnost očkování?

Pokud vás čeká očkování, tak jednou z otázek, na které budete zákonitě hledat odpověď, je: Jak upravit tréninkový plán v době kolem vakcinace?

Nečekejte jednu univerzální radu, taková koneckonců v návaznosti na trénink vlastně ani neexistuje. Každý organismus je jiný a jeho reakce na jakékoli podněty se tím pádem liší.

Lékař v očkovacím centru vám doporučí bezprostředně po aplikaci vakcíny klidovější režim. Jeho rada nevychází z faktu, že po očkování se NESMÍ cvičit. Zohledňuje ovšem případné riziko vedlejších účinků, které by v kombinaci se zvýšenou fyzickou aktivitou mohly znamenat výraznější diskomfort, případně horší projev jednotlivých symptomů.

CO MŮŽETE PO OČKOVÁNÍ OČEKÁVAT

Mezi nejčastější vedlejší účinky patří bolest, zarudnutí a otok v místě vpichu, dále pak zvýšená únava, bolesti hlavy či svalů, zimnice, horečka a nevolnost. Projevují se obvykle den či dva po aplikaci vakcíny a už ze samotného výčtu je jasné, že mohou výrazně narušit každodenní aktivity, včetně pravidelného tréninku.

O něco lépe asi budete případné nežádoucí projevy snášet, když si přečtete, že jde vlastně o známku reakce imunitního systému, která je v tuto chvíli zcela adekvátní, byť doprovázená nepříjemnými příznaky. Odborníci nejspíš v tuto chvíli zcela oprávněně zdůrazní, že vyjmenované dočasné vedlejší efekty vakcinace zdaleka nedosahují rizika vážného poškození zdraví, které může způsobit samo onemocnění covid-19.

Vzhledem k širokému spektru reakcí na očkování není možné předpovědět, jak zareaguje přímo váš organismus. Obecně ovšem platí, že lidé mladší 60 let jsou k vedlejším účinkům náchylnější, protože jejich imunitní systém reaguje na očkovací látku bouřlivěji. Americké CDC (Centrum pro prevenci a kontrolu nemocí) na základě současných zkušeností uvádí, že výraznější vedlejší účinky lze očekávat po druhé dávce vakcín společnosti Pfizer-BioNTech a Moderna. Ale ani toto není pravidlem a vždy se najdou výjimky.

JE LEPŠÍ PO OČKOVÁNÍ TRÉNINK VYNECHAT?

V první řadě se většina odborníků shodne na tom, že v případě zdravého sportovce v dobré kondici není cvičení po vakcinaci nebezpečné. Případné vedlejší účinky ale samozřejmě mohou narušit kvalitu tréninku. A co je vůbec nejdůležitější – cvičení před očkováním nebo po něm nenaruší účinnost vakcíny.

Než se ale rozhodnete nehrát si na „padavku“ a normálně cvičit, jako kdyby se nechumelilo, zkuste brát potřebné ohledy na svůj organismus. Naslouchejte svému tělu. Když budete hodně unavení, není určitě vhodné snažit se o nějaký náročný fyzický výkon. Zbytečně byste riskovali zranění, protože neuhlídáte správné provedení cviků. Jestli vás bude bolet ruka i v klidu, aniž byste se hýbali, nedává smysl bolest zhoršovat tím, že sval cíleně zatížíte.

Jednoduše řečeno – pokud jindy vynecháte trénink kvůli migréně, nadměrné únavě či pocitu, že na „vás něco leze“, proč byste se měli chovat jinak jen proto, že jsou tyto stavy s největší pravděpodobností způsobeny očkováním?

Dovolte svému tělu, aby si určovalo podmínky, naslouchejte mu a řiďte se jeho reakcemi. Den či dva strávené odpočinkem neznamenají pokles výkonnosti, ani nijak neohrozí vaši formu.
 

Zeptali jsme se několika rekreačních sportovců na jejich zkušenosti se cvičením po očkování:

Už po první dávce jsem měla druhý den zimnici a nebylo mi vůbec dobře. Dokonce jsem se musela uvolnit z práce a jít si domů lehnout. O cvičení jsem ani nepřemýšlela. Po druhé dávce jsem si pro jistotu rovnou vzala dovolenou a snažila se být v klidu. Ruka mě hodně bolela a cítila jsem otok mízních uzlin v podpaží. Do dvou dnů to odeznělo a čtvrtý den po očkování už jsem v pohodě zvládla standardní trénink.

Natálie, 32 let

 

Aniž jsem si to uvědomila, přihlásila jsem se na virtuální víkendový závod v běhu a v pátek před tím jsem byla na první dávce. Rozhodla jsem se počkat, jak mi v sobotu bude, a když jsem se odpoledne cítila v pohodě, vyběhla jsem. Těch pět kilometrů jsem zvládla v běžném tempu. Je fakt, že jsem se moc nehonila a únava po běhu mi přišla obvyklá.

Hana, 46 let

 

Třetí den po prvním očkování jsem hned ráno vyrazil s kamarádem do venkovní posilovny. Ruku jsem sice ještě docela cítil, ale říkal jsem si, že se to rozcvičí. Asi v půlce tréninku se mi ale začala motat hlava a najednou jsem byl úplně K. O. Musel jsem cvičení nechat a zbytek dne jsem strávil v posteli s naprosto nepřekonatelnou slabostí.

Roman, 38 let

 

Na doporučení fyzioterapeuta i trenéra jsem po očkování zůstala den v klidu a druhý den zařadila jen lehký trénink s vynecháním přímého zatížení ruky, kde jsem měla místo vpichu. Ruka mě totiž bolela hodně. V podstatě jsem ji nemohla ani zvednout nad hlavu, což mi došlo, když jsem šla věšet prádlo. Po tom lehkém cvičení jsem ale byla v pohodě, mělo to na mě obvyklý účinek – díky endorfinům mám hned lepší náladu.

Dana, 26 let

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.